niet haakse overkapping

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Hallo daar,

Ik ben even op zoek naar advies hoe ik het volgende kan doen:
tussen mijn schuurtjes wilde mijn vrouw graag een klein overkappinkje hebben om onder te kunnen zitten.
Inmiddels staan er al twee jaar palen maar heb ik er nog niks mee gedaan ;)

Wat blijkt: e.e.a. is niet helemaal haaks maar wel waterpas.
Nu denk ik er om om op de palen vuren balken (44x94x320) te monteren en aan de voorkant nog een extra "plank" om water makkelijker af te laten voeren. om het haaks te krijgen zodat ik uiteindelijk wel makkelijk een dak er op kan ztten.

Vervolgens moet er of OSB of golfplaten om om e.e.a. aan water tegen te houden. Denken jullie dat dit krachtig genoeg is? de balken die gebruikt zijn voor de palen en " liggers ?" zijn 85x85.

IMG_20180616_161031.jpgIMG_20180616_161033.jpg

extra foto voor uitleg.
vraag mij alleen af hoe ik dit dan monteer, wellicht met hoekijzers?IMG_20180616_161031.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Als de voorste ligger nog een verhoog krijgt word het wel sterk genoeg om de boel te dragen. Wel op voorwaarde dat die bijkomende balk gelijmd word op de bestaande balk.
Dan is het de volledige hoogte van beide die gaat tellen. Achteraan hoeft er niks extra te gebeuren, dit dank zij de middenstaander in de schutting.
Of het grondvlak nu haaks of niet maakt in feite niks uit voor de dekking, kost enkel wat meer zaagwerk.

De tussenliggers zoals geschetst gaan wel werken als er osb plaat op komt te liggen ( wel + epdm of dakleer) Voor golfplaten moeten de tussenliggers evenwijdig lopen met de voorste (verhoogde) balk.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
45x95 met 3200 mm overspanning is niet sterk genoeg. De dakdekker moet ook erop kunnen werken incl voorraad en gereedschap. De voorregel ziet er ook maar iel uit.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
45x95 met 3200 mm overspanning is niet sterk genoeg. De dakdekker moet ook erop kunnen werken incl voorraad en gereedschap. De voorregel ziet er ook maar iel uit.

Voor simpele golfplaten zou het wel goed genoeg moeten zijn lijkt me? dan geen OSB + dakleer en singles?
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Heeft dat bestaande schuurtje re een plat dak of een hellend dak? Snap de foto niet....
In ieder geval te lichte constructie. De dakdekker en natte sneeuw is al genoemd. In open constructies kan ook de wind je dak er af blazen door de lucht die zich ophoopt. Doe jezelf een plezier en kies voor een zwaardere constructie zou ik zeggen......groet, Hendrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.