Werkbank van vuren hout?

Jebbel

Nieuw lid
17 jun 2018
7
0
Den Haag
Dag iedereen,

Kwam per ongeluk op dit forum terecht en heb mij gelijk geregistreerd. Ik val maar gelijk met de deur in huis... Ik ben de laatste tijd serieuzer bezig met mijn hobby en wil graag een werkbank maken. Ik wil vooral een solide en zware top hebben en ben erg gecharmeerd van het ontwerp van Jay Bates (hier te vinden). Hij gebruikt hierbij 'southern yellow pine' en lijmt vele planken samen tot een solide tafelblad.

Nu is mijn vraag: zou vuren hout hier ook goed bij werken? Dit is het enige wat een groot aanbod heeft en goedkoop is bij de gamma/karwei en volgens mij ligt het niet ver van 'Pine' af qua zachtheid.

Ik heb helaas geen lange klemmen maar wil een aantal draadstangen door het blad laten lopen en het geheel samen trekken met bouten. Ik kan er eventueel voor kiezen om deze gaten later te dichten met deuvels...of het gewoon laten zitten.

Wat denken jullie en/of hebben jullie hier ervaring mee?

Dank!

Jeffrey.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hoi Jeffrey, welkom. Als je hier iets zoekt gebruik dan Google met deze opdracht “werkbank vuren site:woodworking.nl” en laat je verbazen over de hoeveelheid resultaten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
vuren is wel erg zacht, met een beetje creativiteit kan je wel wat beters krijgen
Hou MP in de gaten en kijk naar eiken vloerdelen

Enne hout kopen en gamma/karwei in 1 adem noemen ??? dat soort winkels komt weinig goeds vandaan ! alles is krom

als je eiken niks vind kan je ook eens over douglas nadenken, wel goed zoeken naar rechte balken
wel iets mee te bewerken, maar je hebt er prima hout voor, het vocht hoeft geen probleem te zijn
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Dat kan zeker.

Het krast en butst makkelijker dan hardhout, natuurlijk. Maarja, het komt toch niet in de woonkamer te staan?

Heb mijn werkbank uit vuren en Douglas gemaakt, heb er geen spijt van.

26DxaNA.jpg
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Kijk even een paar van de laatste video's van Paul Sellers. Die heeft van sloophout (vuren) een werkbank gemaakt. Zonder lijmklemmen kan ook gebruik wiggen. Deze hebben ook nog als voordeel om druk op meer oppervlak te geven.
 

Jebbel

Nieuw lid
17 jun 2018
7
0
Den Haag
vuren is wel erg zacht, met een beetje creativiteit kan je wel wat beters krijgen
Hou MP in de gaten en kijk naar eiken vloerdelen

Enne hout kopen en gamma/karwei in 1 adem noemen ??? dat soort winkels komt weinig goeds vandaan ! alles is krom

als je eiken niks vind kan je ook eens over douglas nadenken, wel goed zoeken naar rechte balken
wel iets mee te bewerken, maar je hebt er prima hout voor, het vocht hoeft geen probleem te zijn

je hebt gelijk... Maar het wordt zo snel zo duur. Je suggestie voor vloerdelen is een goede. Dank!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik heb een vuren werkbank, lekker goedkoop en voldoet nu al anderhalf decennium. Doordat het zo goedkoop is, heb ik een dik werkblad kunnen maken dat ik regelmatig kan schaven als ik met de zaag iets te diep heb gezaagd.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dag iedereen,

Kwam per ongeluk op dit forum terecht en heb mij gelijk geregistreerd. Ik val maar gelijk met de deur in huis... Ik ben de laatste tijd serieuzer bezig met mijn hobby en wil graag een werkbank maken. Ik wil vooral een solide en zware top hebben en ben erg gecharmeerd van het ontwerp van Jay Bates (hier te vinden). Hij gebruikt hierbij 'southern yellow pine' en lijmt vele planken samen tot een solide tafelblad.

Nu is mijn vraag: zou vuren hout hier ook goed bij werken? Dit is het enige wat een groot aanbod heeft en goedkoop is bij de gamma/karwei en volgens mij ligt het niet ver van 'Pine' af qua zachtheid.

Ik heb helaas geen lange klemmen maar wil een aantal draadstangen door het blad laten lopen en het geheel samen trekken met bouten. Ik kan er eventueel voor kiezen om deze gaten later te dichten met deuvels...of het gewoon laten zitten.

Wat denken jullie en/of hebben jullie hier ervaring mee?

Dank!

Jeffrey.
Beste Jeffrey,

Zoals al gepost, zou ik in een grote boog om de bouwmarkt heen lopen en naar de houthandel gaan.
Ik heb bijna een jaar lopen schetsen en ideeen verzameld voordat ik mijn werkbank maakte:) Mijn Werkbank wordt voornamelijk gebruikt voor algemene klussen dus niet alleen klussen met hout, maar ook electra klussen voorbereiden of aan mijn fiets sleutelen.
Een paar suggesties voor je
- koop toch minimaal 4 grote lijmklemmen van 900mm , die kun je toch altijd gebruiken
- gewicht van je Werkbank komt niet alleen uit het hout, Maar ook uit gevulde lades of een schap waar je spullen op zet
- voor bench dogs zou ik 20mm gaten kiezen en dan op Amazon extra klemdingen voor de workmate bestellen
- ik ben begonnen met het idee dat ik een MFT gaten kaas moest hebben, maar uiteindelijk hebben alleen de poten en de langsdragen in eerste instantie gaten gekregen, later nog een paar gaten bij de bankschroef
- Bates heeft later ook nog een hardhouten Werkbank gebouwd en zijn voorkeur gaat uit naar het zachtere southern yellow pine
- het is misschien vloeken in de kerk, maar ik ben heel tevreden met mijn werkblad uit 18mm multiplex. Dat is heel stabiel door dwarsdragers elke 450mm waarop het blad zit vastgeschroefd en heel mooi vlak:)
 

Jebbel

Nieuw lid
17 jun 2018
7
0
Den Haag
Beste Jeffrey,

Zoals al gepost, zou ik in een grote boog om de bouwmarkt heen lopen en naar de houthandel gaan.
Ik heb bijna een jaar lopen schetsen en ideeen verzameld voordat ik mijn werkbank maakte:) Mijn Werkbank wordt voornamelijk gebruikt voor algemene klussen dus niet alleen klussen met hout, maar ook electra klussen voorbereiden of aan mijn fiets sleutelen.
Een paar suggesties voor je
- koop toch minimaal 4 grote lijmklemmen van 900mm , die kun je toch altijd gebruiken
- gewicht van je Werkbank komt niet alleen uit het hout, Maar ook uit gevulde lades of een schap waar je spullen op zet
- voor bench dogs zou ik 20mm gaten kiezen en dan op Amazon extra klemdingen voor de workmate bestellen
- ik ben begonnen met het idee dat ik een MFT gaten kaas moest hebben, maar uiteindelijk hebben alleen de poten en de langsdragen in eerste instantie gaten gekregen, later nog een paar gaten bij de bankschroef
- Bates heeft later ook nog een hardhouten Werkbank gebouwd en zijn voorkeur gaat uit naar het zachtere southern yellow pine
- het is misschien vloeken in de kerk, maar ik ben heel tevreden met mijn werkblad uit 18mm multiplex. Dat is heel stabiel door dwarsdragers elke 450mm waarop het blad zit vastgeschroefd en heel mooi vlak:)

Hey,

Goede tips; dankjewel. Ik lees trouwens veel goede dingen over pijpklemmen. Ga even bekijken of dat relatief makkelijk te maken is... en daadwerkelijk goedkoper ;).

Heb ze idd allemaal van Bates gekeken. Ik neig toch naar Douglas denk ik. Lijkt een goede middenweg en prijs/kwaliteit ook fijn. Wellicht het bankschroef gebied van eiken of berken. Food for thought!

Bedankt voor de tips en suggesties :).
 

Jebbel

Nieuw lid
17 jun 2018
7
0
Den Haag
Dat kan zeker.

Het krast en butst makkelijker dan hardhout, natuurlijk. Maarja, het komt toch niet in de woonkamer te staan?

Heb mijn werkbank uit vuren en Douglas gemaakt, heb er geen spijt van.

26DxaNA.jpg

Ziet er goed uit! Dit komt dicht in de buurt van wat ik zoek :). En zeker... het is natuurlijk bedoeld om op te werken.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Ziet er goed uit! Dit komt dicht in de buurt van wat ik zoek :). En zeker... het is natuurlijk bedoeld om op te werken.

Alhoewel... Kwam laatst een loodgieter over de vloer voor de wasmachine en die zag mijn werkbank, zei die "Ben je een eettafel aan het maken ofzo?", was zo trots als een aap met drie lullen haha.

Succes met je project.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Kijk even een paar van de laatste video's van Paul Sellers. Die heeft van sloophout (vuren) een werkbank gemaakt. Zonder lijmklemmen kan ook gebruik wiggen. Deze hebben ook nog als voordeel om druk op meer oppervlak te geven.
In Rotterdam ben ik al een paar keer bij Buurman langs geweest voor "sloophout" Maar door het prijsverschil uiteindelijk steeds nieuwe gekocht. Zo had ik vorige zomer samen met mijn zoon wat plaatmateriaal gehaald om samen met hem wat te maken en kon voor rest stukken 18mm multiplex ter grootte van een halve plaat bijna 25EUR afrekenen.
Misschien dat "echt sloophout" van de sloper beter geprijsd is.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Deze werkbank heb ik zelf gebouwd.
Ik weet dat het niet mooi is qua timmerwerk, maar goedkoop, snel klaar en goed.
De 9mm multiplex heeft voor mij als voordeel, dat als deze vies/vet/kapot/vol met verf is, ik hem er af haal, een nieuwe plaat koop en weer een "nieuwe" werkbank heb.
Dit model is makkelijk in te passen en in een halve dag klaar.
11227887_1049614975056787_5458877258912975029_o.jpg
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Deze werkbank heb ik zelf gebouwd.[...].
De 9mm multiplex
best leuk, en ik begrijp helemaal dat argument van het vervangbaar zijn van het bovenblad, maar dit is wel een 'werkbank' van een heel ander kaliber dan de eerder genoemde. Vraag me af of de TS dit voor ogen heeft.
Praktisch vraagje: is 9 mm niet heel dun voor wat zwaardere werkzaamheden?
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo HKuit, de 9mm ligt op steigerplanken die voor stabiliteit zorgen. Heb er geen problemen mee gehad. Is mooi waterpas gebleven.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
oké, ik dacht vanaf de foto te zien dat die 9mm op vuren balkjes lag en verder niet ondersteund was. Vandaar mijn vraag. Met steigerhout eronder zal het stevig genoeg zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.