Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Kopieerfrees 51mm lang

Vandaag mijn kopieer frees binnen gekregen van 51mm lang en 19mm dik. Ik vond hem met een as dikte van 8mm dus ging er van uit dat hij wel gebruikt kon worden in mijn zelf gemaakte frees tafel. Er zit (zat) een goedkope Ferm bovenfreesmachine in van 1200 watt alleen bij het eerste experiment kreeg hij een flinke klap van het werkstuk. Bij deze is mijn eerste en laatste Ferm machine overleden. Kan iemand advies geven die ook met dit soort kopieerfrezen werkt wat voor freesmachine of welk wattage het beste past?

Gr. Olivier

Re: Kopieerfrees 51mm lang

Wat bedoel je precies met 'flinke klap van het werkstuk'? Moest ie bijvoorbeeld een flink stuk wegfrezen ineens, want daarmee moet je wel voorzichtig mee zijn voor de machine.
    Op mijn stage hebben we ook wel eens gewerkt met een 1400 watt festool en dan een 80mm lange kopieerfrees. Dat gaat gewoon prima mits je er voor zorgt dat je maximaal een paar milimeter weghaalt als je er langs gaat.

Ik ga nu kijken voor een Makita bovenfrees rond de 1400 watt. Waarschijnlijk ben ik toch te enthousiast geweest met frezen. Het was een stuk eiken van 22mm dik. Volgende keer toch wat rustiger aan doen.

en vooral in meerdere doorgangen, eiken van 50mm kan ook prima als de lengte van je frees dat haalt, alleen dan telkens een paar millimeter.

Een niet te dure goede frees kun je ook vinden bij Triton (heeft Rick K. net gekocht) of de Trend T11 in Engeland (Axminster)... even zoeken en je vind alle details.

OK, ik ben verslaafd aan het groen-wit-zwarte merk maar ik denk dat velen het met mij eens zullen zijn: koop een Festool OF1400. Kan zo goed als alles aan op z'n kop in een freestafel en is daarnaast ongetwist een van de beste en meest gebruiksvriendelijke bovenfrezen voor "normaal" gebruik.

Kost even wat maar dan heb je ook wat. Voor de rest van je leven!

Ik ben sinds 3 jaar geleden alles door festool aan het vervangen. Ik heb vorig jaar besloten om de 1010 aan te schaffen omdat hij erg fijn in de hand ligt en zwaar genoeg was. Ik zit er daarom aan te denken om een Makita aan te schaffen. Degelijk en redelijk geprijst. Verder werk ik met de rotex 150 en mijn TS 55. Verstek werk kan ik bij een vriend doen op zijn Kapex. Goed gereedschap is het halve werk maar ja, maak dit de banken van tegenwoordig maar wijs!

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Makita heeft bijzonder fijne bovenfrezen. Ik heb een 1800 watt variant, beul van een apparaat, maar bijzonder fijn in gebruik.

Voor het zware freeswerk gebruik ik een Makita 3612.
    Bijzonder fijne stabiele frees voor het zware werk. Bijkomend voordeel is dat ook 12mm frezen passen. Je bent daarmee lekker flexibel.

gandel

Ik heb een hele tijd terug iemand gezien met een ouder model van Makita en dat zou zomaar de 3612 kunnen zijn. Hij had het er toen over dat hij er vrij weinig mee deed. Misschien is een tweedehandsje ook wel iets!

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2008

Ik heb ook een Makita 3612, het oudere model. Gekocht voor 100 eurootjes en zeer geschikt voor het zwaardere werk. Mijn Festool OF 1000 gebruik ik voor de kleinere zaken, onder andere de rijboringen

Forum Rechten