Rijboringen met bovenfrees

whelsen

Nieuw lid
19 mrt 2016
3
0
Even een update. Ondertussen ben ik er nog steeds niet uit wat er verkeerd gaat.
In het filmpje dat je hier kan bekijken, kun je zien welke manieren ik gebruikt heb om het gaatje te boren.

1) Boormachine met goedkope 5mm houtboor
2) Boormachine met 5mm houtboor van Kreg
3) Freesmachine Hitachi met deuvelboor van Festool
4) Freesmachine Bosch POF 1100 AE met deuvelboor van Festool

Het resultaat van boorgat 2 is het best en vrij accuraat aangezien de plankendrager zelf een diameter heeft van 4,9 mm. Het resultaat van 3 en 4 vind ik tegenvallen aangezien je zou verwachten dat freesmachines net nauwkeuriger zouden zijn. Ik heb bij het frezen van de gaten telkens alles met lijmklemmen vastgezet zodat er geen speling zou zijn.

Mijn besluit tot nu toe: toch maar beter met een boormachine de gaten boren zoals in dit filmpje? Nadeel is wel dat de gaten van de mal natuurlijk niet altijd even precies blijven als er veel geboord wordt.. Of heeft iemand nog een gouden tip om met het frezen een beter resultaat te bekomen? :)

Alvast bedankt voor het meedenken en de vele reacties!
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
ben heel tevreden met de Wolfcraft 4650000
voor nog geen 50 Euro (op Amazon) heb je dan versie die je kan blijven gebruiken, de houten versie is knap gemaakt maar vrees dat de nauwkeurigheid na een tijdje vermindert
deze versie kan je ook gebruiken voor het boren van deuvels door de verwisselbare boorbussen van 5, 6, 8 en 10mm

https://www.amazon.de/Wolfcraft-465...=1534750926&sr=8-1&keywords=Wolfcraft+4650000
513xAcGIqSL._SL1000_.jpg
 
P

Pel

Guest
Dit is het vervolg filmpje waar het rijboringen gedemonstreerd wordt, is m.i. makkelijk zelf te maken.

Groet Pel.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.