Draaibank JET JWL 1236

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik heb vorig jaar de lagers van mijn jet vervangen. Gewoon met een hamersteel eraf getikt. Erop is veel makkelijker. Ik heb trouwens een slag zwaarder.
 

Hein5689

Nieuw lid
21 okt 2013
21
0
Sassenheim
Met de as eens langs een garage of metaalwerkplaats gaan, die hebben -als het goed is- wel een lagerpers staan. Dat gaat echt rustig en een druk van een ton of wat is dan niet raar, mogelijk als je het nieuwe lager meeneemt zetten ze dat er ook nog op.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Dat moet toch niet zo moelijk zijn, blokje (hard)hout gat boren van de diameter van de borst, daarin de as zetten tegen het lager aan.
2e blokje hout, gat boren met diameter iets groter dan de schroefdraad.
Blokje over de de schroefdraad, paar meppen en voila.
Lukt het dan nog niet, lager beetje opwarmen (zoals jaap zei)
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Een aantal mogelijkheden zijn al genoemd maar de snelste "doe het zelf" manier is naar mijn idee:

1- zet de as met het lager op een stevige bankschroef waarbij het lager steunt op de bekken (net ver genoeg open draaien dat de as niet geklemd wordt)
2- een 2e persoon houdt een stevige (boodschappen) tas open onder de bankschroef
3- je geeft met een houten of kunststof hamer een enorme lel op de achterzijde van de as die op zijn beurt in de tas terecht komt (en dus niet beschadigd)
4- maak de as goed schoon en leg hem een nachtje in de vriezer (hij zal enkele 100ste mm krimpen) en zorg dat de nieuwe lagers op kamer temperatuur zijn.
5- de as uit de vriezer halen en DIRECT het nieuwe lager erop schuiven.

Ben benieuwd welke methode je gaat gebruiken.

Groeten,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.