vervoeren hout met koffer/dakdragers

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Lang geleden dat ik hier nog gepost heb :rolleyes:
Ik kocht een andere auto, een station wagon (break, estate, touring,...) met de rails voor dakdragers. Mijn Mercedes sedan (berline, saloon,...) kon na aankoop blijkbaar zijn achterzetels niet plat leggen, dat was een betalende optie destijds, wat de auto volstrekt waardeloos maakte om enig materiaal of meubels te vervoeren. Met mijn nieuwe tweedehandse auto hoop ik meer mogelijkheid te hebben om hout te kopen bij de groothandel, zonder dat alles verzaagd moet worden. Ik werk vooral met planken, lichte balkjes, multiplex en MDF. Met achterbank plat meet de koffer 109 x 182 cm.

Ik dacht een setje dakdragers te kopen. Kan ik met spanbanden alles gewoon op het dak monteren, dan hoef ik nooit rond te rijden met de koffer die nog open is. Misschien dat ik zelf een volledige plaat van 122x244cm kan transporteren op die manier. Mijn dak kan 100kg dragen, dus voor alles zwaarder is het dan wél de moeite om een aanhangwagen te lenen.

Maar eerst en vooral: wat zijn de mogelijkheden met dakdragers, en hoe bevestig je alles op een verantwoorde manier?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou niet gauw een volle plaat op een autodak binden, dat vangt volgens mij te veel wind, zeker omdat het waarschijnlijk een flink stuk uitsteekt zonder ondersteuning en dat krijg je niet zo vast dat dat geen kwaad kan. Maar ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik een eigen aanhanger op m'n oprit heb staan...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Voor mijn vrouw heb ik een keer een schildersdoek van 2,5 x 1.5m opgehaald en op de dakdragers de 70km over de snelweg naar huis gereden. Alles is zonder scheuren aangekomen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb al heel wat op het dak van m'n auto vervoerd. Vaak rekende ik het achteraf pas uit of het binnen de 75 kg van mijn auto bleef (vaak niet) :rolleyes: En ik gebruikte lang niet altijd de dakdragers, meestal gewoon rechtstreeks op de dakrails.

Hele platen zijn geen enkel probleem. Neem beschermingsprofielen oid mee voor de hoeken, waar de spanbanden over de (scherpe) hoeken van de plaat gaan. Bij sommige producten moet je ook iets verzinnen waardoor het pakket bij een noodstop niet naar voren kan schuiven. Dat is nog het lastigst aan het vastmaken. Het voorkomen van zijwaarts schuiven is ook een aandachtspunt.

De brede vrachtwagen-spanbanden maken het minste geluid tijdens het rijden. Al is het daarmee wat lastiger om de overlengte vast te binden.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Bijtel: goed om te horen. Heb je soms foto's als voorbeeld?
Zonder dakdragers kan. Dan moet je eerst dwarsbalken stevig vastmaken op de rails, en dan gaat je hout in de lengte er op?
De platen beschermen aan de randen is een goed idee. Zijn er misschien verschillende soorten spanbanden, met dat "vrachtwagen" type?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Kijk ook naar de limiet van je dakdragers, of naar die van de koppeling dakdrager-auto. Heb zelf een toyota RAV 4 gehad met dakdragers van Thule. De koppeling tussen de rail en de wagen koop je bij Thule apart, afhankelijk van het type wagen. Bij onze combi stond op deze koppeling een limiet van 50kg, verdeeld over 2 dragers met elk 2 koppelingen.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Nooit geen problemen mee gehad. Nu een auto zonder rail en regelmatig mis ik dat.
Ik gaf de spanband ook altijd een slag om de rail, zodat het hele pakket ook goed vastzat aan de auto. Voordeel van dunne spanbanden is dat je de overlengte tussen de deurrubbers door in de auto kan hangen. Dunne materialen goed bij elkaar binden, zodat de wind er niet tussen kan komen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Het gaat 99 keer goed maar van die ander keer krijg je veel spijt.
De meeste houthandels maken er helemaal geen probleem van om het even te bezorgen.
aannemers halen het ook echt niet zelf op
als je in de buurt winkelt doen ze dat meestal gratis
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Kleine hoeveelheden zullen ze niet snel gratis bezorgen verwacht ik. Aannemers halen kleine hoeveelheden ook gewoon zelf op.

Let bij de spanbanden om de dakrails erop dat je de band om de rail zelf doet, en niet om een kap op begin en eind. Zal vast per auto verschillen, maar ik heb de kappen bij mij al een paar keer losgetrokken.

Zonder dakdragers bedoel ik rechtstreeks op de dakrails (platen) of rechtstreeks op het dak (smallere delen). Als je geen krassen op je dak wilt, moet je dat laatste niet doen ;)

Ik heb zo even geen foto's paraat.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Heb ook dakdragers voor dit doel gekocht.
Heb eerst op elke drager een stuk grijs buisisolatie vast getyript ivm schuiven.
Kan nu zonder moeite tot 80kg volle platen vervoeren.
2 spanbanden erom en gaan.
Hoef niet over de snelweg gewoon polder 60 km u.
Geen last van windvang
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Heb je toevalig ook aandelen bij Sortimo?
De meeste mensen stellen zich met hun eerste bericht even voor.
Welkom op het forum Daniel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.