Pergola met speelhuisje

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
klopt je hebt ook varianten met een kunststof deel maar die worden volgens mij vooral bij schoeiingen gebruikt waarbij het vuren juist in de grond zit

je zou voor een geïmpregneerde paal kunnen gebruiken.

de onderkant van je paal behandelen kan eigenlijk met elke verf.
je moet de paal dan wel in een gat plaatsen, Als je hem erin slaat gaat de verf er af.

Als je lang plezier van je constructie wilt hebben moet je het bovengrondse gedeelte ook behandelen bijvoorbeeld met houtolie
onbehandeld gaan vooral de liggende onderdelen heel snel van je af
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Okeeee..... Het is een tijdje geleden, ik ben heel hard bezig geweest maar ik ben nog niet in de buurt van 'klaar'.

In de vakantie heb ik hout gekocht, de 6 staanders en dwarslatten. Ik volg de methode uit 'Learning to Timber Frame' van Will Beemer; in het Engels heet dat de square rule. De Nederlandse benaming weet ik niet.


IMG_20180821_120525937.jpg

IMG_20180821_120529836.jpg


Alles met het handje gedaan, schaven, gaten boren, pennen en gaten maken. Veel werk, maar mooi als het goed past.....


IMG_20180822_160734478_HDR.jpg


IMG_20180822_175302328_HDR.jpg

IMG_20180824_163510702_HDR.jpg

Heel veel geschaafd....

Uiteindelijk uit een stuk eiken de toogpennen gemaakt. Daar wil ik wel wat over kwijt, op "The English Woodworker" vond ik "how to make wooden pegs". Dat vond ik wel een handige manier. In de comments van dat topic stond een link naar een youtube video met een handige manier van splijten.

IMG_20180901_211241745_HDR.jpg

Een oude schaafbeitel, een houtje voor de afstand, en een blok voor de uitlijning, en met een ferme hamerklap splijt er een mooie basis voor een pen af!


Alle onderdelen ondersteboven inmekaar gezet om te passen:

IMG_20180901_085135838_HDR.jpg


In eerdere posts zat ik te modderen met hoe ik de palen moest bevestigen. In eerste instantie had ik een mooi aanbod van Marktplaats gehaald, een aantal zwarte metalen paalhouders (u-vorm), deze waren in PVC pijpen in beton gegoten. Het leek me een geweldig plan, en ik heb ze voor heel weinig geld gekocht. Maarrrrrrrrr.... Helaas zaten ze allemaal net iets anders en behoorlijk scheef in het PVC, en ik moest toch aan mijn vriendin bekennen dat het er erg lelijk van ging worden. In behoorlijke baalstemming naar de bouwmarkt gegaan, en daar uiteindelijk voor zwarte kunststof paalpunthouders gekozen. Ik vind die zinken dingen echt heel lelijk, dit kon ik wel aan.

Screenshot from 2018-09-05 22.50.45.jpg

Deze paalpunthouders zijn voor palen van 91x91mm, en zoals gezegd waren mijn palen 100x100. Toen ik een vriend vroeg om te helpen en ik weer met handgereedschap bezig ging stelde hij voor om met de bovenfrees wat baantjes weg te frezen en dan met de beitel weg te hakken. Tja, dat was wel een goed punt. Ondertussen zat er al zoveel tijd in het maken van dit ding dat ik plechtig heb moeten beloven aan mijn familie om de volgende projecten gewoon met schroeven en lijm in elkaar te zetten en niet zo eigenwijs te zijn :) Dus op het laatste stukje van het project toch nog met een powertool aan de slag, en daarna kon de constructie rechtop:

IMG_20180902_182118163_HDR.jpg

De hut staat er dus nog niet, en dat is ook met reden: ten eerste heeft het maken van deze pergola me al een flinke lading tijd gekost, ten tweede heb ik van de 10-jarige klant nog steeds geen goedkeuring. Het plan van eisen kunnen we niet rond krijgen binnen de afmetingen die ik voor ogen heb, en dus gebeurt er nu eventjes niets op dat vlak.

Er is wel een fijn schommeltouw opgehangen in de pergola, en daar wordt al druk gebruik van gemaakt en daar is iedereen blij mee!
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Als je de paalhouder zwart gespoten had was het probleem toch opgelost?

Groet Pel.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Als je de paalhouder zwart gespoten had was het probleem toch opgelost?

Groet Pel.

Wel op de korte termijn. Maar die paalpunthouders zijn verzinkt, en daar moet je dan weer primer voor hebben, en ik vermoed dat de verf -zeker in een omgeving met kinderen- dan vlot in schilfers van de paalpunthouder valt.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat ik me te druk heb gemaakt hoor.... Maar voor mij is het belangrijkste dat ik nu naar de hele constructie kan kijken met een tevreden blik, en niet me ondertussen eigenlijk stiekem nog erger aan het stuk zink aan de onderkant :)
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Het afgelopen anderhalf jaar heb ik niet zoveel van me laten horen op dit forum. Deels omdat ik toch wel druk was met wat projecten, maar dat zou juist een reden zijn om meer te laten zien. Daarom wou ik graag nog met jullie delen hoe dit avontuur afgelopen is, vooral omdat ik ook blij ben met het resultaat.

Even een recap. Dit was het oorspronkelijke plan:

attachment.php


... Maar dat werd niet goedgekeurd door mijn zoon. Te klein, teveel speelhuisje, te weinig hut voor Nerf gevechten, niet goed.
Omdat we toch de hele tuin aan het verbouwen waren en we niet uit de discussie kwamen heb ik eerst de pergola gebouwd, zie de posts hierboven. Dat was in september 2018.


In mei 2019 ben ik begonnen aan de hut / het speelhuis. Geen overleg meer, maar gewoon bouwen. Van iemand een eindje verder uit de straat kon ik wat vloerbalken krijgen, bijna 100 jaar oud en ze lagen in de container. Hier daarmee!



De dikke balk in het midden is met een zwaluwstaart vastgezet, de rest met schroeven.

Nu had ik meer hout nodig, en niet zoveel geld. Gelukkig was er op marktplaats iemand die een oud vlonder verkocht voor 60 Euro, daarmee had ik en balken en bekleding voor de buitenkant van de hut. De balken waren heel dik, zoveel had ik niet nodig, dus buiten de "houtverdubbelaar" ingezet:

49653334352_c88cdc03d4_c.jpg


49653334382_dcabc082cd_c.jpg


Met dat hout, en wat hout van een oude pergola een basisconstructie opgezet:

49653334442_83dc24acc8_c.jpg


49653334517_11a142a439_c.jpg


Wat meer schoren erin:

49653334552_9884e25019_c.jpg


En met een freesmalletje de verbindingen voor de dragers van het dak gemaakt:

49652520093_be14c2cb16_c.jpg




Zo, het dak zit erop:

49653334702_e9fee34d22_c.jpg


Het raam aan de schuttingkant is uiteindelijk helemaal anders geworden. Op de bovenstaande foto kan je al wel het 'ruitjesraam' zien. Wederom via marktplaats had ik voor 10 Euro twee deuren gekocht, het raam is de afgezaagde bovenkant van een deur. De wandbekleding is gemaakt uit de vlonderplanken van de eerdere aankoop.

Een paar weekenden verder is een zijkant af, en is een van die lange kastdeuren van een vorige foto geworden tot ruitje. Het raam in de achterzijde kwam van een buurman die even langs kwam om te zien waar al dat gehamer voor was. Het paste precies!

49652520218_ae1397868a_c.jpg


49653058346_f494cbd2ff_c.jpg


Weer een stukje verder (dit was een goede zomer om ieder weekend een beetje te doen):

49652520363_20fe746433_c.jpg


...en zo goed als klaar!

49653058511_9cebc55049_c.jpg


Nerf pistolen hangen op de plek, krijtbord is in gebruik, de deur zit erin.

Die deur is ook weer een resultaat van een 'dumpster dive', lag in een container 2 straten verderop. Oorspronkelijk ging 'ie andersom open, dus ik heb de schoren omgezet, wat wel een koddig resultaat heeft op de kleuring:

49653335092_bf75d96d1e_c.jpg


Nog wat Zweedse nepplanten aan de buitenkant, en er kan gelogeerd worden!

49653058651_f15931af5b_c.jpg


Dit laatste plaatje was vorig jaar juli, daarna is er een paar keer in geslapen en gelogeerd, en vooral veel in gespeeld. De kozijnen hebben nog een kleurtje gekregen, en ik heb nog een kozijntje inmekaar gefabriekt voor de opening aan de schuttingkant. Ik vond het best een spannend project om te doen, nog nooit eerder zoiets groots en permanents gebouwd. Al met al heb ik veel lol gehad van het bouwen, en hebben de kinderen nu een stevige speelhut. Ciara en Dennis zijn goed doorstaan, de stripboeken binnen in de hut zijn nog steeds droog, dus ik ben tevreden!

Hopelijk helpt dit andere bouwers, ik vind het altijd fijn om te zien hoe anderen iets maken, voor de ideeen had ik ook veel aan het boek "Humble Homes, Simple Shacks, Cozy Cottages, Ramshackle Retreats, Funky Forts: And Whatever the Heck Else We Could Squeeze in Here" van Derek Diedricksen. Het zijn niet de meest bruikbare concepten, maar wel goed om te zien dat je het beste gewoon wat kunt bouwen. Van zijn video's heb ik in ieder geval overgenomen om transparant golfplaat voor het dak te gebruiken. Super goedkoop, en je krijgt lekker veel licht binnen!
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Nog even een plaatje van hoe ie er nu uitziet, met een likje verf:
IMG_20200314_104712774.jpg

En het raampje dat ik gemaakt heb:

IMG_20200314_104732070.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.