zelf iets maken met hout...

pct 1968

Nieuw lid
30 jun 2018
1
0
Hallo allemaal,

Ik heb nog nooit iets met houtbewerken gedaan. Nu wil ik graag zelf zakhorloge houders maken. Wat voor hout heb ik nodig, wat voor gereedschap en hoe kan ik het het beste aanpakken. Ik weet dat het veel gevraagd is, maar ik wil jullie alvast bedanken voor de moeite!!!

Ik voeg foto's bij van mijn voorbeelden.
 

Bijlagen

  • horlogehouder.jpg
    horlogehouder.jpg
    44,1 KB · Weergaven: 298
  • houder 5.jpg
    houder 5.jpg
    57 KB · Weergaven: 297
  • horloge houder 3.jpg
    horloge houder 3.jpg
    43,9 KB · Weergaven: 296
  • horloge houder 2.jpg
    horloge houder 2.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 299

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Op foto 1, 3 en 4 zie ik een draaibank, een frees en een zaag (figuurzaag, decoupeerzaag) gebruikt zijn. Op foto 4 ook nog iets om de hoeken van de boogjes te zaken, een klein tafelzaagje? Op foto 2 kan ik geen hout herkennen. Voor het draaien heb je, om het te leren, toch zeker een cursus nodig. Voor het zagen en het frezen wellicht ook.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
ik wil niet vervelend zijn maar begin eens met een vogelhuisje of zo
zoiets als foto 1 en 3 is geen project om mee te beginnen
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Als je de pilaartjes recht ook OK vindt (dus geen mooie gedraaide stukjes), is foto 1 ook met een bovenfrees en een paar verschillende freesjes te maken. Wanneer je het netjes wil hebben wil je eigenlijk een freestafel hebben of maken, maar je zou eens kunnen beginnen met kijken of je simpele vormen kunt maken met een afrondfreesje (gebruikt voor de basis) en iets met een kopieermal (daar zou je de bovenkant mee kunnen maken). De spijltjes kan je dan van rondhout maken (kan je gewoon bij de bouwmarkt kopen), of eventueel kijken of je een ander houten voorwerp bij de kringloop kunt vinden waar je die spijltjes uit kunt kanibaliseren.

Bedenk wel dat je eerst wat proefwerkstukken zult moeten maken voor je ook maar in de buurt komt van wat je ons laat zien.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
mijn advies is: ga eens bij een houtbewerker kijken en probeer eerst met basisgereedschap te werken (beitel, hamer, kapzaagje, blokschaaf) om hout en het houtbewerken te ontdekken. Vooral niet beginnen met (dure) machines, want dan moet je en houtbewerken en machinegebruik tegelijkertijd leren. Zoek (evt. via dit forum) houtbewerkers in je buurt. Mocht je in mijn omgeving wonen, je bent welkom.

BTW, waarom vermelden zoveel forumleden zo weinig over zichzelf? Waar ze wonen, hoe ze heten, enz. Slechts enkelen doen dat wel. Maar dit terzijde!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.