Afstand tussen dominos in meubel

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb vanavond de eerste van de twee modulen van mijn werkkast met dominos in elkaar gezet. Op zich is dat goed gelukt maar omdat deze module in het midden een scheidingswand heeft, is dat een extra handicap bij het in elkaar lijmen. Op zich was de passing vd domino's (6x40 domino in 20mm panelen, 18mm multiplex met beide zijden 1mm HPL) goed. Ze zijn 25mm verzonken in de verticale panelen en 15mm in de boven en onderzijde. Ik kon ze met lijm en licht aantikken van een nylon hamertje er in tikken. Maar op het moment dat ik de panelen met elkaar ging verbinden is het even stoeien om de panelen strak tegen elkaar te krijgen. Uiteindelijk heb ik de corpus met lijmklemmen geleidelijk aangedrukt tot de boel netjes aansloot.

Dit had niets te maken met de breedte vd sleuven (1 domino strak (stand 1), de rest iets losser (stand 2) ) maar gewoon het aantal dominos in één paneel. Ik had een afstand van 96mm gebruikt tussen de domino's onderling in een paneel van ca 60cm breed. Het uitlijnen vd panelen ging goed, dus randen gelijk sluitend.

Nu is mijn vraag hoeveel dominos en welke maat domino (5x30 of 6x40) gebruik je eigenlijk normaal voor meubels die je wat steviger wil maken dan de standaard Ikea etc...

De kast gaat uiteindelijk dienen voor gereedschap en het plaatsen van een boorkolom. De tweede module wordt het spiegelbeeld van deze en de reden dat de twee verticale delen iets ondieper zijn is dat hier een schuifdeur rails in komt. De maat vd module op de foto is 100x86x60 (hxbxd).

Module1.jpg
 
Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Ik denk dat bij een Ikea kastje de verbindingen niet het zwakste deel zijn. Wanneer je het gaan belasten tot bezwijken, dan zal het spaanplaat als eerste de geest geven. Ofwel, de wanddikte is bepalend. Eén domino is in doornsnede net zo groot als ca. 8 ronde deuvels. Twee domino's lijken me dan al ruim voldoende. En als het dan extra stevig wilt, doe je er drie.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Sterker nog, domino's zijn (zover ik heb begrepen) helemaal niet voor de sterkte maar voor het uitlijnen van je onderdelen
elke 96mm lijkt me dan ook overkill
Beter schroeven en lijmen
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Sterker nog, domino's zijn (zover ik heb begrepen) helemaal niet voor de sterkte maar voor het uitlijnen van je onderdelen
elke 96mm lijkt me dan ook overkill. Beter schroeven en lijmen
Wat ik begrepen heb is het een pen en gat verbinding met een losse pen, dus ook voor een sterkere verbinding.
De dikte van de domino die je volgens mij moet gebruiken is ongeveer 1/3 van de dikte van het hout.
De afstand van de domino's is een beetje persoonlijk ik zou bv tot 25 cm 2 domino's gebruiken en tot 50 cm 3 domino's enz.
Mvg, :).
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik merk het al ik ben een beetje doorgeschoten in mijn 32mm stramien van iedere 96mm. Ondanks dat ik voor het eerst dit systeem gebruik kan ik zeggen dat het uitlijnen gewoon erg goed werkt. De voorkanten zitten glad tegen elkaar, zonder schuiven. Aan de kopse zijde maak je de gaten klemmend (stand 1 vh apparaat) en aan de andere zijde alleen het eerste gat, het referentie punt, wat ook exact op de juiste plaats moet zitten. vervolgens frees je de rest in stand 2 zodat er enige speling is in de breedte. Ik heb alles gelijmd met laklijm en tussen de dominos een schroef. Deze schroef mag wat dunner wat 4,5 is wat dik merk ik.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Sterker nog, domino's zijn (zover ik heb begrepen) helemaal niet voor de sterkte maar voor het uitlijnen van je onderdelen
elke 96mm lijkt me dan ook overkill
Beter schroeven en lijmen

Dat is ten dele zeker zo, maar afhankelijk van de soort materialen die je verbindt is het wel degelijk een belangrijk deel van de constructieve kracht. Plaatmateriaal bijvoorbeeld met alleen lijm zal zonder de domino’s absoluut geen constructief verband hebben. In verbindingen met massief hout geldt hetzelfde bij een constructie waar kopshout op langshout aansluit.

Fons
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Hoe ik het doe: delen tot ca 40 cm krijgen twee domino's (kun je de aanslag gebruiken & hoef je verder niet na te denken). Langer: eentje extra in het midden. Wordt de afstand tussen de domino's langer dan een cm of 23/30, dan er weer eentje bij. Etc.

Een domino in het midden verbetert het rechthouden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Dat kan natuurlijk niet, hè? Er passen meer dan vijf deuvels in een domino. Het oppervlak van een deuvel bereken je met de straal in het kwadraat, niet de diameter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.