Via pech toch verder

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
IMG_20180624_144402.jpg

Lekker draaien in een stuk iep, een splitsing met ingesloten schors (hier horizontaal in de foto).

Ging prima, buitenkant klaar, binnenkant klaar, de scheur zat er in en bleef goed. Buitenkant geschuurd, binnenkant bij de opening geschuurd, binnenkant bodem geschuurd, en toen voelde ik aan de binnenkant bij de grootste doorsnede nog een paar richeltjes. Logisch, daar kun je het slechtste bij, dus ik dacht nog even met korrel 80 en de meedraaiende schuurschijf aan een bezemsteel er overheen te gaan.

Voor als je op een evenement staat en een collega-houtdraaier gaat tot aan zijn/haar elleboog naar binnen.....

Gelukkig duurde het schuren niet lang.

IMG_20180624_161712.jpg

De frustratie daarna duurde wel lang.

Nadat ik achtereenvolgens aan muizevallen, bordjes 'niet aanraken' of boeketten met doornige rozen gedacht had, kwam na een nachtje slapen toch deze gedachte:

20181801_upload.jpg
20181801f_upload.jpg
20181801c_upload.jpg

omdat het toch wel zonde geweest zou zijn om zoiets weg te gooien

20181801e_upload.jpg
20181802e_upload.jpg

Doorsnede 45 cm, hoogte 22 cm, wanddikte 10 mm (wel gemakkelijk na te kijken, bij zo'n gesplitste splitsing). Geschuurd tot 320, afgewerkt met walnotenolie. Het zou toch mooi zijn als de Cookerije ook een olie zou hebben die zo mat en onopvallend werkt.

De filosofie hierachter komt van de Japanners: Kintsugi, waarbij imperfecties en reparaties benadrukt en zelfs bewonderd worden. Ik hoop dat dat verhaal het bij potentiële klanten goed doet!
 
P

Pel

Guest
Geweldig Jurriaan, ik vind dat je het heel mooi opgelost hebt, het zou toch zeker doodzonde zijn om dit mooi kunstwerk waar je veel werk aan hebt gehad in de kachel te gooien. Het hout is aan de bovenkant bijzonder mooi getekend.

Groet Pel.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik vind de vorm en het hout prachtig alleen de metalen (krammetjes?) zijn niet mijn smaak had eerder voor messing draad gekozen of een houten verbinding erin.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een houten verbinding leek me lastig af te werken binnenin, en lastig uit te lijnen. Juist omdat ik vond dat de krammen (nou ja, draad) op moest vallen, koos ik voor een contrasterende kleur - in dit geval zilver t.o.v. het bruine iepenhout.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Een houten verbinding leek me lastig af te werken binnenin, en lastig uit te lijnen. Juist omdat ik vond dat de krammen (nou ja, draad) op moest vallen, koos ik voor een contrasterende kleur - in dit geval zilver t.o.v. het bruine iepenhout.

Daar heb je inderdaad wel een punt en nou ik de reactie lees van Tuoh past het geheel toch wel weer bij elkaar.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.172
352
Etten-Leur
Van je collega's moet je het wel hebben ... mooi werkstuk en een mooie oplossing - heb je een kruissteek overwogen?

Groeten, Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.