Zaagketting ontspoort

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
Gevaar is mijn inziens gering.. Zolang je in lijn, áchter de ketting blijft tijdens het zagen (in tegenstelling tot de zaag náást je te hanteren, wat in sommige gevallen -vooral in de tuin- moeilijk te vermijden kan zijn) kan niet veel gebeuren. Als de ketting ontspoort, dan springt hij meteen uit zijn aandrijving en opzij. Ook is het gevaar dat aan je kettingzaag iets kapot gaat tamelijk gering.

Gevaar treedt vooral op bij een kettingbreuk, hoewel ook dat in grenzen blijft als je netjes achter de machine en in lijn met de zaagsnede blijft staan.... (het risiko van kettingbreuk is in eerste instantie te wijten aan een sterk versleten ketting en/of een zéér zware kettingzaagmotor, dat komt niet echt veel voor)

Hier heb ik wat aan!

Niet dat de andere forummers geen zinnige dingen aandragen ;-)
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Sorry maar das gevaarlijke raad Igor

ik heb met in 1 lijn te staan en ketting die afloopt
en een tak raakt de rem van de zaag aan brokjes geslagen
als mijn vingers daar op hadden gelegen ....

verder hebben de meeste elektra zagen een 1,2 of 1,3 mm ketting
ook die is gevoeliger voor breuk
er zitten op een elektra zaag geen kettingvangers of rubbers die de ketting opvangen bij breuk / of aflopen

verder bestaan er zaagbladen met geleidingswiel en zonder
die zonder worden meer gebruikt als het zaagblad al eens sneller gekneld kan zitten
met een neuswiel is het dan einde zaagblad

met een elektra zaag moet je meestal ( als stekker uitgetrokken is )
de rem inhouden en dan aan de ketting draaien ( met handschoenen aan )
deze moet vlotjes rond gaan zonder veel kracht te zetten

gaat dit moelijk dan ketting iets losser maken
+ zaagblad goed zuiver maken
en nakijken of je neuswieltje nog wel soepel draait
er scheelt gewoon iets met uw zaag en dat moet opgelost voor u ermee gaat werken
ik zou gewoon terug gaan naar waar u hem heeft gekocht
mvg Tom
ow ja nog even dit erbij
je bent een Rund als je met kettingzagen stunt ...
Sommige dingen zijn erg leuk om te hobby’en andere tja
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als ik een kettingzaag gebruik voor snoeiwerk ben ik altijd beducht voor een ketting die slap wordt en afloopt. Bij snoeien loopt de ketting relatief veel en moet ze weinig hout verwerken. Hierdoor wordt de ketting goed doorgesmeerd waardoor ze wat langer wordt. En dat heeft aflopen tot gevolg.
Bij het zagen van massieve stukken gebeurd dit niet.
Ik zou de volgende keer bij snoeiwerken de ketting goed in de gaten houden en indien nodig bijspannen.
 

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
@tom op eigen houtje,
In de gebruiksaanwijzing staat aangegeven dat de machine een "kettingvangbout" heeft en waar die zit.

Hier krijg ik van jullie allerlei adviezen over de mogelijkheid en het gevaar van het aflopen van de zaagketting, wat ik zeer waardeer. Maar wat ik merkwaardig vind is, dat ik daar in de gebruiksaanwijzing en op internet niets over tegenkom. Niet iedereen is het hier over heel belangrijke zaken eens. Wie kan mij vertellen wie er hier, onbedoeld natuurlijk, nep-nieuws verspreidt? ;-)

Overigens, ik kan niet meer achterhalen waar ik de machine kocht. Ik heb voor de zekerheid een nieuw zaagblad plus ketting besteld.
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
@ Klussertje
mooi dat die bout erop zit das al beter als bij de meeste
tja er zijn veel meningen over hoe iets kan
zoveel als er mensen zijn soms wel
ik heb zeker de waarheid niet in pacht
ik kan enkel proberen mee te denken hoe we jou zaag veilig kunnen laten lopen zonder aflopers
heb een kleine 10 jaar ervaring in de bosbouw en werk al een hele tijd als boomverzorger ben bijna elke dag met kettingzagen bezig
als je de zaag nieuw hebt gekocht zou het blad goed moeten zijn
draaid het neuswieltje van het zaagblad soepel zonder ketting ?

Mvg Tom
 

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
@tom op eigen houtje,

"heb een kleine 10 jaar ervaring in de bosbouw en werk al een hele tijd als boomverzorger ben bijna elke dag met kettingzagen bezig"

Maar dat zegt een hoop, daardoor weet ik dat je er verstand van hebt. In mijn machine zit geen neuswieltje. Vandaag krijg ik het nieuwe zwaard en ketting en dan zal het leed wel geleden zijn.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Oke
hopelijk heb je nu wel een zaagblad met neuswieltje besteld ?
voor een elektra zaag is dat toch wel zo fijn
en zoals ik al eerder aangehaald heb hier iedereen is welkom hier voor een bakie koffie en wat tips en raad in veilig gebruik van de kettingzaag
Mvg tom
 

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
"en zoals ik al eerder aangehaald heb hier iedereen is welkom hier voor een bakie koffie en wat tips en raad in veilig gebruik van de kettingzaag"

Heel aardig. En komt goed uit, ik reis vanuit Friesland toevallig elke dag naar Rimburg :)

Groet.
 

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
Tom,

Ik bestelde dat zaagblad plus zaagketting bij www.fiyo.nl en had daar nog nooit iets gekocht en dan ben ik op mijn hoede. Waar koop jij zulke onderdelen?
 

Igor

Actieve deelnemer
Sorry maar das gevaarlijke raad Igor

ik heb met in 1 lijn te staan en ketting die afloopt
en een tak raakt de rem van de zaag aan brokjes geslagen
als mijn vingers daar op hadden gelegen ....
....

Over het onderwerp 'veilgheid' is het altijd moeilijk om op één lijn te komen. daarom ajb mijn antwoord hier als goede raad van mijn kant interpreteren..

Veilig gebruik en inzet van een kettingzaag gaat uit van algemene principes. Één enkele ervaring zoals een aan brokjes geslagen rem overtuigt mij niet van de algemene overweging: ik zal ten allen tijden mijn zaag als schild voor me houden voor het eventuele geval van gevaar. Aflopende ketting, ketting breuk, overwachte zaagbewegingen (kickback of afketsen van de zaag bijvoorbeeld) wil ik liefst opvangen met de zaag voor me, de zaagmachine als buffer.

Verder wil ik algemeen toevoegen:
- Zorg dat je op stabiele ondergrond staat, verwijder snoeihout als het in de weg ligt, voorkom struikelen.
- Wees bewust waar je jezelf heen kan bewegen in het geval er iets onverwachts gebeurd, ik spreek niet per sé van een vlucht route, maar wees jezelf bewust dat als je bijv. met de rug bijna tegen een muur staat dat je niet een stap naar achter zet maar opzij als je iets onverwachts moet opvangen.
- Als je werkt met een help(st)er, maak goede afspraken. Niet dat jij de zaag wilt inzetten en nét op dat moment een help(st)er ook besluit om een tak in het bereik van de zaag te grijpen. In principe geldt: JIJ bepaalt de afloop van de handelingen van het zaagwerk.
- Stop bijtijds bij moeheid en werk niet nog 5 of 10 minuten om de klus af te krijgen. Moeheid wordt te vaak onderschat....

Proost! (drink dat biertje ná de klus! ;-) )
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dit draadje nu pas en wat me meteen opvalt is: kettingzaag van Bosch... Never nooit aan beginnen... Dat is eerlijk gezegd speelgoed dat levensgevaarlijk is. Heb al meerdere zaagbladen voorbij zien komen waar de punt van het zaagblad volledig naar links en rechts kromgetrokken was door de ketting... Daarnaast is de kettingrem een erg fragiel dun stukje plastic...

Hopelijk heb je een zaagblad met wiel aan de punt gekocht? Die lopen in ieder geval vele malen beter dan eentje zonder
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tom,

Ik bestelde dat zaagblad plus zaagketting bij www.fiyo.nl en had daar nog nooit iets gekocht en dan ben ik op mijn hoede. Waar koop jij zulke onderdelen?

Kox is een héle grote https://www.kox24.nl/ verzendhandel voor kettingzagen en onderdelen en alles wat je verder als bosbouwer of hobbyzager nodig hebt, waar je bv. zaagbladen en kettingen kunt kopen door merk en model in te voeren.
 

Klussertje

Nieuw lid
27 jun 2018
24
0
Ik zie dit draadje nu pas en wat me meteen opvalt is: kettingzaag van Bosch... Never nooit aan beginnen... Dat is eerlijk gezegd speelgoed dat levensgevaarlijk is. Heb al meerdere zaagbladen voorbij zien komen waar de punt van het zaagblad volledig naar links en rechts kromgetrokken was door de ketting... Daarnaast is de kettingrem een erg fragiel dun stukje plastic...

Hopelijk heb je een zaagblad met wiel aan de punt gekocht? Die lopen in ieder geval vele malen beter dan eentje zonder

Een gerenommeerd merk als Bosch dat levensgevaarlijk gereedschap verkoopt? Zou dat nou echt??

PS Ik heb het originele zaagblad en de originele zaagketting besteld.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ik heb een elektrische bosch kettingzaag binnen 2x een 1/2e dag afgeschreven, vond de kwaliteit echt waardeloos, dus nu maar stihl herrieschoppers in huis, echt gereedschap van een andere orde....
 
Ja klussertje, het gereedschap van Bosch is helaas niet meer de kwaliteit van 10-15 jaar terug. Een jaar of twee terug een verbouwing bij een vriend gedaan en daar werd me ook gevraagd met zo'n klommelding te werken. Na een keer zagen ben ik ermee gestopt want het is eigenlijk niet verantwoord... Die zaagbladen zijn gewoon letterlijk niets waard en ook over de kettingen was ik absoluut niet te spreken... Naderhand heb ik hem wel een kox zaagblad + 4 kettingen besteld en toen liep het ding al een heel stuk beter, maar nog steeds niet te vergelijken met een fatsoenlijke, veiligere zaag (en dat hoeft geen dure te zijn! Ik gebruik nog steeds in de werkplaats een elektrische kettingzaag van de aldi die ondertussen ook al bijna 10 jaar oud is. Voelt een stuk robuuster aan en is gewoon een stuk veiliger)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.