Houten scherm

Wip

Nieuw lid
21 mei 2018
18
0
Inderdaad, de houten versie van een "Kregg" verbinding. Geen inkepingen voorzien, daar blijft enkel water in staan.



Ik vermoed dat de houtsectie's van het scherm al snel naar de 45 à 58 x 130 à 150mm zullen gaan? Daarom alle boringen plaatsen op het breedste vlak. Kan je makkelijk twee boringen naast elkaar plaatsen, dit geeft een sterkere verbinding. Boren onder een hoek van ongeveer 45°. De stijlen aan beide zijden voorzien van boringen, aan de ene zijde twee boringen, aan de andere zijde één boring juist in het midden. Eindresultaat is dan een onwrikbare verbinding. Bij de schuine regels is dit niet nodig, hier volstaan twee boringen aan de lange kant van de hoek, de aangezaagde schuinte verhinderd hier het verdraaien van het hout.

Was mij van de week even uw post aan het overlopen, daar de korte stukken doorlopen, dus aan twee zijden komen dan zou je op dit kruispunt 4 boringen krijgen.
Hoe zou jij de boringen doen, telkens 20mm van de rand blijven 1ste boring tssn 1ste en 2de ook 20mm laten en aan de overzijde hetzelfde. Dan blijft er ca.70mm over tussen de boringen aan weer zijde (afstanden natuurlijk in functie van de diameter boor).
Uitgaande van sectie 45mm/150mm.
 

Wip

Nieuw lid
21 mei 2018
18
0
Om de verbindingen te boren of te maken, zou een domino 500 van Festool hiervoor ideaal/geschikt voor zijn?
Indien dit het beste resultaat levert, ben ik bereid om een dergelijke machine voor dit werk aan te schaffen.
 

tuoh

Oud hout
Dat zou juist kunnen met (Sipo) domino's van 10mm dik.
Als je met (valse) pennen gaat werken ben je wel verplicht om met aparte kaders te werken, welke in het atelier samengebouwd worden.
Ter plaatse alles samenbouwen in de gevel gaat niet lukken, je krijgt de verbindingen dan niet meer ineen.
 

Wip

Nieuw lid
21 mei 2018
18
0
Als ik een kruisverbinding moet maken en de planken zijn 50mm dik dan zal ik deze door en door moeten frezen en en 2 sipo's om aan 2 zijden een de verbinding te maken of ook naast elkaar zoals in uw laatste post met de toongagels (maar lijkt mij te weinig plaats te zijn in de plank om 4 naast elkaar te vrezen).

Welke methode lijkt u het beste: degelijkst op lange termijn, esthetisch het best, en gemakkelijkst om te maken?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dat zou juist kunnen met (Sipo) domino's van 10mm dik.
Als je met (valse) pennen gaat werken ben je wel verplicht om met aparte kaders te werken, welke in het atelier samengebouwd worden.
Ter plaatse alles samenbouwen in de gevel gaat niet lukken, je krijgt de verbindingen dan niet meer ineen.
Dit maakt me nieuwsgierig naar de werkwijze die je dan met de Domino machine hebt. Ik heb al wat gewerkt met de Domino, o.a. in het blokrooster met wat lastige hoeken, maar kan me niet goed voorstellen hoe je dit complexe werk met de vele hoeken gaat aanpakken. Lijkt me een leerzame casus, iemand ergens een filmpje gezien waarin men zoiets aanpakt?

Fons
 

tuoh

Oud hout
Als ik een kruisverbinding moet maken en de planken zijn 50mm dik dan zal ik deze door en door moeten frezen en en 2 sipo's om aan 2 zijden een de verbinding te maken of ook naast elkaar zoals in uw laatste post met de toongagels (maar lijkt mij te weinig plaats te zijn in de plank om 4 naast elkaar te vrezen).

Welke methode lijkt u het beste: degelijkst op lange termijn, esthetisch het best, en gemakkelijkst om te maken?

Met domino's is de beste keuze, je eerste optie. Gaten op dezelfde plaats, bij een houtdikte van 50mm gaat dat inderdaad quasi doorgaande gaten opleveren.
Maar dat is geen bezwaar, niet op esthetisch vlak en niet technisch vlak.
 

tuoh

Oud hout
Dit maakt me nieuwsgierig naar de werkwijze die je dan met de Domino machine hebt. Ik heb al wat gewerkt met de Domino, o.a. in het blokrooster met wat lastige hoeken, maar kan me niet goed voorstellen hoe je dit complexe werk met de vele hoeken gaat aanpakken. Lijkt me een leerzame casus, iemand ergens een filmpje gezien waarin men zoiets aanpakt?

Fons


Ik zie geen enkel probleem Fons, een houtdikte van 50mm onder hoek gezaagd levert een groot grondvlak op om de machine stabiel te houden.
De machine loodrecht houden op het schuine vlak is al wat er moet gebeuren. De machine altijd op dezelfde afstand van de rand houden doe je met een hulpzool (is een dun stuk triplex met een latje erop)
 

Wip

Nieuw lid
21 mei 2018
18
0
IMG_8223.jpgTuoh, ik vermoed dat de domino's geplaatst worden zoals de zwarte op de tekening. De domino's plaatsen zoals de stippel (verlengde van de dwarsen) lijkt mij moeilijk/onmogelijk daar de machine niet vlak op het hout staat. Of zie ik dit verkeerd.
Ik heb momenteel nog geen domino machine en heb bijgevolg nog geen ervaring. Maar ben redelijk handig en snel lerend (eerst een proefstukje maken).
Welke machine zou ik best aanschaffen, kan 2dehands de 700 en 500 aanschaffen, redelijk recente machines.

Merci voor de reeds geleverde info, kan niet wachten om er aan te beginnen.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad plaatsen zoals de zwarte lijntjes. Machine altijd haaks op de contactvlakken.

Qua machinekeuze, het kan met allebei, maar de 500 is een stuk prettiger om de hele dag mee rond te lopen:p
De lange(ere) pennen van de 700 kan je hier toch niet kwijt.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Oké André, voldoende steunvlak is aanwezig, maar in het ontwerp van Wip moeten veel tussenliggende delen aan beide kanten met verschillende hoeken schuin ingestoken worden tussen andere regels, dan zie ik een probleem met het insteken van de regel aan een kant, of misschien aan beide kanten. Tenzij je op een van de delen de dominogaten veel breder maakt en ze als het ware er in kunt schuiven....?

Fons
 
Laatst bewerkt:

Wip

Nieuw lid
21 mei 2018
18
0
Oké André, voldoende steunvlak is aanwezig, maar in het ontwerp van Wip moeten veel tussenliggende delen aan beide kanten met verschillende hoeken schuin ingestoken worden tussen andere regels, dan zie ik een probleem met het insteken van de regel aan een kant, of misschien aan beide kanten. Tenzij je op een van de delen de dominogaten veel breder maakt en ze als het ware er in kunt schuiven....?

Fons
Volledig door en door frezen dan kan je pen er insteken. Echter zou ik 50mm diep moeten frezen
dacht dat enkel de df700 dit kon.
 

Wip

Nieuw lid
21 mei 2018
18
0
Zie juist dat door en door niet zou lukken, daar de pen zichtbaar zou zijn (niet afgedekt door de regel aan overzijde)
��
 

tuoh

Oud hout
De keuze om met (valse) pennen te werken houd tevens in dat er moet gewerkt worden met verschillende kaders, die samen één gevelvullend element moeten gaan vormen.
Direct monteren en verbinden IN het gevelvlak gaat niet.
Maar dat had ik al eerder aangegeven dacht ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.