Toxiq Lr32/Lr50

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo een Lr32 systeem is best geinig, voor sommige zelfs onmisbaar
Maar als je maar heel af en toe die paar gaatjes hoeft te maken....?
Het systeem van Festool vind ik belachelijk duur, een plaatje metaal dat op de filmpjes aardig lijkt te buigen als je de frees te ver kantelt en eigenlijk niet veel meer is dan een houdertje dat zorgt dat de gaatjes op de juiste afstand komen

Met een cnc kon het natuurlijk niet uitblijven dat ik mijn eigen versie zou maken

Het eerste proefmodel is gemaakt uit MDF

3 grote gaten (in mijn geval 27mm, want dat is de maat van mijn kopieer ring)
de kleine gaatjes zijn om een deuvel 5 mm in te steken, daarmee kun je dan telkens 1 gaatje opschuiven (of juist 2 of zelfs 3)
Aan de andere zijde gaatjes op 50mm afstand (gewoon omdat het kan)
de uiteindes zijn op gelijk afstand van het hart van het gat, dus voor het eerste gat leg je de mal gelijk aan de onderkant van je werkstuk en komt dat precies op 32mm

In de breedte heb ik de achterkant van de liniaal aangehouden, achterkant liniaal naar hart van het gat is 200mm

over de liniaal steekt de mal nog een stukje door, het verschil in hoogte is weg gefreesd waardoor de mal goed steunt op het werkstuk

Al met al, ik ben tevreden, het is een hufterproof concept, makkelijk mee te nemen, geen onderdelen die stuk kunnen...

20180617_125212[1].jpg

20180617_125219[1].jpg

20180617_125233[1].jpg

Het geheel gleed prima over de liniaal
Ik heb het nu in een laag verbeterde houtolie staan, als dat hard/droog genoeg is even opschuren met K500
dan is het klaar voor gebruik
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dat ziet er wel simpel uit en wil je het 50mm deel niet is het ook korter te maken.
Was ook al aan het bedenken om iets te maken wat te gebruiken is op een standaard rail maar zou dan omslachtiger worden dan wat jij hebt gemaakt.
Zat ook al te denken om een LR32 rail aan te schaffen en dan daar wat voor/op maken maar ook dat is veel duurder dan dit.
Het hoekje waar de CNC en Laser moet komen te staan in de schuur begint steeds ruimer te worden dan maar eens proberen.
Bedankt voor het delen
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Creatief Jeroen, zou er best een willen hebben maar wat moet ik dan met mijn LR32 systeem?:eek:
Ik ben verzamelaar en kan dus geen afstand doen van mooi gereedschap.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gegroet.
Lees ik het goed ? Je vindt het LR32-systeem belachelijk duur, maar je hebt wel een CNC.
Die is - veronderstel ik - nog duurder dan die LR32.
Heb je die enkel ter beschikking, of is het de jouwe ?
Type & kostprijs ?
Verleden jaar kwam ik op Prowood Gent een Rotterdammer tegen die een CNC aan 18.000 euro aanbood.
Met wat extra's erbij verdubbelde de prijs.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
LR32 is ook belachelijk duur als je hem weinig gebruikt en je kunt hem alleen maar gebruiken voor gaatjes maken op 32mm afstand.
CNC kan ook erg duur zijn maar is wel vele malen breder inzetbaar.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gegroet.
Lees ik het goed ? Je vindt het LR32-systeem belachelijk duur, maar je hebt wel een CNC.
Die is - veronderstel ik - nog duurder dan die LR32.
Heb je die enkel ter beschikking, of is het de jouwe ?
Type & kostprijs ?
Verleden jaar kwam ik op Prowood Gent een Rotterdammer tegen die een CNC aan 18.000 euro aanbood.
Met wat extra's erbij verdubbelde de prijs.

Sorry, maar ik weet niet wat het jou aangaat wat mijn CNC machine heeft gekost en Ja, het Lr32 systeem is erg duur om wat gaatje te prikken
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
sorry voor de vraag, toxiq
wie A zegt, mag desgewenst ook B zeggen of minstens een vraag verwachten
als je een CNC in de prijsbeoordeling van het LR32-systeem plaatst, dan is het logisch dat ik naar de prijs van een CNC vraag, en daarom niet direct de prijs van de jouwe
voor zover me bekend ligt de prijs van CNC's ver boven het budget van een gepassioneerde liefhebber
ik dacht dat je minstens op 100.000 euro moest rekenen
het was dan ook verrassend er op prowood eentje te vinden aan 18.000 euro
en op dit forum en op het internet zijn er zelfbouwers
mijn nieuwsgierigheid is dus niet per sé ongezond
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
dag, robert jan,
had net aan toxiq geantwoord, maar zie dat ook jij je toetsenbord ter hand genomen had
de LR32 is wel duur, maar alle spullen van festool zijn duur, en zoals steeds dien je de frekwentie van gebruik tegenover de prijs/kwaliteit te zetten
die cnc uit rotterdam kwam op 18.000 euro
met wat software + opties er bij liep het snel op
maar nog altijd minder dan de minimum 100.000 euro voor een cnc die ik in gedachten had
1 van de opties was wel een freeskop voor zeta p2 clamex
heb jij weet van betaalbare cnc's op de markt ?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Vraagje aan Toxiq: het behandelen met olie is niet van invloed op de maatvoering? Ik wil ook wat mallen maken van MDF. Als ze met olie beter blijven, dan vind ik dat het overwegen waard.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
dag, robert jan,
had net aan toxiq geantwoord, maar zie dat ook jij je toetsenbord ter hand genomen had
de LR32 is wel duur, maar alle spullen van festool zijn duur, en zoals steeds dien je de frekwentie van gebruik tegenover de prijs/kwaliteit te zetten
die cnc uit rotterdam kwam op 18.000 euro
met wat software + opties er bij liep het snel op
maar nog altijd minder dan de minimum 100.000 euro voor een cnc die ik in gedachten had
1 van de opties was wel een freeskop voor zeta p2 clamex
heb jij weet van betaalbare cnc's op de markt ?

Vele mensen zeggen Festool is duur, Apple is duur ik zie het anders het is veel geld, sommige dingen staan naar mijn idee ook niet in verhouding maar ok andere merken kunnen daar ook wat van.
De Festool familie wordt hier ook steeds uitgebreider het werkt gewoon super fijn en je kiest voor een systeem net als Apple :)
Zelf heb ik een klein cnc machientje staan uit China. Het is net wat zoek je. Je mag me een berichtje sturen om niet dit topic helemaal te vervuilen hiermee.

Ben nu ook bezig met een LR32 achtig ding in elkaar aan het flansen omdat mij die van Festool ook te duur is ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
sorry voor de vraag, toxiq
wie A zegt, mag desgewenst ook B zeggen of minstens een vraag verwachten
als je een CNC in de prijsbeoordeling van het LR32-systeem plaatst, dan is het logisch dat ik naar de prijs van een CNC vraag, en daarom niet direct de prijs van de jouwe
voor zover me bekend ligt de prijs van CNC's ver boven het budget van een gepassioneerde liefhebber
ik dacht dat je minstens op 100.000 euro moest rekenen
het was dan ook verrassend er op prowood eentje te vinden aan 18.000 euro
en op dit forum en op het internet zijn er zelfbouwers
mijn nieuwsgierigheid is dus niet per sé ongezond

Dat ik een CNC heb wil toch niet zeggen dat ik de vlag overal moet uithangen, het was meer de toon waarop die gesteld werd, helaas is dat het probleem met internet
De tonatie ontbreekt dus soms kun je met teksten alle kanten op.
Ik weet niet hoe je aan prijzen van 100.000 komt, maar het kan voor veel minder
Snuffel maar eens rond op cnczone.nl (open source machine)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat ik een CNC heb wil toch niet zeggen dat ik de vlag overal moet uithangen, het was meer de toon waarop die gesteld werd, helaas is dat het probleem met internet
De tonatie ontbreekt dus soms kun je met teksten alle kanten op.
Ik weet niet hoe je aan prijzen van 100.000 komt, maar het kan voor veel minder
Snuffel maar eens rond op cnczone.nl (open source machine)
hoi, toxiq
het prijsverschil tussen de lr32 & een cnc trof me
we zijn nog altijd houtvrienden
dank voor de tip
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.