die gratis coticule, van vorig jaar?

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Het topic van vorig jaar is gesloten. Ik kon een klein stukje bemachtigen, en vraag me af hoe het de andere mensen bevalt. Ik heb een stukje van "les latneuses" en het lijkt mij te lukken om een open scheermes te slijpen. De methode om te slijpen is wel volledig verschillend dan synthetische producten: eerst maak je een heel dikke slurry om te slijpen, en dan voeg je langzaam druppeltjes water toe bij het slijpen. Aan het einde spoel je de steen af, ga je nog eens voorzichtig over de steen met helder water.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Sinds ik coticule ook gebruik heb ik nu tweemaal een molenmes gehad met volledig opgerold lemmet wat eerder nooit gebeurde. Iets te dun geslepen op coticule, een uitlopende braam? Geen idee of het te wijten is aan mij, de stenen of mijn kinderen. Nu ik slijp messen zo weinig dat mijn kennis en ervaring beperkt blijft. Ik snij vlotjes papier, soms een staand blad, maar haar blijft staan.
 
P

Pel

Guest
Een molen mesje moet je alleen even op het wetstaal aanzetten, dan zijn die mesjes al scherp.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Juranitch wie? Ik heb vele jaren slagers en voor restaurants de koksmessen geslepen lijkt mij dat ik toch met een wetstaal om kan gaan, ook razend snel, wat sommige slagers nogal graag laten zien. Het hoeft helemaal niet snel, als je maar de hele snee van het mes, onder de juiste hoek over het staal laat gaan, dan kan zelfs een huisvrouw het nog als je het haar een keer voor doet.

Groet Pel.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Juranitch is slijpliteratuur van de jaren 80. "Teaching butchers to steel properly and ironing out steeling problems is by far the most demanding job when setting up a central sharpening system." Zijn ervaring, jouw ervaring kan totaal anders zijn.

Maar goed een slijpsteen zoals coticule werkt voor mij. Een ceramische 'wetstaal' meestal ook, maar is trager en geeft een vrij hoge druk op de snede.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
In de omschrijving van een molenmes staat duidelijk dat je die alleen licht mag aanzetten. Mijn oma gebruikte daar de granieten dorpel van de groentewinkel voor, zelfs een oude keramische zekering kan gebruikt worden. Dit geldt alleen voor de messen van Herder, waar het molenmesje vandaan komt, want die gebruiken nog de Solinger dunnschlief. Een slijptechniek die door andere messenmakers nauwelijks meer wordt toe gepast.
 
P

Pel

Guest
Daarom zijn het ook de beste aardappel mesjes die er bestaan, trouwens alle messen van Herder zijn uniek, omdat ze mooi dun geslepen maar toch zeer stabiel zijn.

Groet Pel.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
een keukenmes enkel slijpen met een coticule lijkt mij onzin.
ik ga wel mee in de stelling dat de meeste mensen geen benul hebben van hoe ze een wetstaal gebruiken. Ik gebruik het zelf nooit.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Met deze coticule zie ik binnen de 20 sec vrij veel zwarte neerslag, mijn gevoel is dat het voldoet voor gewoon RVS (Mora, Opinel, ...)

IMG_20180619_222759.jpg
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
ja, neerslag zul je sowieso krijgen. wat je dan doet, is gewoon een versleten snede polijsten. net zoals je met schuurpapier werkt, begin je grof en ga je naar fijn.
ik zou op een grovere steen beginnen, en slijpen (zoals op de foto: van links naar rechts) totdat je een braam voelt aan de andere zijde van de snede. wanneer je een braam voelt, wil dat zeggen dat je de snede vernieuwd hebt. hoe fijner de steen, hoe kleiner de braam.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Je hoeft je molenmes niet te wetten, sterker nog, je verwijderd onnodig veel materiaal! Twee a drie keer aanzetten met een keramisch aanzetstaal is afdoende! (niet een ijzeren aanzetstaal gebruiken)
Ik heb ondertussen alweer bijna 7 jaar een koksmes van Robert Herder, heb nog nooit gewet, alleen aangezet en het snijdt nog steeds als het zonnetje.

https://www.robertherdermessen.nl/blog/category/slijpen/


Mijn mes, 7 jaar geleden. Ondertussen al lang niet meer zo mooi glinsterend. :p

196004_10150125471019961_1708603_n.jpg
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Twee a drie keer aanzetten met een keramisch aanzetstaal is afdoende!
De Robert Herder link geeft aan "Bij een lemmet van roestvrijstaal(rvs) moet per zijde 10-15 maal het lemmet langs de slijpstaaf gehaald worden. Bij een herdermes van carbonstaal(niet rvs) is 3x al voldoende."
Dus 10-15 maal, als ik daarbij rekening hou dat ik een paar keer per jaar wet is er mogelijks weinig verschil tussen wat ik doe en hun voorstel.

ja, neerslag zul je sowieso krijgen. wat je dan doet, is gewoon een versleten snede polijsten. net zoals je met schuurpapier werkt, begin je grof en ga je naar fijn.
Er is niet noodzakelijk veel verschil in materiaal afname tussen grof en fijn
https://scienceofsharp.wordpress.com/2016/12/21/abrasion-rate-vs-grit/
scienceofsharp-AbrasionVsGrit.jpg
Hier zie je dat in zijn geval een Sigma Power II 220 dezelfde afname heeft als een DMT EEF (8000). Niet alle stenen gelijk, en al is grofte meestal een goede aanduiding uiteindelijk gaat het om de neerslag/afname
 
P

Pel

Guest
Ik denk ook dat het een schilmesje van Herder is, van carbonstaal met een hoog koolstof gehalte, daarom krijgt hij dat zwarte koolstof op zijn steen. Normaal gesproken moet de coticule gele slurie afgeven.

Groet Pel.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Het was rvs onder avondlicht. Ter vergelijking naast mijn (nu mijn, ooit een onbedoelde gift) niet rvs model (ook van Robert Herder) is het verschil duidelijk. Ik gebruik enkel de rvs messen.

IMG_20180620_134921.jpg

Ik denk dat een dun niet rvs lemmet op een elegante manier slijt en jarenlang scherp genoeg kan blijven. Als voorbeeld het schilmes onder, na een decennium doet het zijn werk zonder ooit geslepen te zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.