Schommelpalen in de grond

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb hier een oude schommel staan die door de kinderen bijzonder intensief word gebruikt. Helaas toendertijd te klein gemaakt, en de kinderen worden te groot, dus er moet nu een grote, hoge schommel komen.
Nu heb ik hier nog enkele eiken balken liggen (15 bij 20), twee van 4 meter en nog enkele van 3 meter.
Mijn idee is om de twee lange balken in de grond te zetten (1 meter ?) aangevuld met beton. op de twee palen wil ik dan een dwarsbalk van 3 meter maken.
zoiets als dit https://www.vaneebuitenspeelgoed.nl/modernplay-douglas-houten-schommel-15x15-met-stalen-grondvoeten

Mijn vraag is, zal 1 meter in de grond genoeg zijn om die constructie stevig te houden?

Of kan ik beter hoekijzers in de grond storten, zoiets als wat ze hier hebben gedaan https://www.vaneebuitenspeelgoed.nl/schommels/modernplay

Dan kan ik de schommel nog hoger maken, wat onze kinderen dan wel weer leuker vinden, maar daar komen natuurlijk nog meer krachten op te staan...

Heeft iemand al eens zoiets gemaakt...?
 
P

Pel

Guest
Ik zou de hoekijzers gebruiken, is makkelijk te stellen d.m.v. wat schuine schoor latten, en als je het een keer weg wil hebben is het ook nog eens snel afgebroken.

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het hangt af van het ontwerp. Als er twee schuine palen komen maakt het niet veel uit. Eén paal met die hoekijzers lijkt me niet stevig genoeg (want het is geen momentvaste verbinding).

1m de grond in is zeker voldoende. Beton eromheen is niet nodig.
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Hoi Roeliepoelie, heb je de schommel nog geplaatst? Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

Ik wil voor mijn dochtertje ook een schommel gaan plaatsen, maar ik wil gebruik maken van 1 staander met daarop een geschoorde ligger (een beetje dit idee: https://www.debruineschommels.nl/Files/5/18000/18615/ProductPhotos/450/933401505.jpg). Het liefst plaats ik de staander rechtstreeks in de grond. Ik zit te denken aan 15x15 of 20x20 palen en ben van plan de paal 1 meter diep te plaatsen. De schommel moet echter wel flink wat jaartjes mee gaan. Welke houtsoort kan ik dan het beste gebruiken? Douglas is prijstechnisch een leuke optie, maar gaat het denk ik geen 15 jaar volhouden in contact met de grond. Zou eiken wel goed gaan? Zijn er ook zulke dikke palen in Robinia te krijgen en is dit dan een goede optie?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Robinia is een goede optie of tamme kastanje. Als je in het noorden van nederland woont zou je bij inlands hout in Burgum terecht kunnen.
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Ik woon in Twente. Ik zal eens even rondkijken bij de plaatselijke houthandels. Bedankt!
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Op de websites van de houthandelaren in de buurt vind ik geen Robinia balken. Iemand uit Twente die een suggestie voor een leverancier heeft?
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Niemand suggesties? Ook niet voor alternatieven? Houtzagerij Twickel geeft aan dat eiken balken een levensduur van ca. 7 jaar hebben in de grond. Het liefst zie ik de levensduur wel 2x zo lang.
 

Woud

Nieuw lid
8 sep 2017
20
0
Hallo Hendrikus, wij hebben een schommel met 1 paal van douglas hout. Het staat al vijf jaar, is grijs geworden en begint nu te kraken. Het gedeelte in de grond heb ik met teer verf behandeld. Onze paal is 3 meter lang, met 1 meter in de grond is de dwarsbalk vrij laag. Voor mij is het makkelijk om de schommel te wisselen maar de schommel lengte is nu vrij kort. Mischien iets om rekening mee te houden voor als de kinderen groter zijn (en op de schommel willen staan). Een paal van rond de 350cm zou mischien beter zijn. Mvg, Maria
 

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Ik heb toevallig dit weekend hetzelfde idee gemaakt. Weliswaar met Douglas 15x15x300 cm. De twee palen die in de grond staan heb ik eerst tweemaal in de menie gezet. Daarna 70 cm de grond in gezet, aangevuld met snelbeton. De bovenste ligger is 200 cm. Voor mijn jongens van 4 en 2 jaar zijn de hoogtes meer dan genoeg.
Ik heb de balken onderling verbonden met houtdraadbouten van 12x8, verzonken en 4 per paal. Daarnaast nog verlijmd met deuvels van 1 cm dik.
Glijgedeelte is meer dan stevig. Schommelgedeelte tordeert zo’n 3 cm als ik erop bezig ben. Kan zeggen dat het toestel redelijk hufterproof is. Enige minpunt is het haaks zagen van 15 cm. Ik heb geen machine die deze dikte kan verwerken, dus alles met de hand gedaan. Is te zien op sommige verbindingen. Desalniettemin zijn de jongens er erg blij mee.
in afwachting van de bestelde schommelhaken heb ik de schommel tijdelijk opgehangen aan een touw, met de handdoek tegen de ergste schade van het touw. Het hout gaat nog in de uv-bescherming.

611B6683-AFC6-4962-A0C9-EA222B9570D1.jpg
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13

oeps... Om de een of andere reden dacht ik gelezen te hebben dat dit in Brabant was. Thanks!


Wat betreft de hoogte van de schommel: Het liefste maak ik hem ook hoger, maar robinia schijnt slecht verkrijgbaar te zijn in lengtes hoger dan 3m. Ik begin toch weer te twijfelen of ik dan niet gewoon eik of douglas moet gebruiken en dit flink in de menie zetten.

En wat betreft het torderen van de schommel: Ik overweeg om onder de grond een dwarsbalk aan de staander te maken in de zelfde richting als de ligger. Dat zou het torderen in de grond moeten voorkomen, alleen de balk kan dan nog torderen. Maar zo'n verbinding onder de grond brengt natuurlijk wel weer kans op houtrot met zich mee denk ik.

Ik dacht even een schommeltje te plaatsen, maar hoe langer je er over nadenkt, hoe meer beren je op de weg ziet:p
 

Kloekloek

Actieve deelnemer
10 apr 2019
55
15
Limburg (NL)
Het zal altijd iets torderen denk ik. Is inherent aan deze constructie. Wil je dit niet, kies je voor staal. Maar daarvoor zitten we op het verkeerde forum..
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Na een paar weken wachten konden de robinia palen toch niet geleverd worden. Ik heb wel een adres gevonden voor azobe palen. Is dit een goed alternatief?
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Azobe is goed, sterk en duurzaam.
In dunnere maten heeft het soms sterke neiging tot trekken (krom en/of torsie).
Het hout is zwaar en erg hard; voorboren voor schroeven en nagels is noodzakelijk. Gebruik bij voorkeur rvs, want azobe is vrij zuur.
Zorg ervoor dat het hout niet kan splinteren (dus alle hoeken goed breken en goed schuren), want splinters gaan erg zweren. Draag handschoenen tijdens de bewerking.

Succes,
Wim.
 

hendrikus

Actieve deelnemer
30 dec 2013
34
13
Uiteindelijk heb ik toch voor de traditionele schommel gekozen. Dit was in eerste geen optie in verband met de ruimte die dat in neemt, maar doordat we de tuin toch anders indelen kon het nu wel. Bijkomend voordeel is dat ik nu voor 3 tientjes klaar was, omdat ik de meeste palen nog had liggen. Mijn dochter heeft hem vandaag uitgetest en was er erg blij mee:p

Iedereen bedankt voor de tips en het mee denken.

WhatsApp Image 2019-07-07 at 19.53.01.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.