Eigen onderneming beginnen

martijnsnoek

Nieuw lid
27 apr 2014
8
0
Winterswijk
www.dehautist.nl
Beste mede houtliefhebbers,

Zojuist heb ik mij in het voorstel forum mijzelf voorgesteld. Omdat ik al heel lang met het idee loop om voor mijzelf te beginnen heb ik nu maar eens de stoute schoenen aan getrokken en ga ik hier wat vragen droppen waar jullie eerder een antwoord op zullen hebben dan ik. :p

Zoals de titel aangeeft ben ik voornemens een onderneming te starten als meubelmaker / interieur bouwer. Ik heb als meubelmaker niet super veel ervaring maar je kan me een handige klusser noemen.
Momenteel loop ik "stage" bij een interieur bouwer in de omgeving die interieurs bouwt voor grote mode huizen. Hier leer ik veel op vlak van plaat verwerking en machinale.
Helaas is mijn achtergrond een hele andere richting op dan ook maar iets met de hout of interieur bouw. Daarom ben ik voornemens een opleiding MBO of cursussen te gaan volgens middels het "stage" bedrijf waar ik nu werkzaam ben.

Hierover zal ik een ander topic openen.

Ik heb met mijzelf afgesproken om minimaal een jaar onderzoek te gaan doen waar mijn kansen liggen, wat de mogelijkheden zijn en waar ik rekening mee moet houden, kortom een ondernemings plan te schrijven.
Het eerste punt waar ik meteen aan denk bij het starten als zelfstandige meubel / interieur bouwer, is een werkplaats. Nu heb ik een redelijk wat (elektrisch) gereedschap op pro-sumer niveau, en het aanschaffen van formaat zaag, frees bank van dikte bank, etc. is mijn minste zorg.
Het vinden van een geschikte werkplaats voor een betaalbare prijs echter wel.

Omdat ik nu momenteel geen enkele werkplaats heb, anders dan een balkon van 2x3 meter, heb ik ook niet de mogelijkheid om rustig al wat klanten op te gaan bouwen. Als ik op Funda of dergelijke websites kijk voor een bedrijfsruimte komen er prijzen uit waarvan ik ontzettend gedemotiveerd raak.

Omdat ik naast de onderneming in het begin nog werk bij een werkgever nodig zal hebben voor minimaal 3 dagen per week om rond te komen (er vanuit gaande dat ik 0 inkomen per maand produceer de eerste maanden) zal ik niet de mogelijkheid hebben om daarbij ook een huur van tegen de 1000,- euro p/m te kunnen betalen voor een werkplaats.

Ik zal niet de enige kleine zelfstandige zijn die met dit probleem loopt hier. Wellicht hobbyisten ook hier? Hoe hebben jullie dit aangepakt, zijn er bijvoorbeeld subsidies voor kleine starters of hebben jullie websites of communities waar je een kleine werkplaats kunt vinden zonder gelijk aan de 600,- tot 1000,- euro te zitten kwa huur? Ik woon trouwens niet (geheel onbelangrijk) in de omgeving van Doetinchem / Zevenaar. Dus ik focus mij uiteraard ergens in die straal van +/- 25 km.

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen hierin!

alvast enorm bedankt voor jullie hulp
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dit thema is wel vaker besproken op het forum, er zijn veel visies op gegeven, hier vind je een topic dat ik redelijk snel kon achterhalen. Misschien goed om via Google te zoeken op de site met verschillende trefwoorden, tik je zoekargument in gevolgd door “site:woodworking.nl” . Er is vast veel te vinden en mensen willen ook hier wel reageren!

Fons
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Met het raam open en wat brainstormen :<) schiet dit me te binnen en ook nog eens in zeer willekeurige volgorde:

Blijf zolang mogelijk stage lopen als je er genoeg leert over meubelmaken. Indien niet, besteed die tijd aan iets anders
Volg een cursus meubelmaken die past bij jouw nivo (en zie dat als een kado aan jezelf). En kun je al zwaluwstaarten maken en je moet het op zo'n opleiding vanaf 0 toch doen, vraag je zelf dan af of dit een goede opleiding is (en zoek naar een ander).
Probeer met iemand samen een meubelwerkplaats te starten, waarom al die dure machines alleen voor jezelf? Of huur een werkplek/ga in de leer bij een meubelmaker en speel open kaart met hem/haar over je plannen.
Als je geen betaalde baan hebt, start een eenmanszaak, zoek een boekhouder/coach die 'out of the boks' kan denken (en handelen)
Investeer in een website, zo mogelijk met shop.
Geef vanaf dag 1 vorm aan je eigen meubelmaken (voorbeeld: ik ben steeds meer van japans gereedschap, mediteer 15 tot 30 minuten voor ik begin en maak ook eerst een half uur schoon in mijn werkplaats, vuil of niet)
Beantwoord de vraag of je ooit een 'rijke' meubelmaker hebt ontmoet.
Ga op zoek naar hout(adressen) en begin aan een bescheiden voorraad.

Beetje steno misschien maar hoop dat je er iets aan hebt, groet, Hendrick
 
Laatst bewerkt:

H.T

Actieve deelnemer
15 apr 2013
43
0
Nijmegen
Hendrick

Ten aanzien van een ruimte; soms zijn er in gemeenten of plaatsen ruimten die via de gemeente goedkoper aangeboden worden. In Nijmegen heb je de oude Honig fabriek waar verschillende start up' s zitten.

Bij een beginners cursus houtbewerking een aantal jaar geleden waren een paar cursusgenoten van plan om samen een ruimte te betrekken om zo de kosten te drukken.

Gr
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Wat betreft je werkruimte: probeer een boerenschuur te vinden, waar je gebruik van mag maken. Of een tuinderij die in gebruik is als caravanstalling. Daar zit ook altijd een schuur bij voor het verwerken in inpakken van de producten die ooit uit de kas kwamen. Daar past geen caravan in.

En aangezien je iets wilt gaan doen, wat je nog niet eerder hebt gedaan, zou ik voorlopig er een vaste baan naast houden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik denk dat 6 maanden wat enthousiast is
voor je echt lekker draait ben je zomaar 2 a 3 jaar verder

Het lijkt me dat je in jouw omgeving wel iets moet kunnen vinden voor een redelijke prijs
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.