Draaibank JET JWL 1236

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik ben een beetje uitgekeken op mijn draaibankje, de HBM450. Te weinig vermogen, matige kwaliteit van de onderdelen (afgebroken verstel-hendeltjes, gebroken leunspaan-as en niet echt stabiel bij wat grotere werkstukken.

Mijn oog is nu gevallen op een Jet JWL-1236, (deze: http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=14&sid=75&pid=1462&detail=true ) maar nu de vraag, zijn er hier mensen met ervaringen over deze bank, hoe is de kwaliteit, de motor en het merk in het algemeen? HBM heeft een soortgelijke bank, de HBM1100, is de kwaliteit hetzelfde of is dit slechts een chineese (goedkope) imitatie? En waar komt het merk JET eigenlijk vandaan? Ik kom er niet echt uit op internet...

mvg
Patrick
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Patrick.
Een boeiende zoektocht in wat soms wel een doolhof lijkt.
Bij mijn weten is JET een Amerikaans bedrijf. De importeur zit in Utrecht http://www.vdhbv.nl.
Mijn eerste machine was een "woodlathe", waarvan men zei dat het een Australisch product was. Hij komt overeen met de JET 1236. Deze machines worden onder verschillende merken en kleuren aangeboden. Bij voorbeel ook het goedkope spul van GUDE. Mijn ervaring met die machine was dat de schakelaar en de variomatic niet stofdicht waren wat herhaaldelijk tot storingen leidde. Bovendien vond ik het onderstel onvoldoende stabiel en de beitelsteun in twee delen is ook niet echt handig. Bovendien hebben deze machines een schroefdraad van 1.8 TPI, waarbij een adapter wordt geleverd naar de nu gebruikelijk draad van M33. Dit is de standaarddraad waar tegenwoordig bij alle hulpstukken van wordt uitgegaan. Toen bleek dat het houtdraaien goed beviel ben ik overgestapt op de JET 3520B en kocht later de kleinere Vicmarc 100V.
Bij mijn zoektocht kwam ik de volgende zo te oordelen goede machines tegen:
woodfast M305X bij http://www.willyvanhoutte.be
teknatool - nova 1624 bij http://www.drechselbedarf-schulte.de (forumlid "woodworker" heeft hem)
JET 1220V bij http://www.vdhbv.nl
Wil je meer dan kom je boven de €1000,-- b.v. de Vicmarc 100V voor ong.€1500,-- bij http://www.dns.de of de Killinger 1400 bij http://www.killinger.de - ook heel goed.
Of je moet je kans afwachten op een tweede hands.
De grote JET en de Vicmarc kun je proberen in Lemmer.
Mocht je vragen hebben stuur maar een pb.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hallo Jan,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Bij het beter bekijken van mijn HBM450 blijkt dit ook een machine van "Woodlathe" te zijn volgens het originele type plaatje. (onder de HBM sticker)

Het is wel de bedoeling dat ik er op vooruit gaat dus dat wordt nog even doorsparen voor een Teknatool, hier lees ik alleen lovende reacties over. Tot die tijd vermaak ik me op de HBM. Met wat aanpassingen is het een prima draaibankje maar voor groter draaiwerk ongeschikt (lees: niet stabiel)

De aanbieding om een keer in je werkplaats te komen kijken neem ik graag aan maar dat zal niet op korte termijn zijn gezien de afstand ;)

mvg
Patrick
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
JET is een US merk, vrijwel alles dat JET op de markt brengt komt echter uit Taiwan. De meeste klonen (of ze nou Scheppach, HBM, Lombardo, Perform, of wat dan ook heten) komen uit China (veelal uit dezelfde fabriek). Zo is de HBM 450 in feite een MC1018, geproduceerd door (voor zover ik heb kunnen achterhalen) Laizhou Manufacturing Co., maar ook door tal van andere Chinese aanbieders op de markt gezet - veelal zijn dit Chinese handelshuizen. Mijn ervaring met de 1018 en vergelijkbare producten is dat ze niet noodzakelijkerwijs slecht zijn (geldt voor veel Chinese producten) maar dat de afwerking minder is dan vergelijkbare Taiwanese en Japanse producten, en dat de QC/QA in China veel te wensen over laat tenzij je er zelf als importeur/opdrachtgever met je neus bovenop staat.

Wie er van wie kopieert is niet duidelijk, zelf denk ik dat zowel de Taiwanese bankjes als de Chinese kopieën zijn van een en hetzelfde originele voorbeeld.

De Taiwanese klonen zijn gemiddeld genomen beter afgewerkt, consistenter van kwaliteit en beter ondersteund dan de Chinese; daar staat een fors prijsverschil tegenover. Merk wel op dat als de Chinese apparaten door een 'duur' merk onder eigen naam verhandeld worden, ze vaak ongeveer net zoveel kosten als de Taiwanese variant, zonder dat er verschillen in apparaatkwaliteit zitten tussen de dure en goedkope Chinese bankjes. Wel heb je met zo'n 'duur' merk vaak betere service.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Helemaal mee eens Henk.
Ik was gisteren nog even in het magazijn van http://www.vdhbv.nl (de importeur van Jet) in Utrecht.
Daar werd ik gewezen op het verschil in verpakking Taiwan (europese standaard) -China (kapotte pallets/verpakking). Tevens werd gemeld dat ook Jet steeds meer machines uit China laat komen vanwege het prijsvoordeel. Bij 1236 van Jet en de woodlath die ik had heb ik de indruk, dat b.v. het bed bij Jet beter is geslepen of nabehandeld. Ook kan er verschil zitten in motoren.
Het Australische bedrijf Woodfast ontwikkelt b.v. zelf kleine en heel grote draaibanken maar laat het gietwerk van b.v. de Woodfast M305X doen in China. Ik heb de indruk dat motor en electronica in Europa/Austratië zijn gemonteerd, want deze machine voldoet aan hoge eisen met zijn drie fasen (krachtstroom) motor die electronisch is afgeregeld voor 220V.
vr.gr. Jan Pranger
http://www.arstorno.nl
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
De kwaliteit is ook niet zo heel belabberd als je de basis bekijkt. Het bed, de vaste en losse kop is niets mis mee op wat scherpe randjes hier een daar na.Maar de "losse" details zoals hendeltjes, exentrische klem stangetjes van zowel de leunspaan als de losse kop en de lagers zijn matig of slecht.

Ik ben een aardig poosje bezig geweest om nieuwe hendeltjes te maken, de klemstangetjes goed passend te krijgen, de scherpe randen weg te krijgen de pinole van de losse kop beter gangbaar te krijgen en de volgende stap is de lagers vervangen en een stabiel stalen onderstel te maken om het geheel wat "rustiger" te krijgen.

Nu vind ik dit persoonlijk niet erg en wel leuk om dit te fabriceren maar als beginnend houtdraaier zonder enige kennis van metaal, techniek en het juiste gereedschap loop je vrij snel vast met dit soort bankjes.

Eigenlijk komt het hier op neer dat ik voorlopig nog wel even met de "gemodificeerde" HBM450 blijft draaien en ga sparen om een "echte" draaibank te kopen. :D

mvg
Patrick
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben ook begonnen op een HBM 450 (een rooie) — eigenlijk niet helemaal waar, ben begonnen op een Proxxon poppenhuisbankje... Ik zal niet zeggen dat t een excellente draaibank is, maar voor het geld is het zeker niet verkeerd. Heb er ook aardig wat accessoires bij. De mijne is wel een verzamelaarsexemplaar, want hij heeft een #1 morse conus in de kop en een #2 conus in de pinole...

Ik heb nu een Nova 1624-44 maar de HBM gaat zeker niet weg: die kan nl met de auto mee en de Nova niet.
 

poolvos

Actieve deelnemer
28 aug 2010
318
0
69
Rotterdam
www.ericofon.nl
Ik als beginneling heb een Woodfastje M305 gekocht ook een Chinees maar tot op heden geen problemen ermee. Ik denk dat het een leuk bankje is om mee te beginnen. Mocht het leuk blijven kan er altijd een "betere/grotere aangeschaft worden hou ik het woodfastje er gewoon bij.
Niet alles uit China is slecht toch, "sambal bij"
Gr
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
zaag zei:
Ik ben een aardig poosje bezig geweest om nieuwe hendeltjes te maken, de klemstangetjes goed passend te krijgen, de scherpe randen weg te krijgen de pinole van de losse kop beter gangbaar te krijgen en de volgende stap is de lagers vervangen en een stabiel stalen onderstel te maken om het geheel wat "rustiger" te krijgen.

mvg
Patrick

Beste Patric, n.a.v. bovenstaande wil ik je graag vragen of de lagers intussen zijn vervangen. Mijn HBM-bankje is ook toe aan nieuwe lagers en daarom zou ik graag willen weten welke werkwijze ik moet toepassen, en waar de "valkuilen" zitten. Alvast bedankt.
M.vr.groet,

Aad.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hallo Aad,

Inmiddels heb ik de grote broer, de HBM1100 (en diverse dingen aangepast) maar het vervangen van de lagers bij de HBM450 is niet zo'n klus hoor. eerst draai je het handwiel eraf. Let op, deze heeft een linkse schroefdraad en niet vergeten eerst de inbus boutjes eruit te halen. Dan rustig met een houten of kunststof hamer rustig de as eruit tikken in de richting van het bed. Het voorste lager komt direct mee met de as, voor het achterste lager moet je de bank op zijn zij leggen en eerst de borgring aan de binnenkant weghalen (zo één met 2 "oogjes", gaat het gemakkelijkst met een borg-ring-tang). De maat van de lagers weet ik niet meer maar deze staat ook op de lagers zelf. Gewoon meenemen naar de ijzerwarenzaak en SKF lagers kopen (wel de stofdichte!) Deze kosten ergens tussen de 5 en 15 euro.

groeten,
Patrick
 

WR1944

Oud hout
Je kan meestal lagers kopen met betere loopeigenschappen van hetzelfde type en afmetingen. Daar kan je bij het bedrijf naar vragen. Ze zijn wel iets duurder maar ik denk dat ze ook wat langer meegaan en minder voelbare speling hebben. Sowieso de stofdichte versie nemen met een afdichting aan beide zijden. Tenzij je de inwendige constructie van de kop kent en over de nodige expertise beschikt zou ik niet afwijken van het type lager.

Bij onregelmatig gevormde werkstukken en een aardig toerental kan een geringe speling van de lagers snel voor schade aan de lagers zorgen. Als het hoorbaar gaat ratelen tijdens het draaien ben je al in de gevarenzone naar mijn inschatting.

Ik vond een exploded view met een stuklijst van dit type draaibank.
http://www.ereplacementparts.com/images ... L-1236.pdf
Volgens die lijst zijn de lagers van het type 6505ZZ. Die ZZ houdt in dat er afdichtingen aan beide zijden van het lager zitten. Sommige lagerfabrikanten gebruiken de code 2Z inplaats van ZZ. Bij SKF is dit type leverbaar als zgn. Explorer Class. D.w.z. dat het aan zwaardere eisen voldoet. Als ik het goed begrijp is deze maat en uitvoering vaak in wasmachines te vinden. Dus dat lijkt me geen slecht uitgangspunt.
Een lager is voor rond de EUR 10 te koop en niet voor $ 40 zoals bij enkele websites.
 

Aad

Actieve deelnemer
24 jul 2009
59
0
Hallo Patrick,
M.b.t. het vervangen van de lagers heb ik er maar een nieuw onderwerp van gemaakt. Dit om het zoeken voor de mensen te vergemakkelijken. Voor wat betreft het demonteren zou je de as er idd uit kunnen tikken. maar deze handelswijze moet je beslist niet toepassen bij montage.
Uit nieuwsgierigheid ben ik nu aan het onderzoeken of er een passende 400V motor van ongeveer 400 tot 500 Watt bestaat met de juiste asdikte om deze dan aan te kunnen sturen met en frequentieregelaar. De frontplaten, dwz tapgaten op bepaalde diameter enz. is ook aan normen onderhevig dus moet ik even uitzoeken welke codering het HBM motortje heeft.
Gr.

Aad.
 
Hallo Patrick,

Ik moet de lagers van mijn HBM450 ook vervangen (jengelen enorm). Met jouw advies heb ik de as en de lagers eruit. Echter de lager aan de bedzijde zit zo vast op de as, die krijg ik er zo nooit afgetikt... Ik ben erg onervaren met lagers etc. dus ik heb geen idee hoe ik deze eraf krijg. En dan: hoe ga ik de nieuwe lagers zonder geweld weer op zijn plaats krijgen? Ik hoop dat jij mij kunt helpen?

Groeten, Peter.

1618119_10202069879882654_1640571318_o.jpg
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Ik zou zelf bijvoorkeur een werkplaatspers gebruiken voor een dergelijke klus. Alleen dan kun je gecontroleerd grote druk uitoefenen. Elk metaalbedrijf heeft een pers staan dus die kunnen het zonder veel moeite voor je doen.
Voor het installeren van de lagers, wanneer mogelijk, de as koelen om deze te laten krimpen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.