handvat ijsschep

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Dit handvat heb ik gisteren gedraaid. De blank is gemaakt van epoxy giethars en schelpen van pistache noten.
Het is misschien geen zuiver houtdraaien, maar de schelpen zijn toch houtachtig :)

Het is mijn tweede poging met zo'n blank. van de eerste maakte ik een chairman rollerball pen, maar daar waren te veel schelpen uitgesprongen. Die krengen zijn hard!
Ik heb daar dus geen pen kit aan verspilt, de gaten vulde ik toen op met koper poeder, maar dat was geen zicht op den duur.

34884638_226774331448866_2524988948078395392_n.jpg
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
de blank heb ik zelf gegoten in een stuk pvc pijp met een eindstop.
Ik heb geen drukvat gebruikt en voor deze dikte is dat in principe niet nodig. de tweede keer heb ik wel de schelpen bij de hars gemengd en dan pas gegoten in de mal. Daarna met een rubberen hamer nog wat tikken om de overige bellen te verwijderen.

Een drukvat gebruiken bij het gieten of een vacuum kamer voor het ontluchten van de hars zou nog beter zijn.
in dit geval komen de bellen vooral door de holtes van de schelpen en niet van het gieten zelf.

Een vacuum kamer staat wel op mijn verlanglijstje om 'slecht" hout te kunnen impregneren en/of te kleuren.... da's de schuld van youtube, iedereen lijkt daar mee bezig en dat werkt aanstekelijk :rolleyes:.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Ik vind het wel kunstig gevonden en gemaakt zo, maar zou liever een houten handvat eraan zien. Smaken verschillen, net als met ijsjes..

Grtz Hans
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Hans, klopt helemaal. Ik wou vooral de techniek proberen en het originele handvat was net kapot :cool:
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Heel mooi, Heb je nog een kleurtje aan de epoxy toegevoegd ?

Voor de meeste penkits kun je reserve messing busjes kopen dus is de penkit nog niet verloren.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
De epoxy was zonder kleur. De reserve buisjes kan ik later nog bij bestellen. Maar met aceton lost de ca lijm meestal mooi op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.