Beuken schaal met verhaal

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hierbij de beukenhouten schaal die eigenlijk de helft van een duo zou vormen.

Bij de eerste heb ik de wand net iets te dun gemaakt..

Voor deze schaal heb ik een vb van Maria van Kesteren gebruikt, en gaat het mn om de rand bovenaan, en verder de strakke binnen en buiten kant.

Voor de andere versie zou de hoogte van de buitenwand iets onder die van de binnenwand blijven steken.

Op de laatste foto kun je zien dat er nogal wat wormgaatjes in zitten, daarom ligt ie nu in de vriezer en haal ik hem er over een week of zo uit. Daarna werk ik hem af, vermoedelijk met transparante zwarte beits, zo blijft hij ook dicht bij het origineel (zie Om de Vorm - Leven en werk van Maria van Kesteren, p 56).

Als ik weer en geschikt setje hout heb ga ik het zeker nog eens proberen.

Grtz Hans


P1010421.jpgP1010420.jpgP1010424.jpgP1010422.jpgP1010423.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooie schaal Hans, ik vraag me af hoe je hem hebt in gespannen met het uithollen, of heb jij een chuck met zo'n grote klauw? En wat bedoel je eigenlijk met de wand te dun gedraaid?

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Pel,

De plaat beuken was niet zo erg dik vandaar heb ik een afvalstukje gebruikt voor het opspannen.

Ik heb er een blokje vuren op gelijmd en dat rond gedraaid op plm 80 mm; dat heb ik ingespannen in een klauwplaat. Het afwerken van de onderkant is achteraf gebeurd waarbij de schaal aan de voorkant in een grote klem op zijn plaats werd gehouden, vandaar.

De buiten en binnen kant zijn een beetje hol gedraaid, maar bij de eerste heb ik aan de binnenkant onvoldoende opgelet (hoewel het licht er doorheen kwam..) en vlak bij de bodem ging ik er doorheen.
 
P

Pel

Guest
Ha Hans, ik snap het, op de foto is er niets van te zien dat je te dun hebt gedraaid, alleen de buitenkant loopt iets hol.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.