Vers gezaagd Lariks Douglas --> droogtijd? --> behandelen?

Atmoz

Actieve deelnemer
Beste allemaal,

Onlangs heb ik een aantal Lariks Douglas balken gekocht om een pergola van te maken.
Dit zijn onder andere 8 stuks 12x12cm (+/- 250cm lang) en 4 stuks 10x10cm (ook ongeveer dezelfde lengte).

Nu vertelden ze bij de houthandel dat het vers gezaagd hout is. Sommige balken wegen (beduidend) meer dan andere. Ik neem aan door het vocht wat er nog in zit?!

Uiteindelijk wil ik dit hout gaan behandelen zodat het zijn originele kleur blijft houden. (ik heb al wat balken geschuurd, en dat ziet er prachtig uit!)


Vragen:

- hoe lang moet ik dit hout laten drogen?
- hoe moet ik dit hout laten drogen? (ik heb nu een snel de pergola "los" in elkaar gezet om te kijken hoe 't uitziet, kan ik dit zo laten om te drogen?)
- welk "spul" doe ik het best op het hout om de kleur te behouden? de pergola staat dus in weer en wind...
- zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Hierbij alvast een foto hoe 't erbij staat:

Pergola_staanders_geschoord.jpg


Ik ben ook bezig met wat LED's erin te verwerken. Hierbij het "test-stuk" waarmee ik uitprobeer hoe 't het beste/mooiste is:

Pergola_LED_test.jpg


En misschien ook leuk om te laten zien: er speelde zich tevens eens "Jurassic Park tafereel" op het hout af:

Jurassic%20Park.jpg


Alvast bedankt voor de reacties!

Grtz,

Atmoz
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het verbaasd mij dat houthandels het hout aanbieden als Lariks/Douglas. Alhoewel het beide in dezelfde familie zit, zijn het toch echt twee verschillende soorten. Welke je hebt blijft gissen, maar Douglas komt wel meer voor als Lariks bij de reguliere handelaren, en dat zal ook met de prijs te maken hebben. Er zit ook nog verschil tussen het grovere inlands Douglas en het Canadese, ook wel Origin Pine genaamd.

Als tuinhout wordt het meestal nat gebruikt in de constructie, en droogt het als het staat. Wil je droog hout verwerken, bijvoorbeeld om scheurwerking te verkleinen, zal je droog hout moeten kopen of het te drogen leggen. Het droogt ongeveer 1 cm per jaar, dus een balk van 10x10 cm heeft 5 jaar nodig bij natuurlijk drogen.

Weet niet of je zo veel geduld hebt met je constructie!

Je zou het hout kunnen behandelen met olie tegen de verkleuring, dit zal het droogproces enigzins vertragen. Weet niet of je met houtverbindingen wil gaan werken, ik vind dit met vers hout altijd lastiger, maar ik heb daar weinig ervaring in, dus dat is niet maatgevend.

De levensduur kan wel hoog zijn wanneer het hout niet rechtstreeks inwaterd. Recent op vakantie in Zuid Tirol geweest, en daar stonden berghutten van Lariks die al honderd jaar oud waren. De daken waren wel een keer vervangen, maar daar ligt in de winter een dikke laag sneeuw op.
 

tuoh

Oud hout
Voor een pergola mag je het hout nat verwerken, er gaan sowieso scheuren inkomen of je het nu eerst droogt of niet.
De eerste jaren enkel afwerken met een ademend product, het vocht mag niet opgesloten blijven in het hout.

Gebruik wel RVS bevestigingsmateriaal, anders komen er blauwzwarte verkleuringen ter hoogte van de bevestigingen.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Het verbaasd mij dat houthandels het hout aanbieden als Lariks/Douglas. Alhoewel het beide in dezelfde familie zit, zijn het toch echt twee verschillende soorten. Welke je hebt blijft gissen, maar Douglas komt wel meer voor als Lariks bij de reguliere handelaren, en dat zal ook met de prijs te maken hebben. Er zit ook nog verschil tussen het grovere inlands Douglas en het Canadese, ook wel Origin Pine genaamd.

Als tuinhout wordt het meestal nat gebruikt in de constructie, en droogt het als het staat. Wil je droog hout verwerken, bijvoorbeeld om scheurwerking te verkleinen, zal je droog hout moeten kopen of het te drogen leggen. Het droogt ongeveer 1 cm per jaar, dus een balk van 10x10 cm heeft 5 jaar nodig bij natuurlijk drogen.

Weet niet of je zo veel geduld hebt met je constructie!

Je zou het hout kunnen behandelen met olie tegen de verkleuring, dit zal het droogproces enigzins vertragen. Weet niet of je met houtverbindingen wil gaan werken, ik vind dit met vers hout altijd lastiger, maar ik heb daar weinig ervaring in, dus dat is niet maatgevend.

De levensduur kan wel hoog zijn wanneer het hout niet rechtstreeks inwaterd. Recent op vakantie in Zuid Tirol geweest, en daar stonden berghutten van Lariks die al honderd jaar oud waren. De daken waren wel een keer vervangen, maar daar ligt in de winter een dikke laag sneeuw op.

Thanks voor je uitgebreide reactie trilliwilli.

Ik heb inderdaad geen 5 jaar de tijd nee... wel 5 dagen als het moet :p
Tja, welke soort het is weet ik dan ook niet. Dit is wat ze me vertelden.
Het ziet er in ieder geval netjes uit moet ik zeggen! Ik denk dat ze in de bouwmarkt zeker niet zulk mooi hout verkopen...

Wat de levensduur betreft: tja, zo'n pergola is natuurlijk dag en nacht blootgesteld aan de elementen. Door (jaarlijks) te behandelen hoop ik naast de kleur te behouden ook de levensduur daarmee te verlengen.


Voor een pergola mag je het hout nat verwerken, er gaan sowieso scheuren inkomen of je het nu eerst droogt of niet.
De eerste jaren enkel afwerken met een ademend product, het vocht mag niet opgesloten blijven in het hout.

Thanks voor deze tip!
Bestaat er "spul" waardoor zowel de kleur van het hout behouden blijft (UV-filter nodig, toch?) én tevens ademend is? En welk merk/soort is dan aan te raden?

Gebruik wel RVS bevestigingsmateriaal, anders komen er blauwzwarte verkleuringen ter hoogte van de bevestigingen.

Ook een goede tip! Merci.
En volgens mij heeft dat met 't looizuur te maken, toch?

Grtz,

Atmoz
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Nee, Looizuur zit voornamelijk in Eiken, niet in douglas zover ik weet, Looizuur beschermt de boom tegen schimmel en insecten.

Voor wat betreft het behouden van de kleur heb je gelijk, de zon (dus UV) tast idd het hout aan, Volgens mij was er iemand in mijn topic die hier het juiste middel voor had, ik zal zo even zoeken.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Het wordt inderdaad vaak op één hoop gegooid omdat de eigenschappen redelijk identiek zijn. Maar het blijven 2 verschillende soorten. Als het hout na schaven een beetje een roze gloed heeft is het douglas, lariks is geler. Maar veel maakt het niet uit, de kwaliteit zoals de groeisnelheid is belangrijker.....

Zou me voor buiten niet teveel zorgen maken om de droogheid, of het moet echt net vers hout zijn. Meestal ligt het bij de houthandel toch al een tijdje te drogen en is het dan voor buitengebruik wel zo'n beetje gelijk te gebruiken. Maar idealiter weet je het vochtpercentage en is de grote krimp er dan uit. Als het echt nat is dan moet je meer krimp verwachten. Maar in alle gevallen moet je een fatsoenlijke constructie gebruiken die om kan gaan met de werking in de verschillende situaties.

Afwerking is altijd persoonlijk en je hebt ook buiten de standaard keuzes van niet behandelen, olie, beits of verf. Het is maar net of je wilt dat het vergrijst, dat je de oorspronkelijke kleur behoud of dat je er een kleur aan wilt geven. En natuurlijk ook hoe vaak je wilt behandelen :).
Een mooie transparante beits zou ook mijn voorkeur hebben. Dat hoeft je dan echt niet elk jaar te herhalen. Om de 3-6 jaar is vaak al genoeg. De meeste producten zijn ook gewoon dampdoorlatend, alleen het is een laag die de vochtopname en afgifte flink vertraagd tov onbehandeld hout. Je hebt ook combinaties waar je de eerst een impregneerlaag opbrengt en dan een beits.

En gewoon goede schroeven voor buitengebruik werken prima in douglas en/of lariks. Ik heb laatst voor het wat grovere werk de Spax hiforce gebruikt.... erg prettig in gebruik.
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Nee, Looizuur zit voornamelijk in Eiken, niet in douglas zover ik weet, Looizuur beschermt de boom tegen schimmel en insecten.

Ah ok, thanks voor de uitleg!


Voor wat betreft het behouden van de kleur heb je gelijk, de zon (dus UV) tast idd het hout aan, Volgens mij was er iemand in mijn topic die hier het juiste middel voor had, ik zal zo even zoeken.

Ik denk dat het verstandig is dat ik iets zoek wat EN de boel tegen de zon beschermd (uv-filter) EN nog wat kan ademen omdat het hout vers gezaagd is.


Het wordt inderdaad vaak op één hoop gegooid omdat de eigenschappen redelijk identiek zijn. Maar het blijven 2 verschillende soorten. Als het hout na schaven een beetje een roze gloed heeft is het douglas, lariks is geler. Maar veel maakt het niet uit, de kwaliteit zoals de groeisnelheid is belangrijker.....

Zou me voor buiten niet teveel zorgen maken om de droogheid, of het moet echt net vers hout zijn. Meestal ligt het bij de houthandel toch al een tijdje te drogen en is het dan voor buitengebruik wel zo'n beetje gelijk te gebruiken.

Nou, het was nog redelijk vers vertelden ze me.
Ik merkte ook dat sommige balken (een stuk) zwaarder waren dan andere (even grote:rolleyes:) balken.
Dat kan toch bijna alleen maar door het vocht komen, right?

Maar idealiter weet je het vochtpercentage en is de grote krimp er dan uit. Als het echt nat is dan moet je meer krimp verwachten. Maar in alle gevallen moet je een fatsoenlijke constructie gebruiken die om kan gaan met de werking in de verschillende situaties.

Ik ben aan het denken om dikke/stevige RVS schroeven te nemen (6x150 ofzo) en dan in de balk waar de kop van de schroef in komt een groter gat te maken zodat daar nog beweging in kan plaatsvinden.
Zou dat iets zijn? Dus dan zit het hout wel redelijk strak tegen elkaar aan, maar het kan wel nog wat heen/weer bewegen...

Afwerking is altijd persoonlijk en je hebt ook buiten de standaard keuzes van niet behandelen, olie, beits of verf. Het is maar net of je wilt dat het vergrijst, dat je de oorspronkelijke kleur behoud of dat je er een kleur aan wilt geven. En natuurlijk ook hoe vaak je wilt behandelen :).
Een mooie transparante beits zou ook mijn voorkeur hebben. Dat hoeft je dan echt niet elk jaar te herhalen. Om de 3-6 jaar is vaak al genoeg. De meeste producten zijn ook gewoon dampdoorlatend, alleen het is een laag die de vochtopname en afgifte flink vertraagd tov onbehandeld hout. Je hebt ook combinaties waar je de eerst een impregneerlaag opbrengt en dan een beits.

Graag zou ik de "originele" kleur (die ik nu heb na het schuren) willen behouden. Dat is echt wel een mooie en goed passende kleur voor bij de rest :cool:

En gewoon goede schroeven voor buitengebruik werken prima in douglas en/of lariks. Ik heb laatst voor het wat grovere werk de Spax hiforce gebruikt.... erg prettig in gebruik.

Thanks voor de tip!

Grtz,

Atmoz
 

tuoh

Oud hout
Er zijn verschillende houtsoorten die ondanks het quasi geheel ontbreken van looizuur toch metalen aantasten.
Laat nu ook NAT douglas in dat rijtje thuishoren, WRC is nog zo een soort die allergisch is aan ferro metalen:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.