Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Schommelpalen in de grond

Ik heb hier een oude schommel staan die door de kinderen bijzonder intensief word gebruikt. Helaas toendertijd te klein gemaakt, en de kinderen worden te groot, dus er moet nu een grote, hoge schommel komen.
    Nu heb ik hier nog enkele eiken balken liggen (15 bij 20), twee van 4 meter en nog enkele van 3 meter.
    Mijn idee is om de twee lange balken in de grond te zetten (1 meter ?) aangevuld met beton. op de twee palen wil ik dan een dwarsbalk van 3 meter maken.
    zoiets als dit https://www.vaneebuitenspeelgoed.nl/...en-grondvoeten

Mijn vraag is, zal 1 meter in de grond genoeg zijn om die constructie stevig te houden?

Of kan ik beter hoekijzers in de grond storten, zoiets als wat ze hier hebben gedaan https://www.vaneebuitenspeelgoed.nl/...els/modernplay

Dan kan ik de schommel nog hoger maken, wat onze kinderen dan wel weer leuker vinden, maar daar komen natuurlijk nog meer krachten op te staan...

Heeft iemand al eens zoiets gemaakt...?

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik zou de hoekijzers gebruiken, is makkelijk te stellen d.m.v. wat schuine schoor latten, en als je het een keer weg wil hebben is het ook nog eens snel afgebroken.

Groet Pel.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Het hangt af van het ontwerp. Als er twee schuine palen komen maakt het niet veel uit. Eén paal met die hoekijzers lijkt me niet stevig genoeg (want het is geen momentvaste verbinding).

1m de grond in is zeker voldoende. Beton eromheen is niet nodig.

Hoi Roeliepoelie, heb je de schommel nog geplaatst? Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

Ik wil voor mijn dochtertje ook een schommel gaan plaatsen, maar ik wil gebruik maken van 1 staander met daarop een geschoorde ligger (een beetje dit idee: https://www.debruineschommels.nl/Fil.../933401505.jpg). Het liefst plaats ik de staander rechtstreeks in de grond. Ik zit te denken aan 15x15 of 20x20 palen en ben van plan de paal 1 meter diep te plaatsen. De schommel moet echter wel flink wat jaartjes mee gaan. Welke houtsoort kan ik dan het beste gebruiken? Douglas is prijstechnisch een leuke optie, maar gaat het denk ik geen 15 jaar volhouden in contact met de grond. Zou eiken wel goed gaan? Zijn er ook zulke dikke palen in Robinia te krijgen en is dit dan een goede optie?

Robinia is een goede optie of tamme kastanje. Als je in het noorden van nederland woont zou je bij inlands hout in Burgum terecht kunnen.

Ik woon in Twente. Ik zal eens even rondkijken bij de plaatselijke houthandels. Bedankt!

Op de websites van de houthandelaren in de buurt vind ik geen Robinia balken. Iemand uit Twente die een suggestie voor een leverancier heeft?

Niemand suggesties? Ook niet voor alternatieven? Houtzagerij Twickel geeft aan dat eiken balken een levensduur van ca. 7 jaar hebben in de grond. Het liefst zie ik de levensduur wel 2x zo lang.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hendrikus Bekijk Berichten
    Niemand suggesties? Ook niet voor alternatieven? Houtzagerij Twickel geeft aan dat eiken balken een levensduur van ca. 7 jaar hebben in de grond. Het liefst zie ik de levensduur wel 2x zo lang.
    https://kuhlkampbuitenhout.nl/catego...1/robinia.html

Letterlijk uit de 1e pagina van Google

Hallo Hendrikus, wij hebben een schommel met 1 paal van douglas hout. Het staat al vijf jaar, is grijs geworden en begint nu te kraken. Het gedeelte in de grond heb ik met teer verf behandeld. Onze paal is 3 meter lang, met 1 meter in de grond is de dwarsbalk vrij laag. Voor mij is het makkelijk om de schommel te wisselen maar de schommel lengte is nu vrij kort. Mischien iets om rekening mee te houden voor als de kinderen groter zijn (en op de schommel willen staan). Een paal van rond de 350cm zou mischien beter zijn. Mvg, Maria

Forum Rechten