voorbereiding voor workshops en cursus beeldhouwen

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
212
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Omdat ik in augustus voor 6 personen in het Zuid-Limburgse heuvelland een 4-daagse workshop beeldhouwen in hout ga doen, moet er wel e.e.a. worden voorbereid. Een paar bokken (werkbanken voor beeldhouwen) heb ik al klaar. De pergola was aan sloop toe, en daar kwam een vracht eikenhout vanaf. Ruw 115 x 90mm doorsnede, wat ik heb geschaafd op 105 x 80mm. Zier er bijzonder solide uit. Daar heb ik nu drie werkbanken van gemaakt, werkoppervlak 1050 x 500mm, met openingen tussen de balken om een lijmklem doorheen te steken en werkstukken op allerlei manieren te kunnen vastzetten. De werkhoogte is 85cm, prima voor de meeste mensen.
IMG_20180215_162744.jpg
Toch maar op elke werkbank twee zijdelingse verticale bankschroeven (hoe noem je die?) met zware schroefspindel aangebracht, diagonaal tegenover elkaar. Op die manier is elke werkbank geschikt voor twee personen. De werkbank weegt zo'n 70kg.

De stapel multiplex op de foto is voor een project van de cursisten. 24mm berken multiplex, moest nog op elkaar worden gelijmd tot blokken. Ieder had een eigen idee wat daaruit te maken. De tekening van de laagjes is bijzonder, zeker als je het kookvast verlijmd berken neemt met een donkere lijmlaag (tip van de arnhemse fijnhouthandel!).

IMG_20180327_132642.jpg

Ook nog een stel kloppers heb ik nodig. En het toeval wilde dat ik een stevige stam acaciahout kon redden van de stapel haardhout. Diameter zo'n 40cm, lengte per stuk 140cm. Dus loeizwaar, maar wel heel mooi gaaf. Gisteren opgehaald en vandaag één schijf afgezaagd en in vijven opgedeeld. Daaruit zijn dan vijf kloppers te draaien. Drie heb ik er nu ruw gedraaid.
IMG_20180621_161759.jpg

IMG_20180621_143842.jpg

IMG_20180621_151549.jpg

IMG_20180621_161403.jpg

Wordt vervolgd....

Nog een voorbeeld van multiplex

IMG_20180326_141048.jpg
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Mooi werk! Ik heb pas geleden ook een klopper uit acacia gehaald, erg mooi geworden vind ik zelf, en best een mooie houtsoort eigenlijk.

Ook goed te zien dat je boerenyoghurt potjes gebruikt om spul in te stoppen, ik heb vooral de vla variant van ze ;)
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
212
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Mooi werk! Ik heb pas geleden ook een klopper uit acacia gehaald, erg mooi geworden vind ik zelf, en best een mooie houtsoort eigenlijk.

Ook goed te zien dat je boerenyoghurt potjes gebruikt om spul in te stoppen, ik heb vooral de vla variant van ze ;)

Dank je wel. Acacia vind ik ook geweldig hout, hard en splijtvast, en ook nog een mooie tekening. Hoop dat de kloppers niet gaan schilferen op de lange duur. Maar dan maken we gewoon weer nieuwe.
En de yoghurtvariant is erg lekker; ik ga de vla ook proberen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.