Vandikte- en zaagtafel in 1

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0
Hallo,

Ik ben een startende woodworker. Mijn plan is om avondschool houtbewerking te doen. De interesse is er al een tijdje. Maar nu heb ik meer tijd. En ik kijk nu al een paar maanden naar een goede tafelzaag. En ik kwam toevallig dit tegen:

https://www.tendotools.com/nl/houtb...-en-zagen/belmash-sdm2500-zaag-en-schaaf.html
[h=1]Belmash SDM2500[/h]Zeer weinig of geen reviews van te vinden. Heb wel paar youtube videos gevonden, gelukkig heeft youtube auto translate in ondertiteling :) Het ziet ernaar uit dat het wel goed is. Maar ik vroeg mij af als het wel een goed idee is om een combo toestel te kopen. Voor mij is het ideaal. want voor de prijs van een goede zaagtafel heb ik ook meteen een vandikte tafel. Hetgeen ik wel nodig heb maar uiteraard minder ge gebruiken.

Het is voor mij vooral belangrijk dat ik rechte planken of balken aan elkaar kan lijmen zodat ik bijvoorbeeld een bank kan maken. Zoals hier:
https://youtu.be/CNS6f4QqBts

Is dit te hoog gegrepen voor een beginner of voor instap zaagtafels?

Bedankt voor jullie advies
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lekker links laten liggen, zal niet veel soeps zijn
Het draait, maar betrouwbaarheid zal ver te zoeken zijn
Koop liever een wat oudere maar degelijke machine
De poten en de aanslag zien er belabberd uit
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Remoras,
Ik ken de machine niet, lijkt me er een met veel mogelijkheden. Als ik goed naar de foto's kijk, dan zie ik dat alles van dun plaatmateriaal is gemaakt. Dat gaat onherroepelijk buigen, waardoor de machine niet erg nauwkeurig meer is.
Voor het zagen wil je een vlakke tafel, voor vandikte en schaven ook; wanneer die niet vlak is, dan zie je dat meteen terug in het resultaat.
Dat gaat veel ergernis geven.
Ik denk niet dat het een goed idee is om hieraan zoveel geld uit te geven.
 

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0
Hoi Remoras,
Ik ken de machine niet, lijkt me er een met veel mogelijkheden. Als ik goed naar de foto's kijk, dan zie ik dat alles van dun plaatmateriaal is gemaakt. Dat gaat onherroepelijk buigen, waardoor de machine niet erg nauwkeurig meer is.
Voor het zagen wil je een vlakke tafel, voor vandikte en schaven ook; wanneer die niet vlak is, dan zie je dat meteen terug in het resultaat.
Dat gaat veel ergernis geven.
Ik denk niet dat het een goed idee is om hieraan zoveel geld uit te geven.

In dezelfde prijsklasse heb je een dewalt maar die zien er ongeveer hetzelfde uit. En dat is dan enkel een zaagtafel en geen combo.
Is het mogelijk om onder de 1000 euro een degelijk zaagtafel en vandikte tafel te kopen?
 

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ja, koop voor de zaagtafel een nieuwe Dewalt DWS745 (evt met een Incra verstekgeleider) of een Bosch GTS 10 XC. Die laatste koop je in de UK, want die is daar veel goedkoper. En daarbij koop je een tweedehands vlak/vandiktebank van Inca, Kity of een Scheppach HM1 of HM2. Een Electra Beckum HC 260 is nog beter, maar dat zul je net niet redden met jouw budget.
 

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0
Ja, koop voor de zaagtafel een nieuwe Dewalt DWS745 (evt met een Incra verstekgeleider) of een Bosch GTS 10 XC. Die laatste koop je in de UK, want die is daar veel goedkoper. En daarbij koop je een tweedehands vlak/vandiktebank van Inca, Kity of een Scheppach HM1 of HM2. Een Electra Beckum HC 260 is nog beter, maar dat zul je net niet redden met jouw budget.


Een Electra Beckum heb ik net even opgezocht:
https://www.dbkeighley.co.uk/masters/hc260.htm

Prijs is inderdaad wat meer dan mijn budget, maar ik ben zeker bereid wat meer te betalen voor goed materiaal. Het val mij wel meteen op dat die poten ook maar dunnetjes zijn.

Tijdens mijn zoektoch kwam ik ook toevallig dit tegen:
https://www.2dehands.be/doe-het-zel...rkelzaag-elektra-beckum-pk-255-355082609.html

Bod staat momenteel op 400 euro. Misschien beter dit kopen ipv een nieuwe Bosch/Dewalt?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
In dezelfde prijsklasse heb je een dewalt maar die zien er ongeveer hetzelfde uit. En dat is dan enkel een zaagtafel en geen combo.
Is het mogelijk om onder de 1000 euro een degelijk zaagtafel en vandikte tafel te kopen?

Los? denk het wel. Een lunchbox planer en een Bosch PTS10; zit je net onder de duizend denk ik. De meningen over de Bosch zijn verdeeld, maar ik durf te wedden dat ie lig beter is dan het apparaat dat je hierboven aanhaalde. Persoonlijk ben ik er helemaal niet ontevreden over.

Je hebt dan echter nog geen vlakbank, en zonder vlakbank is een vandiktebankje niet heel zinvol...
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Die Electro Beckum wordt niet meer gemaakt, want EB is enkele jaren geleden overgenomen door Metabo. Ik bedoelde een tweedehands EB.

Die Electra Beckum zaagtafel heeft geen verstekgeleider en ik vind €400 best veel voor een dergelijke oude zaagtafels zonder extra’s. Ik zou eerder voor een nieuwe Dewalt gaan, tenzij je veel verstand hebt van machines en kunt inschatten dat de machine helemaal in orde is. De Kity en Inca vlak/vandiktebanken zitten zo simpel in elkaar dat je die zelf wel kunt opknappen. Let er wel op dat ze compleet zijn, want reserveonderdelen zijn zeldzaam en daarmee duur.

Aanvulling: de Dewalt is een stuk beter dan de genoemde Bosch PTS 10. Die laatste zou ik niet aanraden. Een andere optie is een invalzaag met linialen zoals de Makita SP6000J. Met een zaagtafel kun je lastige grote platen zagen en dat kan met een invalzaag wel. Een tafelzaag heeft natuurlijk andere voordelen, zoals het gemak bij herhalende zaagsnede en gemakkelijker haaks of parallel zagen.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Is aan €100 nog te duur, pisbakkenstaal / plastic, mijn advies niet kopen.

Groet Pel.
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Ik zou de machine in je originele startbericht nooit kopen. Ik heb op marktplaats mijn machines gekocht (Kolomboor 150 euro, gietijzeren zaagtafel (Duceroir) 250 euro, Kity 635 vlak/vandikte 300 euro, Kity 612 lintzaag 200 euro. Allemaal oude maar goede machines.

Als ik nu op marktplaats zoek kom ik behoorlijk wat moois tegen:
Koop voor 50 euro (!!!) een Inca zaagtafel op marktplaats (https://link.marktplaats.nl/m1298291121). Is wel uitzonderlijk lage prijs, maar is een preciese en betrouwbare machine.
Of deze voor 450 euro (https://link.marktplaats.nl/m1297881402).

En een losse vlak/vandikte voor 400 euro: https://link.marktplaats.nl/m1295882987

Er staat altijd wel iets redelijks op marktplaats. Als je beetje handig bent en kan opknappen dan is er heel veel voor weinig te krijgen. En hier op het forum is altijd iemand die je wilt hebben.

Succes!
Thomas
 

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0
Die Electro Beckum wordt niet meer gemaakt, want EB is enkele jaren geleden overgenomen door Metabo. Ik bedoelde een tweedehands EB.

Die Electra Beckum zaagtafel heeft geen verstekgeleider en ik vind €400 best veel voor een dergelijke oude zaagtafels zonder extra’s. Ik zou eerder voor een nieuwe Dewalt gaan, tenzij je veel verstand hebt van machines en kunt inschatten dat de machine helemaal in orde is. De Kity en Inca vlak/vandiktebanken zitten zo simpel in elkaar dat je die zelf wel kunt opknappen. Let er wel op dat ze compleet zijn, want reserveonderdelen zijn zeldzaam en daarmee duur.

Aanvulling: de Dewalt is een stuk beter dan de genoemde Bosch PTS 10. Die laatste zou ik niet aanraden. Een andere optie is een invalzaag met linialen zoals de Makita SP6000J. Met een zaagtafel kun je lastige grote platen zagen en dat kan met een invalzaag wel. Een tafelzaag heeft natuurlijk andere voordelen, zoals het gemak bij herhalende zaagsnede en gemakkelijker haaks of parallel zagen.

Bedankt voor de tips.
Ben reviews aant bekijken van de Bosh PTS 10 XC. Is wel duurder maar al die extra's vind ik wel heel nuttig.
Ik denk inderdaad dat het niks voor mij is om 2de hands te kopen vermits ik er niets van ken. Kan het dus ook niet maken als het kapot is. Terwijl zo een nieuw ding 2 jaar garantie heeft.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Als je nieuw wilt kan ik je de DW745 en Jet JWP12 aanraden. Tweedehands kun je kijken naar een combimachine. Bijv. een Inca, kity, eb, etc.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Die JWP12 ziet er mooi uit. Maar zou ik dan niet beter wat sparen en meteen voor de combi gaan?
https://www.axminster.co.uk/axminster-hobby-series-ah106pt-planer-thicknesser-101142

Begint wel meteen een dure hobby te worden ;)

ik zou beginnen met jezelf af te vragen of je zulk gereedschap nodig hebt. Wat ga je doen? Is dan een “instap”machine goed genoeg? Ik heb de jet zelf en hij werkt naar behoren. 30cm brede schaaldelen (beuk,eik,berk) op exact dezelfde dikte is geen probleem. Ik heb laatst een kity 636 gekocht en deze ben ik aan het reviseren. Ik weet niet of ik hem hou maar als ik hem hou weet ik zelfs nog niet of ik de jet weg zou doen.
 

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0
ik zou beginnen met jezelf af te vragen of je zulk gereedschap nodig hebt. Wat ga je doen? Is dan een “instap”machine goed genoeg? Ik heb de jet zelf en hij werkt naar behoren. 30cm brede schaaldelen (beuk,eik,berk) op exact dezelfde dikte is geen probleem. Ik heb laatst een kity 636 gekocht en deze ben ik aan het reviseren. Ik weet niet of ik hem hou maar als ik hem hou weet ik zelfs nog niet of ik de jet weg zou doen.

Zo een Axminster Hobby Series AH106PT Planer Thicknesser is zeer zeker boven mijn petje :)
Maar het is moeilijk om iets te kopen dat net goed genoeg is. Want ik wou eerst zo een Belmash SDM2500 kopen. Maar iedereen zegt dat het rommel is. Het leek mij anders wel een deftig toestel en dan heb ik alles in 1.

Misschien is het beter dat ik start met iets goedkoop en later rustig upgrade.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.