Buitentafel, 6 hoekig, eiken. Vraagjes voor ontwerp

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo Forumleden,

Ik wil graag een buitentafel timmeren voor op ons terras in het gazon. Het terras rond, 6m in doorsnede. Dus ik wil een tafel maken die 2m in doorsnede is, ivm ruimte voor stoelen en lopen.
Zie bijgevoegde tekening.
Ik wil hem uitvoeren in eiken [reeds in mijn garage voorradig] en aflakken met Satin Travertin vernis.
Blad wil ik maken van eiken planken, 22mm dik, ~12cm breed. Aan elkaar te maken met de bekende Festool Domino.
Aan de randen lijm ik er dan een plank onder, zodat het zij-aanzicht 2x22mm = 44mm is. Ziet steviger uit.

Ik heb het nu 8-hoekig getekend. Is het niet handiger om het 6 hoekig te maken? Iemand ervaring mee?
Voor de ontwerpers: hoe bereken ik het zo, dat alle 8 zijdes even lang zijn, geven dat de totale tafelbreedte 2m is.
Wat is de beste hoogte voor het tafeblad? +/-90 cm of zo? Hoe verhoudt zich dit tot tuinstoelen?

De poten wil ik maken van 4x22mm planken: 88mm vierkant.
Maar: hoe bevestig ik deze aan het blad -> met domino's? Of toch een frame maken van de alle poten, die dan door planken verbonden zijn, en dan het blad er op monteren?

Ik las ergens op het forum dat onder de poten je een slotbout monteert: afstellen juiste hoogte, en houdt poten iets van de grond, wat weer goed is voor levens duur?

Dank voor jullie inputs!
Rob


IMG_5321.jpg
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Voor de maatvoering: teken een kruis en op het kruispunt nog een kruis, maar dan 45 graden gedraaid, zodat je vanuit het centrum gezien 8 kruislijnen krijgt. En vervolgens teken je met een passer een cirkel vanuit het centrum, met een straal van 10 cm. Dan heb je je maten met een schaal van 1:10. Wil je zes zijden, dan teken je drie lijnen met een onderlinge hoek van 60 graden.

90 cm is erg hoog voor een tafelblad. Meet gewoon eens in huis, van wat je hebt staan. En meet je tuinstoelen op. En kijk kan of de tuinstoelen er onder moeten kunnen, of dat je tafel dan nog steeds te hoog is. Ik werk momenteel aan een verstelbaar bureau wat is ingesteld op 70 cm. Dat is vrij laag. Normaal is ca. 80 cm.
 

tuoh

Oud hout
Je oplossing om het blad op te dikken gaat niet werken vrees ik. Langshout tegen dwarshout verlijmen is vragen om problemen bij een tafelblad.
Ik zou het ontwerp wijzigen, en een zes- of achtkantige buitenkader construeren gemaakt van dikker hout (43mm geschaafd) De dunne planken komen hier dan tussen te zitten of in een groef te zitten. Verlijm de planken onderling niet tegen elkaar maar voorzie voldoende speling tussen de planken om het extreem werken van het blad te vermijden.

Eén geheel van ongeveer 2m breed en buiten blootgesteld aan de weersinvloeden? Dat word niks.

Een zeskant verdeel je makkelijkst met de steekpasser, teken een cirkel met een straal van 1m, en zet diezelfde straal uit op de omtrek, verbind de punten met elkaar en tata.. een zeskant.

Teken ook eens een vooraanzicht op schaal, gevoelsmatig zou ik zeggen dat poten van 80mm onder zo een blad op luciferhoutjes gaan lijken.
 
Laatst bewerkt:

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Beste Rob,

Je maakt het jezelf moeilijker dan het is. Iets waar ik zelf ook wel is moeite mee. :)
8- hoekig of 6-hoekig maakt naar mijn mening qua handigheid niet zoveel uit. Ligt er meer aan wat je zelf mooier vind.
Je wilt een radius hebben van 2 meter. Je maakt het eiken bovenblad aan alle zijdes een stuk langer, daarna meet je het middelpunt. Vanuit daar 4x een meter meten naar de buitenste delen. Aftekenen/invalzaag met lineaal en zagen maar. Normaliter heeft een eettafel/tuintafel een hoogte van 76 cm. Dit zou ik aanhouden. De vraag omtrent de poten begrijp ik niet helemaal. Ben je van plan om er 4 poten onder deze tafel te zetten? Dat lijkt me uiterlijk gezien geen mooi gezicht. Ik zou gaan voor 1 vierkante poot in het midden.
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Dank jullie wel voor de tips.
Tafelhoogte zal inderdaad wel 76 cm worden.

@tuoh: Goed punt mbt buitentafel vs. binnen: ik zal inderdaad het ontwerp aanpassen. Zag dat bij een breedte van 200cm de het geheel makkelijk 2cm kan krimpen/uitzetten. Vraag voor mijn beter begrip: als alle planken van de tafel parallel liggen, gelijmd, en ze zetten uit / krimpen door het jaar heen, is dit dan een probleem voor het blad zelf? Of gaat dit met name fout bij de blad/poot verbindingen?
Voor het buitenkader: moet dit per se uit 6 balken geconstrueerd worden? Of kan ik ook 6 balken maken door bv. 2x22mm of 3x22mm planken op elkaar te lijmen?

Pootbreedte: ik wil er eigenlijk 6 poten onder monteren. Maar wellicht is 11cm [5x22mm] beter dan 8,8 cm. Ik zal dit eens in de juiste verhouding tekenen.

Dank vast voor de tips! Beter iets meer tijd besteden aan het ontwerp dan straks buiten een misbaksel te hebben staan...
 

tuoh

Oud hout
Meestal gaat krimp of zwellen van het hout ook gepaard het hol of bol gaan staan van het blad, en dit zonder dat het ergens vast zit. Opgesloten in een constructie ga je het gekraak van het hout horen tot bij de buren:p

De dikkere bladrand mag een samengestelde zijn qua dikte, wel watervast verlijmen met minimaal een PU D4.
Vergeet bij je ontwerp ook geen onderconstructie tussen en op de poten, hier moet het blad aan bevestigd worden met bladwervels of iets in die aard.

En inderdaad, een uitgewerkt plan spaart een boel miserie en halveert de bouwtijd.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Dank jullie wel voor de tips.
Tafelhoogte zal inderdaad wel 76 cm worden.

@tuoh: Goed punt mbt buitentafel vs. binnen: ik zal inderdaad het ontwerp aanpassen. Zag dat bij een breedte van 200cm de het geheel makkelijk 2cm kan krimpen/uitzetten. Vraag voor mijn beter begrip: als alle planken van de tafel parallel liggen, gelijmd, en ze zetten uit / krimpen door het jaar heen, is dit dan een probleem voor het blad zelf? Of gaat dit met name fout bij de blad/poot verbindingen?
Voor het buitenkader: moet dit per se uit 6 balken geconstrueerd worden? Of kan ik ook 6 balken maken door bv. 2x22mm of 3x22mm planken op elkaar te lijmen?

Pootbreedte: ik wil er eigenlijk 6 poten onder monteren. Maar wellicht is 11cm [5x22mm] beter dan 8,8 cm. Ik zal dit eens in de juiste verhouding tekenen.

Dank vast voor de tips! Beter iets meer tijd besteden aan het ontwerp dan straks buiten een misbaksel te hebben staan...

Ik zou toch gaan voor een bladrand uit een volledige balk. Nu ga je 3 planken op elkaar verlijmen en ook al doe je dit zo strak mogelijk, deze naden zul je blijven zien. Naar mijn mening oogt dit een minder fraai. Kleine dingetjes maken het verschil.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De keuze tussen zes of achthoekig is er één die je bepaald voor hoeveel personen er aan de tafel moeten kunnen zitten. Want inschikken is er niet echt bij.

Bovendien is het handig om te kijken naar de breedte van de stoelen. Bij een zeskantige tafel is één zijde een meter(bij twee meter doorsnede over de hoeken) en daar gaat de dikte van je poten nog vanaf. Nu zijn de meeste stoelen minder breed, maar bij aanschuiven komen ze elkaar onder de tafel ergens tegen.

Bij een achthoekige tafel is dit nog veel erger, de zijdes zijn dan korter. Met een poot in het midden of een constructie zoals Fons het voorsteld is het zitten aan tafel een minder groot probleem. Ik zou hier bij je ontwerp nog even goed naar kijken.

Vooral stoelen met leuningen geven snel problemen door de grotere breedte.
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo,

Ik heb een nieuwe tekening voor het blad: als ik het 6 hoekige blad maak uit 6 gelijkzijdige driehoeken van 1 m, waar ik de planken leg zoals getekend, dan zou het werken van het hout geen problemen aan de randen van de tafel moeten opleveren?
in dat geval zou ik het ook volledig kunnen verlijmen?
IMG_5353.jpg
 

tuoh

Oud hout
Als de planken in de "driehoeken" onderling speling blijven hebben is er geen probleem, worden alle planken tegen elkaar gelijmd (per driehoek) dan creëer je één groot probleem.
Elke driehoek gaat werken van punt naar buitenrand, de naden tussen de driehoeken onderling worden open gedwongen door het werkende hout.
Het is een constructie die niet te maken is met gelijmd massief hout.

De enige manier om een tafelblad met zo een layout te vervaardigen, is door een stabiele drager (MDF, multiplex, etc..) te fineren met stroken dik fineer ( 3 à 4mm) en dit aan onder en bovenzijde. Maar dit is voor buiten natuurlijk geen optie.

Je zal dus je eisen of verlangens moeten aanpassen aan de realiteit vrees ik.
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
@tuoh, dus toch maar gaan voor de eerdere suggestive: planken kleine afstand van elkaar maken en dan via een groef in een omranding, zodat het hout gewoon kan werken.
Lastige uitdaging, een zeshoekige buitentafel...
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Dus dan krijg je eigenlijk dit:
een framework als rand waarin dan een sleuf gefreesd is, waar elke plank dan in geplaatst wordt. De planken van bv. 12cm breed steeds 1 cm uit elkaar plaatsen.
Hoe zit het dan met de poten om die te bevestigen...
IMG_5354.jpg
 

tuoh

Oud hout
Een voorbeeld, is een (ronde) tuintafel in Iroko die ik jaren geleden (2008) eens gemaakt heb. het principe is bij een veelhoek als blad hetzelfde.

Dscf0007.jpg
Dscf0006.jpg
Dscf0010.jpg

Och, dat koperen plaatje erin? Wel daar staat de naam van de fabrikant op;)
Dscf0004.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.