Beschadigingen voorkomen (gelakte materialen, HPL etc)

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Tijdens mijn avonturen met het verwerken van HPL merk ik dat er een redelijke kans is dat je op een of andere manier je werkstuk beschadigd met krasjes. Vooral korrels van schuurpapier of zand zijn funest wanneer deze tussen je machine zool en je werkstuk komen of tussen de werkbank en je werkstuk.

Hoe gaan jullie om met kwetsbare werkstukken?

Een folie over het werkstuk plakken, of je werkbank ergens mee bedekken?

Te denken valt aan gelakte materialen, HPL etc...
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Ik heb Herman, een grote wit-kwast waar ik de boel continu mee schoonmaak verder werk ik met doeklatten en op al mijn schuurmachines gebruik ik afzuiging uiteraard.
Voor metaal boorsel en slijpsel gebruik ik tegenwoordig een 200 kg magneet en dat werkt ook erg handig.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb in ieder geval geleerd tijdens mijn project dat je zeker niet laks moet zijn met stoffen en maatregelen nemen, bv karton tussen de panelen leggen bij het stapelen. Afzuiging gebruik ik consequent, maar ongemerkt ga je zo nu en dan toch de mist in. Bijvoorbeeld wanneer een schuur of metaal korrel zich vastzet in de zool van je freesmachine. Ik ben daar nu op bedacht en heb deze met waterproof schuurpapier weer schoongemaakt.

Ik heb Herman, een grote wit-kwast waar ik de boel continu mee schoonmaak verder werk ik met doeklatten en op al mijn schuurmachines gebruik ik afzuiging uiteraard.
Voor metaal boorsel en slijpsel gebruik ik tegenwoordig een 200 kg magneet en dat werkt ook erg handig.

Wat zijn doeklatten en waarvoor gebruik je die?

Papier op je werkbank. Beter is statische folie over je hpl (dat is folie zonder lijm). En afstoffen, afstoffen, afstoffen — het zijn de deeltjes op en tussen die het doen.

De statische folie die je bedoeld is dat raamfolie of iets speciaals voor dit soort toepassingen?

Glanzende HPL wordt vaak met folie aan de toplaag geleverd maar bij mijn type met lichte structuur (standaard HPL) was dat niet.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb Herman, een grote wit-kwast waar ik de boel continu mee schoonmaak verder werk ik met doeklatten en op al mijn schuurmachines gebruik ik afzuiging uiteraard.
Voor metaal boorsel en slijpsel gebruik ik tegenwoordig een 200 kg magneet en dat werkt ook erg handig.

Sjemig hoeveel avonden per week zit jij wel in de sportschool, ik krijg het al in mijn rug bij een tiende van dat gewicht ;)
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Bij verwerken hpl:

onder het werkstuk workbench cookies , helpen ook tegen verschuiven
zichtbare stukken waar je over moet met de zool van je freesmachine afplakken met goedkope tape van de aldi :p
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Toxic, erbij moeten zetten dat het de trekkracht is van de magneet. :) plastic zakje erom en dat werkt erg goed.
In de werkplaats loop ik daar dus tegen aan..... staalbewerking en houtbewerking gaat niet in 1 ruimte. Althans slecht!

Toch maar eens een schuur ombouwen in de achtertuin!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Toxic, erbij moeten zetten dat het de trekkracht is van de magneet. :) plastic zakje erom en dat werkt erg goed.
In de werkplaats loop ik daar dus tegen aan..... staalbewerking en houtbewerking gaat niet in 1 ruimte. Althans slecht!

Toch maar eens een schuur ombouwen in de achtertuin!

Ah ok.... dat scheelt al een stuk in gewicht :)
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Toxic, erbij moeten zetten dat het de trekkracht is van de magneet. :) plastic zakje erom en dat werkt erg goed.
In de werkplaats loop ik daar dus tegen aan..... staalbewerking en houtbewerking gaat niet in 1 ruimte. Althans slecht!

Toch maar eens een schuur ombouwen in de achtertuin!

Dat doet me denken aan die "lifehack" filmpjes op youtube... spijkers en schroefjes oprapen met een magneet in een plastic zakje, op het filmpje trekken ze dan het zakje binnenstebuiten en zitten de schroefjes in het zakje... in de praktijk is de magneet te sterk en scheurt het zakje.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.