Welke platte (of ovale) beitel?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een ovale platte beitel van Crown. Het is de cryogeen versie met het zwarte handvat. Toch ben ik niet echt tevreden over de standtijd. Een platte beitel werkt pas echt goed als hij vlijmscherp is. En dat blijft hij niet lang genoeg naar mijn gevoel.
Idem voor de afsteekbeitel. Dat is er nu eentje van Record.
De meeste van mijn draaibeitels zijn Sorby.
Mijn vraag: wat zijn de ervaringen met verschillende beitels, welke is de beste en welke zou de beste koop zijn.
 
P

Pel

Guest
Ik heb die ovale met het bruine handvat van Crown, ik heb er geen klagen van, moet er wel bij zeggen dat ik hem niet zo heel vaak gebruik, maar of daar nu een bruin of een zwart handvat aan zit, zal denk ik niks uitmaken? De afsteek beitel van mij is ook van Crown, maar gebruik vaker het afsteek mes van Crown, als ze bot zijn slijpen Mathieu anders zit er niets op. Maar misschien zal het er aan liggen welk hout of materiaal je gebruikt om te draaien, bepaalde houtsoorten kunnen een beitel snel bot maken.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Mijn beste afsteekbeitels zijn die welke ik zelf gemaakt heb uit stukken schaafmes van 3mm dik HSS+ 18%cobalt. Deze blijven veel langer hun scherpte bewaren dan die van Hamlet of Crown.

Platte beitels vragen al eens een snelle wetbeurt tijdens het werken ermee, zo gauw ik voel dat het wat minder word, er even over met een dia steen en opnieuw klaar voor de strijd. Gebruik ook regelmatig platte beitels van Goldenberg, en dat is dan "maar" gewoon gereedschapsstaal, op niet te harde houtsoorten valt de standtijd goed mee. Veel verschil met een HSS versie is er niet qua standtijd. Ze zijn zelfs scherper af te wetten dan hun duurdere broertjes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik ben zeer tevreden over mijn crown hss beitel. Geen problemen met standtijd. Ik heb ook een grote platte beitel van glaser en merk weinig verschil in standtijd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gokje: je wil te scherp en daarmee is de hoek te scherp, gevolg, je bent heel snel je scherpte kwijt
paar graden stomper maken en dan scherp slijpen

Ik heb dit zelf met een schalenguts gehad...gevolg was dat binnen de minuut het scherp weg was en daarna niet lekker meer draaide
Toen ik dat aangepast had werd het heel veel beter
 

tuoh

Oud hout
André, zou je een foto kunnen plaatsen van de beitels die je zelf hebt gemaakt?

Geen probleem:p

Zelf ineen geknutselde draaibeitels.

De breedste afsteekbeitel gaat als een mes door de boter, stukken afsteken tot 250mm diameter.
De onderste is een kleine platte beitel gemaakt van een stuk HSS staf van 10mm. Gebruikt voor het detailwerk.
Ook een schraper gemaakt uit hetzelfde materiaal.
IMG_1063.jpg

Platte beitels, de bovenste drie gewoon gereedschapsstaal. Daaronder drie exemplaren in HSS, twee ovale een ene platte.
Geen eigen werk hier, tenzij je de hechten meetelt.
IMG_1065.jpg

En nog een "versleten paard":p Gebruik ik veel om kleine vierkante stokken rond te draaien. Ligt heel prettig in de hand.
IMG_1068.jpg

Bij het gebruik van de platte beitels maak ik nauwelijks onderscheid tussen de "gewone" en de HSS varianten.
Ik neem de eerste die ik te pakken krijg, de beide varianten voldoen aan al mijn wensen:p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dat is een hele verzameling platte beitels!
Gisteren was ik toevallig bij een vriendin die de werkplaats van haar opa aan het opruimen was. En tussen de oude, afgedankte machines lagen nog schaafmessen. Ik heb er eentje meegenomen en ga ook proberen om er een bruikbare beitel uit te maken.
Een andere platte beitel ga ik voorlopig niet aanschaffen. De diamantsteen ga ik voortaan wel wat dichter in de buurt houden om de beitel regelmatig even bij te weken.
 

tuoh

Oud hout
Heb er, behalve deze op de foto, nog zo een stuk of 5:p Veel van mijn draaibeitels heb ik in de loop der jaren gewoon gekregen.

Dat was het grootste voordeel van (draai)demonstraties geven, je komt in contact met de "juiste"mensen:p Kwam dan ook regelmatig thuis met meer vracht dan waar ik mee vertrokken was. Als dan niet door onderweg eens een ommetje te maken naar een milde schenker.
 

tuoh

Oud hout
Bij metaal harden zoekt men altijd naar de juiste positie tussen hard of taai. Ik vermoed sterk dat schaafmessen hard zijn, en (dus) niet zo taai, en dus net als vijlen, niet echt geschikt zijn als houtdraaibeitel.

Deels klopt dat wel, ze zijn hard maar niet al te taai. Maar je moet toch al flinke klappen geven met een zware hamer, tegen een stuk HSS ingespannen tussen de bankschroef, om het ding middendoor te slaan.

Echter de juiste oriëntering doet veel om dit minpunt te vermijden. Afsteekbeitels bijvoorbeeld worden op hun smalle zijde gesteund, de kans op breken is quasi nihil.
Met de bovenste afsteekbeitel van 30mm hoog kan ik zonder probleem tot 130 à 140mm overhangen op de leunspaan.

Ik gebruik ook al jaren stukken schaafmes van een 250mm lang en 25 à 30mm breed als schraper, zonder handvat, gewoon alle scherpe randen en hoeken afgerond, behalve de "snede" natuurlijk.
Gebruik die dingen zelfs bij grote schalen. Hier kan ik snel de vorm van de schraper aanpassen aan het werk, maar wel altijd met de (gebogen) leunspaan zo dicht mogelijk tegen het werk.
Voor het schrapen zijn die messen gewoon de max, mede door hun geringe dikte.
Ik werk heel graag met het staal, de standtijd en scherpte is een stuk beter dan bij de klassieke HSS dingen.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik heb vooral crown en hamlet beitels. De crown cryogenic zijn de beste (die ik heb). Ik heb ook een sorby met zo'n rond snijmesje die slecht is. Binnen de paar weken kwam de chrome achtige laag los en met een heel lichte happer was hij al krom (een klein beetje maar natuurlijk). Nu is dat schilferen van de afwerking geen probleem, maaar wel duur materiaal voor die kwaliteit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.