(berken)teer verkrijgen

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
Ik ben bezig met een groot berkenhouten beeld, een portret van een protomens, een hoofd van 50x50x80cm.
Om esthetische redenen wil ik er een soort teer over heen druipen.
Nu vond ik dat je van berkenbast teer kunt maken, dat zou perfect passen.
Echter kan ik die berkenteer nergens kopen in eenheden van liters, alleen flesjes etherische olie van 50ml...

Ik ben opzoek naar een verkoopkanaal berkenteer, of iemand die het zelf thuis maakt.

en

Ik ben opzoek naar een vervangende morderne versie van berkenteer.
Belangrijk is dat het:
kleur bruin of zwart heeft
vrij visceus is
na het drogen ongevaarlijk is voor mens en milieu

Kan iemand mij hier mee helpen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Alle soorten teer bevatten PAKs en zijn daarmee zeker niet ongevaarlijk. Daarnaast is teer geen 'drogend' (lees polymeriserend) product; alle aanwezige 'vieze' verbindingen blijven dus gedurende langere tijd (tot aan de complete lifecycle toe) aanwezig EN uitloogbaar. Het is niet voor niks dat teer en teerproducten een conserverende werking op hout hebben ;-)

Overigens meen ik me te herinneren dat berkenteer nog wel verkrijgbaar zou moeten zijn. Daarnaast is berkenteer, net als naaldhoutpek, in principe wel zelf te stoken. Of je dat zou willen doen in je achtertuin is een tweede - het is een gore aangelegenheid, en je kunt dit niet op hele kleine schaal doen (althans niet op traditionele manier met zonder laboratoriumbenodigdheden...).

Die berkenteerkleefstof die Jurriaan laat zien is wel heel sterk gepyrrolyseerde teer. Ik meen me te herinneren dat er ook veel dunnere versies bestaan (o.a voor gebruik in shampoo ;-) ); net als er dunne versies naaldhoutpek bestaan.
 
Laatst bewerkt:

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
Zou ik er dan slimmer aan doen bijv zwarte polyurethaan kit te gebruiken? qua milieu
 
P

Pel

Guest
Op You Tube staan wel filmpjes hoe je het kunt maken.

Groet Pel.

 

tuoh

Oud hout
Er is wel een groot verschil tussen koolteer en houtteer qua schadelijkheid voor de gezondheid, deze laatste is beduidend vriendelijker voor mens een dier.
Zijn ze een paar jaar geleden in Brussel ook achtergekomen, na het spul eerst op één hoop gegooid te hebben met koolteer is men later op zijn stappen teruggekomen. Nu mag het wel weer gebruikt worden.

Zowel berkenteer als als de houtteer uit naaldhout (Stockholmerteer) zijn te verkrijgen bij winkels die verzorgingsproducten voor dieren verkopen. Bij paarden word het gebruikt bij de hoefverzorging, onder andere tegen rotstraal. Ook honden hebben er baat bij als ze last hebben van verwondingen aan de poten. Tot voor een paar jaar kon je het spul zelfs krijgen bij de apotheker als middel tegen eczeem:p

De Stockholmerteer is ook verkrijgbaar bij de betere watersportwinkel of handel in scheepsbenodigdheden.
Het is inderdaad spul dat uitloogbaar is eens het aangebracht word. Elke schipper van klassieke schepen weet dat je een paar maal per jaar met de bokkepoot aan de slag kan om de boel op kleur te houden.
 
P

Pel

Guest
Je zou het beeld met pek die gebruikt wordt om o.a. houten tonnen en houten vazen waterdicht te krijgen kunnen gebruiken, ik ben de naam vergeten hoe hij heet.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.