Vandikte- en zaagtafel in 1

P

Pel

Guest
Rustig de tijd nemen, niet overhaasten, je komt heus wel wat tegen, best mogelijk dat bijvoorbeeld morgen hier op marktplein een mooie tweedehands machine te koop staat. Er zijn machines meer als genoeg te koop, alleen je moet even kijken wat voor jou het beste is.

groet Pel.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Ik zou inderdaad niet meteen te gek doen. Neem je tijd, wacht af en sla op het juiste moment een goede deal. Een oude tweedehandsie is vaak beter dan al die nieuwe plastic troep. Zoals ik al eerder aangaf, kijk voor een Inca of Kity. Dat zijn geweldige machines waar je veel plezier van zult hebben. Koop je er zo 1 voor een leuk prijsje dan kan je altijd nog een nieuwe zaagtafel aanschaffen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
remoras

Alles in 1 is niet zaligmakend, vaak zelfs veel slechter omdat er consessies gedaan moeten worden (tenzij het een toestel van tegen de 5 a 10 duizend euro is)

Je wil kopen, maar weet eigenlijk niet wat, dat is heel lastig om dan te beslissen wat je wel of vooral niet moet kopen...vooral niet is alles van plaatmateriaal, dat is niet degelijk

Een zaagtafel kan niet heel veel kapot aan, daar kun je ook goed advies over krijgen op het forum OF probeer iemand mee te krijgen als je een degelijke machine vind

voor een zaagtafel is een veel gehoorde klacht de betrouwbaarheid van de geleider, niet gek natuurlijk want het blad hoef alleen maar rond te draaien, en als dat goed vast zit (en de motor ook) dan ben je al een heel eind

Pel zijn opmerking over alleen een schaaftafel klopt wel, zelf heb ik ooit een Scheppach HMS260 gekocht, daar heb ik veel plezier van, is nog oude/degelijke kwaliteit
Als de tafels goed staan schaaft het heel mooi, bij de aanschaf van een wat oudere vlak/vandiktebank goed kijken naar de rollen/rubbers...

2 jaar garantie: ja heel leuk, maar het is weinig waar
Je hebt alleen garantie op iets dat stuk gaat, niet op een machine die niet mooie recht zaagt/vlakt of soortgelijke perikelen

----

Misschien kun je proberen eerst wat ervaring op te doen voor je iets koopt, ga kijken bij andere hobbyisten (meubelmakers hebben vaak een hele andere klasse machines) en doe wat ervaring op zodat je weet wat je zoekt

Pel, pisbakken maken ze tegenwoordig van RVS, dat roest niet als je er op pist :) dus als machines daar van gemaakt werden wa het nog een vooruitgang ;)
 

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0
remoras

Alles in 1 is niet zaligmakend, vaak zelfs veel slechter omdat er consessies gedaan moeten worden (tenzij het een toestel van tegen de 5 a 10 duizend euro is)

Je wil kopen, maar weet eigenlijk niet wat, dat is heel lastig om dan te beslissen wat je wel of vooral niet moet kopen...vooral niet is alles van plaatmateriaal, dat is niet degelijk

Een zaagtafel kan niet heel veel kapot aan, daar kun je ook goed advies over krijgen op het forum OF probeer iemand mee te krijgen als je een degelijke machine vind

voor een zaagtafel is een veel gehoorde klacht de betrouwbaarheid van de geleider, niet gek natuurlijk want het blad hoef alleen maar rond te draaien, en als dat goed vast zit (en de motor ook) dan ben je al een heel eind

Pel zijn opmerking over alleen een schaaftafel klopt wel, zelf heb ik ooit een Scheppach HMS260 gekocht, daar heb ik veel plezier van, is nog oude/degelijke kwaliteit
Als de tafels goed staan schaaft het heel mooi, bij de aanschaf van een wat oudere vlak/vandiktebank goed kijken naar de rollen/rubbers...

2 jaar garantie: ja heel leuk, maar het is weinig waar
Je hebt alleen garantie op iets dat stuk gaat, niet op een machine die niet mooie recht zaagt/vlakt of soortgelijke perikelen

----

Misschien kun je proberen eerst wat ervaring op te doen voor je iets koopt, ga kijken bij andere hobbyisten (meubelmakers hebben vaak een hele andere klasse machines) en doe wat ervaring op zodat je weet wat je zoekt

Pel, pisbakken maken ze tegenwoordig van RVS, dat roest niet als je er op pist :) dus als machines daar van gemaakt werden wa het nog een vooruitgang ;)

Ik ben al een heel stuk verder sinds ik hier een postje heb gemaakt :) Waarvoor dank allemaal.
Ik zit nu al een dikke 2 maanden te kijken naar wat te kopen. Ik ben zeker niet gehaast. En wil ook niet te impulsief kopen. Ik ga nog wat meer research doen. Het probleem is dat ik steeds naar duurdere spullen zit te kijken :rolleyes:
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Heb je ook eens handgereedschap overwogen als alternatief? Toen ik startte droomde ik ook van een gans uitgerust machinepark. Toen ik handgereedschap leerde gebruiken ging er echter een heel nieuwe wereld voor me open. Dan ben je ineens niet meer gelimiteerd in wat je kan maken. Voor hobby voldoet dit prima. Geen lawaai, veel minder stof en minder kans op letsels. Kijk eens naar Paul Sellers:
https://www.youtube.com/watch?v=ZKYli4sMGwM&t=231s
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik ben vooral van mening dat een goede zaagtafel een goed begin is
de rest volgt later wel
Je kunt nooit helemaal kompleet starten
Laat in de tussen tijd je hout schaven of doe het met de hand
En bereid langzaam zo je machine park uit
Succes met je keuze
Mvg Leroy
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Rekening houdend met volgende opmerkingen:

Budget kan omhoog als je kwalitatief meer krijgt
Je gaat avondschool volgen, en hebt bijgevolg toegang tot een professioneel machinepark
Er is geen haast bij

Zou ik zonder twijfel adviseren:

Blijf in ieder geval van die Tendotools af, is weggegooid geld.
Blijf in het verlengde daarvan ook van schepach en china-toestanden af.
Realiseer je dat die electra beckum en aanverwanten in de eerste plaats machines zijn waar het hoofddoel draagbaarheid is...
Wacht tot je een paar lessen gehad hebt, je hebt dan gezien wat een professionele machine is, je hebt tenminste met een paar machines gewerkt, en je hebt persoonlijk contact met mensen die er wat meer van kennen.

Als je de plaats hebt en je hebt de tijd, kan je met een budget van rond de 1000 een oudere robland met een schaafbreedte van 20 cm of meer vinden. Soms zelfs monofase (weet niet of je krachtstroom hebt).
Voordelen: massieve machine, degelijk gebouwd in Brugge, prijs-kwaliteit onklopbaar, als je hem verkoopt krijg je in de regel terug wat je eraan gegeven hebt. Je hebt ineens een kleine topie en vaak een langgatboor erbij. De zaag is beter dan al wat je aanhaalde, je hebt een pennenwagen en ook de vlak-vandikte is beter dan de draagbare machines en de china-rommel. reserve-onderdelen zijn vrij vlot te vinden.

Robland is zeker niet het enige merk, maar is in België wel het meest voorkomende wat betreft wat oudere machines die goed zijn.

Voorbeelden van wat momenteel op 2dehands staat (eentje zelfs bij een handelaar die toch een beetje naam heeft in de 2dehandsmarkt van deze machines):

https://www.2dehands.be/doe-het-zel...pparaten/robland-k-21-220-volt-435301252.html


https://www.2dehands.be/doe-het-zelf-bouw/machines-apparaten/zaagmachines/robland-k31-435291209.html


https://www.2dehands.be/doe-het-zel...-houtcombine-k26-5-bewerkingen-408465422.html
 

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0
Rekening houdend met volgende opmerkingen:

Hey brt,
Bedankt om te tijd te nemen om advies te geven. De houtbewerking community is best behulpzaam zo te zien :D
De toestellen die je aangeeft zijn helaas veel te groot. Ik heb helaas geen atelier maar ik werk vanuit mijn kelder in een rijhuis. Er is zeker voldoende plaats vermits heel het huis onderkelderd is. Maar dat ding gaat gewoon niet via de deur naar onder :D En dit is zeker boven mijn petje. Ik ga zeker geen meubelmaker worden hehe. Laten we zeggen dat ik materiaal nodig heb voor de enthoesisate hobbyist.

ivm de Bosch GTS 10 XC, deze kerel geeft een eerlijke review en zijn bevinden over dit toestel:
https://youtu.be/1pZyNJ_H3ws

Ik vind een toestel van 800 euro toch al best prijzing. En dan mogen ze dat toch wel net iets beter maken. Want als ik ga moeten prutsen dan kan ik evengoed eentje kopen van 200-300 euro.

Deze kerel heeft gelijkaardige klachten over de Bosch:
https://youtu.be/ptimBvU0fQQ
Er is iets meer dan 1 mm speling op de schuivers
 
Laatst bewerkt:

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ik herken je zoektocht. Ik zit in mijn geval vast op zolder inplaats van in de kelder, maar het probleem is gelijkwaardig.

Het is voor mij alleen nog maar een kwestie van sparen, en dan werk ik onderstaande lijst af.

Zagen
  • Dewalt 745 (nieuw)
  • Incra Incra V120 verstekgeleider (nieuw)

Schaven en vandikte
  • Elektra Beckum HC 260 (tweedehands) of
  • Inca vlak- en vandiktebank (tweedehands) of
  • Kity 635 vlak- en vandiktebank (tweedehands)

Houtmotafzuiging
  • Record DX 1000 stofafzuiging
  • Cycloon zelfbouw


Alledrie de vlak- en vandiktebanken zijn voor mij OK. Ligt er maar net aan welke als eerste op mijn pad komt. Groter dan deze machines komen bij mij gewoon niet op zolder. Sterker nog, ik moet sowieso mijn armspieren trainen om uberhaupt deze machines omhoog getild te krijgen.

Ik heb expres gekozen voor een afzuigsysteem met een 100 mm slang, dit werkt beter op stationaire machines dan bijvoorbeeld 50 mm leidingen/slangen die je met stofzuigers zou gebruiken. Ik heb geen zin om eerst in een stofzuiger te investeren om later dit weer te moeten doen voor een omvangrijker systeem. Mijn droom is om uiteindelijk een heel pijpsysteem met 'blast gates' door heel mijn zolder te hebben.

Hoe dan ook, ik heb wel ervaren dat binnen de prijsklassen en grootte van machines waarin wij zoeken, er wel enkele eisen opzij moeten worden gezet. Zo zul je in het geval van de DeWalt 745 de verstekgeleider moeten vervangen. En in het geval van de vlak- en vandiktebanken waarschijnlijk het e.a. moeten bijstellen/vervangen/repareren.
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Hey brt,
Bedankt om te tijd te nemen om advies te geven. De houtbewerking community is best behulpzaam zo te zien :D
De toestellen die je aangeeft zijn helaas veel te groot. Ik heb helaas geen atelier maar ik werk vanuit mijn kelder in een rijhuis. Er is zeker voldoende plaats vermits heel het huis onderkelderd is. Maar dat ding gaat gewoon niet via de deur naar onder :D En dit is zeker boven mijn petje. Ik ga zeker geen meubelmaker worden hehe. Laten we zeggen dat ik materiaal nodig heb voor de enthoesisate hobbyist.

ivm de Bosch GTS 10 XC, deze kerel geeft een eerlijke review en zijn bevinden over dit toestel:
https://youtu.be/1pZyNJ_H3ws

Ik vind een toestel van 800 euro toch al best prijzing. En dan mogen ze dat toch wel net iets beter maken. Want als ik ga moeten prutsen dan kan ik evengoed eentje kopen van 200-300 euro.

Deze kerel heeft gelijkaardige klachten over de Bosch:
https://youtu.be/ptimBvU0fQQ
Er is iets meer dan 1 mm speling op de schuivers

Succes met de zoektocht.

Mocht je het ooit willen, heel wat combi's kunnen door een binnendeur. De trap is wat moeilijker, maar afhankelijk van de verdere architectuur niet noodzakelijk onmogelijk. Is geen klusje om nu mee te beginnen, maar als je het ooit zou willen is het niet per definitie onmogelijk.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het gebruik van machines in een kelder of op zolder van een rijtjeshuis vind ik sowieso uit den boze.

Zelf bewerk ik hout maar ik zou toch knap chagerijnig worden als mijn buren op zolder gaan zagen.

Zelf heb ik een DW745 gekocht voor het klussen, eens ik deze voor wat degelijkers wil vervangen, raak ik deze zonder problemen weer kwijt. Het eventuele verlies is minimaal en moet je als gebruiksafschrijving zien.

Er zijn maar weinig spullen in de wereld die meer waard worden. Deze zaag maakt echter zo veel herrie, dat ik het gebruik in de tuin zelfs zo veel mogelijk beperk. De deur van de garage(ik weet dat is een luxe) zit altijd dicht bij machinale bewerkingen.

Eens je op gespannen voet leeft met je buren wordt het steeds lastiger. Dan is ook een bbq in de tuin ineens overlast.

Wanneer de ruimte niet heel goed tegen herrie is geïsoleerd, zou ik hier vanaf zien.

Volg eerst de cursus, en kijk dan wat je wil. Een makerspace of collectief in de buurt kan dan ook interessant zijn. En daar staan vaak betere spullen dan je thuis ooit kwijt kunt.
 

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0
Ik herken je zoektocht. Ik zit in mijn geval vast op zolder inplaats van in de kelder, maar het probleem is gelijkwaardig.

Hey Houtvos, we zitten inderdaad in bijna dezelfde situatie. Ik ga dit dus zeker eens goed bekijken.


Het gebruik van machines in een kelder of op zolder van een rijtjeshuis vind ik sowieso uit den boze.

Ik begrijp dat het niet fijn is voor buren. Iets verder in onze straat zit er iemand met een drumstel. Bij mooi weer speelt hij met ramen open. Gelukkig woont deze persoon een 20-tal huizen verder maar ik hoor het tot bij ons.
Ik ben zelfstandige en kan tijdens de werkweek/tijdens de dag mijn hobby uitoefenen. Ik ga geen uren per dag hout zitten verzagen. Dus ik denk dat het wel ok zal zijn. Stel dat ik per week paar uur hout verzaag, wanneer de meeste mensen gaan werken. Denk niet dat mensen daar last van gaan hebben. Mijn buur is trouwens al 3 jaar aan een stuk zijn huis aant verbouwen. Hij doet alles zelf. Als de mensen nog niet gek zijn geworden van hem, dan zal het bij mij zeker geen probleem vormen.

Als mijn skills verbeteren kan ik misschien een heel groot tuinhuis/atelier in de tuin bouwen met ietwat van geluidsisolatie :)
 
Laatst bewerkt:

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Het gebruik van machines in een kelder of op zolder van een rijtjeshuis vind ik sowieso uit den boze.

Zelf bewerk ik hout maar ik zou toch knap chagerijnig worden als mijn buren op zolder gaan zagen.

Zelf heb ik een DW745 gekocht voor het klussen, eens ik deze voor wat degelijkers wil vervangen, raak ik deze zonder problemen weer kwijt. Het eventuele verlies is minimaal en moet je als gebruiksafschrijving zien.

Er zijn maar weinig spullen in de wereld die meer waard worden. Deze zaag maakt echter zo veel herrie, dat ik het gebruik in de tuin zelfs zo veel mogelijk beperk. De deur van de garage(ik weet dat is een luxe) zit altijd dicht bij machinale bewerkingen.

Eens je op gespannen voet leeft met je buren wordt het steeds lastiger. Dan is ook een bbq in de tuin ineens overlast.

Wanneer de ruimte niet heel goed tegen herrie is geïsoleerd, zou ik hier vanaf zien.

Volg eerst de cursus, en kijk dan wat je wil. Een makerspace of collectief in de buurt kan dan ook interessant zijn. En daar staan vaak betere spullen dan je thuis ooit kwijt kunt.

De zoektocht naar een gedeelde ruimte in de regio (Maassluis, Z-H) heb ik gestaakt. Je hebt wel commerciële locaties waar je een werkbank kan huren, zoals Buurman in Rotterdam, maar deze zijn erg duur. Over een garage huren maar niet te spreken, dit begint bij € 300,- p.m. voor een beschimmeld hok met 1 dubieus stopcontact. :p

Gelukkig heb ik afspraken over geluidsoverlast gemaakt met mijn directe buren. Ze vonden het fijn dat ik naar hun mening vroeg en rekening met ze hield.

De deal is nu dat ik na 20:00 uur moet stoppen met klussen en houtbewerken. In de praktijk stop ik meestal eerder.
Daarnaast heb ik ze gezegd dat ze mij ten alle tijden kunnen aanspreken als ze ergens last van hebben. En zelf vraag ik het ze ook af en toe nog wel eens. Tot op heden nog geen klachten gehad!

Mijn werkplaats, of laten we eerlijk wezen, mijn hobbyruimte wordt niet continu gebruikt en ik heb geen ellenlange orderlijsten die ik moet afwerken. Maar goed, op het moment doe ik alles met handgereedschap. De toekomst zal uitwijzen of het met elektrisch gereedschap houdbaar is.


Zo niet, dan moet ik een goed gesprek met mijn vrouw gaan voeren. Die toekomstige overkapping in de tuin, of dat niet toch gewoon een schuur kan worden. :)
 
P

Pel

Guest
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat een geisoleerde werkplaats heb vrijstaand aan huis, toch hou ik wel degelijk rekening met mijn buren, als de buren bijvoorbeeld op zaterdag met mooi weer in de tuin zitten dan ga ik absoluut niet zitten zagen of frezen. Als je zelf een werkplaats hebt is het makkelijk praten, maar als ik op zolder mijn hobby moest uitoefenen met directe buren dan zou dat zeker niet machinaal zijn. Dat je dan wel heel erg beperkt wordt met hout als hobby is een vaststaand feit, daarom zou ik uitkijken naar een gezamenlijke hobbyruimte, of een ruimte zoeken bij een boer dan kun je timmeren en zagen zoveel als je wilt.

Groet Pel.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Inzake de discussie wat wel en niet kan in de kelder van een rijhuis denk ik dat met goede afspraken met de buren een en ander wel kan. Een stationaire machine maakt niet meer lawaai dan een draagbare, de laatste kan je wel meenemen naar de tuin of een alternatieve locatie.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Voor mijn gevoel gaan we de verkeerde kant op met €800 voor een vandiktebank en €200 voor een zaagtafel. Pas op, ik ben fan van Inca zaagtafels, maar ze hebben wel hun beperkingen. Ze zijn vooral gericht op klein en precies werk, maar missen vermogen. Die machines zijn geschikt als je weet wat jouw eisen zijn (en dat is hier niet het geval). Ik zou eerder het andersom doen: een goede zaagtafel met voldoende vermogen en dan een Inca of Kity vlak/vandiktebank.

Maar ik vraag mij zelfs af of je, als beginnende houtbewerker, direct een vlak/vandiktebank moet kopen. Dan lijken mij een lintzaag of kolomboor meer prioriteit hebben. En dan ga ik er vanuit dat je al een set klein electrisch gereedschap hebt, zoals een goede schroef/boormachine en schuurmachine. Zo niet, dan zou ik die eerst kopen en pas veel later een vlak/vandiktebank.

Overigens kun je wel beginnen met een Inca zaagtafel, maar dan zou ik niet de resterende €800 aan een vlak/vandiktebank uitgeven. Maar het bv zo doen:

Inca/Kity zaagtafel €250
Inca/Kity lintzaag €275
Inca/Kity Vlak/vandiktebank €300
Oude degelijke kolomboor (bv Huvema) €150

Dan zit je net onder de €1000. De prijzen van de Inca’s en Kit6’s zijn wat hoog, omdat je dan volledig complete opgeknapte exemplaren kunt kopen. Het kan ook voor een stuk minder. Het voordeel is dat je die ook voor voor dezelfde prijs kunt verkopen als je aan iets anders toe bent.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.