Easy cut 50 van Bosch

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Daar ik regelmatig luikjes van 10 cm x 12 cm in eikenhout van 20 mm moet zagen en dit strak uitgevoerd moet zijn boor ik in de hoeken kleine gaatjes om vervolgens met de decoupeerzaag de luikjes uit te zagen.
Echter de gaatjes zijn groter dan de dikte van de decoupeerzaag dus ziet er niet fraai uit.
Nu zag ik in de doe het zelf winkel de EASY cut 50 ketting zaagje van Bosch.
Heb op YouTube diverse filmpjes bekeken echter hier worden dunne multiplex platen en vurenhouten balkjes gezaagd maar geen harthout.
Zijn er doe het zelfvers die met dit apparaat ervaring hebben en of je er hardhout mee kan zagen zonder dat het zaagje direct bot is.(zaagje kost €+/- 25,--)

Dank
Simon
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Gebruik je het uitgezaagde luikje ook?

Zo kan het ook:
- invallen met de decoupeerzaag (met het juiste zaagje). Langzaam erin laten kantelen, scharnierend over de voorkant van de zool.
- inval-cirkelzaag, en de hoeken met decoupeerzaag
- oscillerende zaag een begin maken voor de decoupeerzaag.
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
64
14
de verre zuiden
interessante gereddschap, maar resultaten zien volgens mij (youtube) vrij ruw en onnauwkeurig uit, met splinters enzo.
Ik zou ook voor een bovenvrees gaan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als je het luikje ook nog wil gebruiken, zou ik het met een goede stabiele figuurzaagmachine doen.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Hallo beantwoorders,
Bedankt voor de adviezen ja ik plaats het luikje weer terug.
Daar de zaagnaad niet te breed mag zijn hooguit 1,5 mm lukt dit met de bovenfrees niet omreden dat er geen frezen zijn van 1.5 mm.
Zagen met de decoupeerzaag heb ik ook al geprobeerd maar bij aanvang gaat de zaag klapperen en beschadigd het hout.
Bij een figuurzaagmachine moet ik ook eerst met een boordje een klein gleufje maken waar de zaag in kan.

Simon
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heb je foto's hoe dat er uit ziet, dan komen er misschien nog meer ideeen

ik zou denken aan een lintzaag met heel fijn blad maar dan moet je ergens beginnen, je krijgt het dan wel strakker
Decoupeerzaag kan zeker wel, experimenteer met verschillende bladen, probeer ook eens een metaalzaagje, dat heeft een fijne vertanding en zal je verbazen hoe strak je daarmee in hout kan zagen !

Een figuurzaag moet ook lukken, maarja....zoals je al zei, de geboorde gaten

misschien kun je het zoeken in een heel klein zaagtafeltje, daar kan je dan tot in de hoek zagen, aan de bovenzijde ben je dan niet helemaal door (doordat het blad rond is) maar dat kun je met een de hand wel doorzagen

Ik heb in het verleden eens bij iemand staan kijken die maakte kistjes en gebruikte ook zo een minizaagtafeltje, ik denk dat daar ergens je ideale oplossing ligt
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Hierbij zend ik je een foto van het kastje waar de luikjes in zitten.
Deze luikjes wil ik er strak uitzagen en daar zoek ik een oplossing voor.

simon
20160812_112610.jpg
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Wat Bijtel zegt, invallen met de decoupeerzaag, dan is het maximaal de breedte van het zaagje van de decoupeerzaag. Is denk ik wel precisiewerk bij het invallen, maar als het lukt heb je wel de juiste oplossing.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die luikjes hebben een hoek. Die hoek lijkt met niet een perfecte, scherpe 90 graden hoek te moeten zijn, maar daar mag het iets afgerond zijn. Als je daar boort met een zo klein mogelijk boortje en het verder met een figuurzaag/figuurzaagmachine doet, moet het volgens mij te doen zijn. Bij voorkeur een hoek bovenaan, die normaal in de schaduw zit...
 

tuoh

Oud hout
Vergeet die recuperatie van de luikjes en frees gewoon de openingen uit. Daarna een stel passende nieuwe luikjes zagen, is op de foto ook zo gedaan trouwens.
Met zuinig zijn is niks mis, maar hier is het toch wat teveel van goede:p
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Je zou het ook met alleen een zaagtafeltje kunnen doen.
- Eerst de plank in 3 delen schulpen, het middelste deel de breedte van je deurtje
- Daarna het middelste deel in 7 stukjes schulpen
- Vervolgens lijm je alles behalve de deurtjes weer aan elkaar en klaar is Simon.

De lijmnaadjes zullen echt minimaal zichtbaar zijn en de deurtjes zullen heel strak passen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Of je koopt een Festool Vecturo, prachtig dunne zaagsnede, weet niet hoe lang de zaagjes het uithouden...

Fons

 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Je zou het ook met alleen een zaagtafeltje kunnen doen.
- Eerst de plank in 3 delen schulpen, het middelste deel de breedte van je deurtje
- Daarna het middelste deel in 7 stukjes schulpen
- Vervolgens lijm je alles behalve de deurtjes weer aan elkaar en klaar is Simon.

De lijmnaadjes zullen echt minimaal zichtbaar zijn en de deurtjes zullen heel strak passen.

Kan je gelijk gaatjes boren voor scharnieren van een messing staafje. Dus gelijktijdig met het lijmen plaats je de deurtjes. Mooier kan je het niet krijgen lijkt mij.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Daarna een stel passende nieuwe luikjes zagen, is op de foto ook zo gedaan trouwens.

In het middelste luikje zie ik de nerf toch mooi doorlopen dus ik denk wel dat het voorbeeld uit 1 plank komt.

Hoe ik dit zou doen (ik heb een lamellenfrees, anders zou ik het niet doen/voorstellen): zaag gewoon alles door en door, en monteer daarna terug de 'omlijsting' met lamellen of eventueel deuvels. Ik heb dit - uiteraard - ook niet zelf verzonnen hoor, zo doet Norm Abram het met zijn ladefronten :).

[EDIT]MerKiMac was me voor
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Vergeet die recuperatie van de luikjes en frees gewoon de openingen uit. Daarna een stel passende nieuwe luikjes zagen, is op de foto ook zo gedaan trouwens.
Met zuinig zijn is niks mis, maar hier is het toch wat teveel van goede:p

Nee ik heb geen passende luikjes gezaagd, de luikjes zijn uit dezelfde plank gezaagd en teruggezet.
Let wel alle luikjes zijn aan de bovenzijde onder een hoek van 30 graden aan de achterzijde naar boven schuin gezaagd om inwateren te voorkomen en om het scharnierend te krijgen.
Het scharnierpunt zit 1,5 cm van boven draaiend op een asje van 2 mm.

Simon
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
luikjes uitzagen met decoupeerzaag.
Dan uit een ander stuk hout de luikjes.
Daarna met fineer alles de zelfde nerf en look geven.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je kan ook een
fein oscillerende zaag aanschaffen die zijn hier zo ongeveer voor gebouwd
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
De Festool Vecturo is een Fein in Festool kledij:rolleyes: Maar dan wel met een goede plunge-functie en magnetische controle op het trillende zaagblad.....

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.