Afstelling Electra Beckum HC260

CamJacobus

Actieve deelnemer
27 jul 2015
30
0
Boskoop
Goedenavond allen,

Ik heb in februari een tweedehands vlak-/vandiktebank gekocht. Tot een paar weken geleden had ik hem nog niet intensief gebruikt. Nu ik verhuisd ben ik er hier wat intensiever mee aan de slag gegaan. Ik had een partij tweedehands eikenhouten vloerdelen (120 m2) op de kop weten te tikken. Heel enthousiast ben ik ze door de vandiktebank gaan halen, maar na een tijdje bleek dit niet goed meer te werken. Zwarte strepen en donkere stukken kwamen eruit (soort verbranding denk ik). Uiteindelijk bleken de schaafbeitels (HSS) niet meer scherp te zijn. Na het goed bekijken van deze beitels, leken ze ook wat hol geworden te zijn. Ik had het snijvlak op een recht blad bekeken en in het midden bleek er licht onder te komen. Ik ben benieuwd hoe dit kan.

Uiteindelijk maar HM schaafbeitels gekocht. Het bleek een drama om alles goed af te stellen. Een aantal keer het filmpje van Peter Parfitt beken, maar ik kwam er nog niet uit. Als ik na veel klooien beide kanten goed kreeg (verschuiving van 5mm), bleek het middendeel 10mm te verschuiven. Het resultaat was dat de vloerdelen na het vandikteschaven aan de ene kant 1mm hoger was dan aan de andere kant. Op het oog zag ik ook wel dat de schaafbeitel aan de ene kant wat verder uit de rol stak dan aan de andere kant. Dus ik heb nu dit op het oog maar bijgesteld, zodat het resultaat uit de vandiktebank wel voldoende is. Ik heb geprobeerd om te beoordelen of de afvoertafel ontwricht is door er een waterpas kruislings op te leggen. Ik zag in het midden wel een heel klein kiertje. Kan dit grote verschil hierdoor veroorzaakt worden? Als ik de vlakbank wil gebruiken zal ik hier waarschijnlijk veel meer last van hebben. Kan ik dit zelf oplossen? Of betekent dit dat ik een miskoop heb gedaan?

Ik ben erg benieuwd wat jullie hier van vinden.

Fijne avond,
Jaco
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Vaak ontstaan er met de oudere/veel gebruikte EB.machines ook problemen als men het EB.langgat boortafeltje gew. rond de 12kg monteert wat vast zit aan de vandikte doorvoer plaat,afgelopen week bij mijn HC260 machine een nieuwe drukwals gemonteerd dit is goed zelf te doen prijs incl.verzk. €38,47 vd.Kruis Rotterdam en de machine werkt weer als nieuw.

Groet,
Peter vH
 
Laatst bewerkt:

CamJacobus

Actieve deelnemer
27 jul 2015
30
0
Boskoop
Bedankt voor je antwoord! Ik maak geen gebruik van het langgat boortafeltje, volgens mij de vorige gebruiker ook niet. De drukwals zal dit probleem toch niet veroorzaken?

Dit is overigens mijn versie (ik krijg ze helaas niet gedraaid):

EABD7280-C049-498C-A702-7766B565D764.jpg22FC997A-899A-4F1D-A069-96405BC13464.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de beitels hol zijn, zijn ze of heel bot, dan kan je er bovenop kijken of slecht zelf geslepen.
Hoe stel je de beitels af?
Zijn de vlaktafels ook hol, wat is een klein kiertje, meer of minder dan de beitel hol is?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Wat betreft de foto's voor het uploaden even openen in paint en weer opslaan. Dan komen ze goed op het forum te staan.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Heb je het over vlakken of over vandikte schaven? Is je vandiktetafel wel goed afgesteld? Niet aan 1 kant hoger dan de ander?
 

tuoh

Oud hout
Je geeft zelf al aan wat er gebeurt is. Gebruikte vloerdelen schaven ( toplaag verwijderen?) vreet messen, dus niet moeilijk te verstaan dat na een tijdje de messen enigszins hol komen te staan. Vermoedelijk de planken steeds in het midden doorgevoerd? Daar krijg je dan de grootste sleet op de snede, die word op die plaats gewoon opgerond.

De nieuwe messen zitten niet goed gemonteerd, geef je zelf ook al aan, dus niet gaan morrelen aan die tafels, maar de messen op de juiste manier afstellen.
Dat stellen is een klusje wat je in de vingers moet krijgen, oefenen dus tot ze goed zitten. Of er iemand bijhalen die wel van wanten weet.
 

CamJacobus

Actieve deelnemer
27 jul 2015
30
0
Boskoop
Als de beitels hol zijn, zijn ze of heel bot, dan kan je er bovenop kijken of slecht zelf geslepen.
Hoe stel je de beitels af?
Zijn de vlaktafels ook hol, wat is een klein kiertje, meer of minder dan de beitel hol is?

Ik heb de beitels afgesteld door deze op een dusdanige hoogte in te stellen dat een waterpas aan beide zijden 5mm verschuift bij het draaien van de rol. De waterpas heb ik daarbij op de afvoertafel gelegd. Het vreemde daarbij is dat de waterpas in het midden dan 10mm verschuift. Op het oog zie ik dan ook dat de beitel aan de ene kant van de rol er een stuk hoger uitsteekt dan aan de andere kant. Het resultaat wat dan uit de vandiktebank komt is dan ook aan de ene kant 1mm hoger dan aan de andere kant. Vandaar dat ik vermoed dat de afvoertafel krom is, maar dit kan uiteraard ook mijn onkunde zijn. ;)

De afvoertafel van de vlakbank lijkt op het oog recht. Als een waterpas kruislings over de tafel ligt zie ik een heel klein kiertje eronder. Dit is minder dan de holte van de beitel. Ik dacht hiermee te kunnen beoordelen of de afvoertafel zelf niet meer helemaal recht is.

8C308D6E-7140-4AB2-8C40-302F65E3EDD1.jpg
 

CamJacobus

Actieve deelnemer
27 jul 2015
30
0
Boskoop
Heb je het over vlakken of over vandikte schaven? Is je vandiktetafel wel goed afgesteld? Niet aan 1 kant hoger dan de ander?

De vloerdelen ben ik aan het vandikteschaven. Maar de afstelling doe ik zoals voorgeschreven met behulp van de afvoertafel van het vlakbankgedeelte. Ja, ik heb me ook inderdaad afgevraagd of de afstelling van de vandiktetafel niet goed is. Ik vind het dan wel vreemd dat bij de afstelling van de beitels zoals hiervoor beschreven op het oog de beitels aan de ene kant van de rol hoger eruit steken dan de andere kant.
 

CamJacobus

Actieve deelnemer
27 jul 2015
30
0
Boskoop
Je geeft zelf al aan wat er gebeurt is. Gebruikte vloerdelen schaven ( toplaag verwijderen?) vreet messen, dus niet moeilijk te verstaan dat na een tijdje de messen enigszins hol komen te staan. Vermoedelijk de planken steeds in het midden doorgevoerd? Daar krijg je dan de grootste sleet op de snede, die word op die plaats gewoon opgerond.

Ik heb ze ongeveer om en om aan beide zijden doorgevoerd. Dit lijkt inderdaad een goede verklaring voor het hol worden van de messen.

De nieuwe messen zitten niet goed gemonteerd, geef je zelf ook al aan, dus niet gaan morrelen aan die tafels, maar de messen op de juiste manier afstellen.
Dat stellen is een klusje wat je in de vingers moet krijgen, oefenen dus tot ze goed zitten. Of er iemand bijhalen die wel van wanten weet.

Ik heb de messen wel gemonteerd volgens voorschrift, maar het resultaat is onvoldoende. Het is inderdaad veel oefenen. Ben er nu al 6 uur mee bezig geweest. Iemand erbij halen is natuurlijk ook een goed idee. Is hier iemand die voor een krat bier, fles whiskey o.i.d. mij hierbij kan helpen?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dan is er wat vreemds aan de hand, als de afstelrei links en rechts 5 mm wordt meegenomen, en in het midden 10 mm dan is mijn eerste gedachte dat je afvoerblad hol of krom is of je beitel bol, maar dat laatste kan eigenlijk niet.
 

tuoh

Oud hout
Schaafmessen stellen doe je met een recht niet te zwaar houten latje van een 300 à 400mm lengte, bij een correct geplaatst schaafmes mag dit latje tijdens het draaien aan de schaafas hooguit een 2 à 3mm verplaatst worden. Zet het latje een 100mm over de messen, duid met een lijntje de rand van de afvoertafel aan op het latje, en teken terug een lijntje gelijk met diezelfde rand eens het latje verplaatst is door de schaafas te verdraaien.

Met een lange waterpas, zoals je laat zien, gaat die verplaatsing wellicht met vertraging door het gewicht en de hogere glijweerstand van het ding. Gevolg, de messen zitten hoger in het blok dan verwacht. Het is heel raar dat je in het midden een grotere verplaatsing krijgt, maar zonder de machine te zien is daar moeilijk iets zinnigs over te vertellen.

Kijk de huidige situatie eens na met een houten latje, wellicht krijg je dan iets anders te zien.
 

CamJacobus

Actieve deelnemer
27 jul 2015
30
0
Boskoop
Schaafmessen stellen doe je met een recht niet te zwaar houten latje van een 300 à 400mm lengte, bij een correct geplaatst schaafmes mag dit latje tijdens het draaien aan de schaafas hooguit een 2 à 3mm verplaatst worden. Zet het latje een 100mm over de messen, duid met een lijntje de rand van de afvoertafel aan op het latje, en teken terug een lijntje gelijk met diezelfde rand eens het latje verplaatst is door de schaafas te verdraaien.

Met een lange waterpas, zoals je laat zien, gaat die verplaatsing wellicht met vertraging door het gewicht en de hogere glijweerstand van het ding. Gevolg, de messen zitten hoger in het blok dan verwacht. Het is heel raar dat je in het midden een grotere verplaatsing krijgt, maar zonder de machine te zien is daar moeilijk iets zinnigs over te vertellen.

Kijk de huidige situatie eens na met een houten latje, wellicht krijg je dan iets anders te zien.

Ok, dank je voor het meedenken. Dan ga ik dit proberen te doen. Heb je nog een suggestie hoe ik aan een latje kan komen die 100% recht is? Die 5mm komt trouwens uit de handleiding en wordt ook genoemd door Peter Parfitt in zijn youtube filmpje https://youtu.be/1uXh1fx6JE0.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Schaafmessen stellen doe je met een recht niet te zwaar houten latje van een 300 à 400mm lengte

Heb je nog een suggestie hoe ik aan een latje kan komen die 100% recht is?

Ik gebruik er altijd mijn duimstok voor. Gewoon zo'n 4 zijdig uitklapbare duimstok. Dan heb je ook gelijk zicht op hoeveel mm deze verschuift met het stellen van de messen. Wel ingeklapt gebruiken uiteraard.
 
P

Pel

Guest
Evenals Jelmer, heb ik de messen vroeger ook altijd met de duimstok gesteld, maar een duimstok schijnt een ouderwets stuk gereedschap te zijn.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.