Holle vorm (jeneverbes of schijncipres)?

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Deze holle vorm is gedraaid uit een wortelstuk van jeneverbes of schijncipres, afgewerkt met verbeterde Deense olie.
Wie brengt uitsluitsel over de houtsoort?
Ronny
 

Bijlagen

  • P1010648 (Large).jpg
    P1010648 (Large).jpg
    25,2 KB · Weergaven: 207
  • P1010649 (Large).jpg
    P1010649 (Large).jpg
    24,6 KB · Weergaven: 206
  • P1010650 (Large).jpg
    P1010650 (Large).jpg
    24,8 KB · Weergaven: 204
P

Pel

Guest
Prachtig al die kleuren, maar ook heel mooi gedraaid Ronny, ik zal nog veel kilometers moet maken voor ik me aan deze vorm kan (durf) te wagen.

Groet Pel.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Mooi hoor. Laatst had ik jeneverbes en die was erg paars in de kern en je ruikt ook jenever. Ik weet niet of je iets met deze info kunt.
Mvg Cees
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Wow, die is gaaf geworden. Knap gedaan hoor mt zo'n kleine opening vaar je beitel door heen moet!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Gave vaas!

Wat ik me wel eens afvraag: ga je met zo'n kleine opening met de beitel door het gat terwijl het hout draait of zet je de draaibank aan terwijl je de punt van de beitel niet ziet ergens in het binnenste?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Mooi hoor en wat een werk, al die krullen die door het gaatje moeten. Met de uithollen is dat <op de tasts> of heb je er een laser of cameraatje bij?

Groeten, Hans
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Ik gebruik de Irons Tool Gate.
Als ik kortbij het centrum draai, zet ik de Gate in het verlengde van de as, en ga ik door het gat (Woodcut recht, Rolly Munro recht of bijna recht) wanneer de draaibank draait.
Wanneer ik verder van het centrum draai, en het centrum dus al hol is, zet ik de Gate rechts van het gat, staat de draaibank stil wanneer de beitel (Rolly Munro afgesteld om zijwaarts te draaien) schuin (rechts achteraan) erin of eruit gaat.
Ronny

Gave vaas!

Wat ik me wel eens afvraag: ga je met zo'n kleine opening met de beitel door het gat terwijl het hout draait of zet je de draaibank aan terwijl je de punt van de beitel niet ziet ergens in het binnenste?
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Het enige hulpmiddel dat ik heb om te meten, is een Sorby S-diktepasser, hier had ik wel het 'geluk' om een gat opzij te hebben, wat het meten onderaan vergemakkelijkt.
Ronny
Mooi hoor en wat een werk, al die krullen die door het gaatje moeten. Met de uithollen is dat <op de tasts> of heb je er een laser of cameraatje bij?

Groeten, Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.