scheppach hm1 aandrijfrollen slippen

jochem25

Nieuw lid
5 feb 2013
4
2
Hallo,

ik volg dit forum al een tijdje, maar heb nog niks gepost. Nu hem ik toch een vraag over mijn scheppach hm1.
Het hout voert sinds kort niet meer goed door.
- Ik hem de aandrijf rollen al strakker gezet met de schroef met die veer. maar dat hielp niet.
- Ik heb de Bijtels opnieuw geslepen, misschien liep het allemaal wat zwaar als de beitels bot zijn dacht ik. Maar ze waren nog best scherp. Voor de zekerheid toch maar even geslepen
- De aandrijfrollen zijn nog als nieuw
- De aandrijfrollen lopen perfect maar slippen op het hout (hardhout)

hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
heb je al geprobeerd de tafel goed glad te maken? en is de 'onderkant' van het hout al vlak/geschaafd?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Zitten de messen wel diep genoeg in de as? Bij de HM1 die ik heb opgeknapt had ik hetzelfde en bleken de messen te ver uit te steken. Hierdoor raakten de aandrijfrollen het hout niet genoeg en functioneerden ze niet goed genoeg.
 

jochem25

Nieuw lid
5 feb 2013
4
2
ik heb vandaag de messen opnieuw afgesteld en de tafel goed glad gemaakt. Dat hielp een beetje. Daarna heb ik een spray op de aandrijfrollen gedaan om rubber soepel te houden en dat werkt! ze voelen ook wel erg glad aan en met een beetje stof ertussen slippen ze gewoon door met dit hardhout (dark red meranti, het komt er ook bijna glimmend uit)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Siliconenspray op de aandrijfwalsen??
Tafel moet roestvrij, schoon en spiegelglad zijn.
Hoe stel je de beitels af en hoever steken ze uit het blok, foto?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.