Rijboringen met bovenfrees

whelsen

Nieuw lid
19 mrt 2016
3
0
Hallo iedereen!

Binnenkort zou ik graag beginnen aan een nieuw projectje. Ik zou graag opnieuw een ingemaakte kast maken voor mijn zoontje. De legplanken zouden makkelijk van hoogte moeten kunnen versteld worden. In mijn vorige project heb ik een lange lat gebruikt waar ik op een vaste tussenafstand gaten gemaakt had met de kolomboor. Zo kon ik met behulp van de kopieerhuls van mijn bovenfrees telkens op de juiste plek inschuiven om gaatjes van 5mm te maken.

20170105_005059.jpg

Het probleem is dat de gefreesde gaatjes altijd net wat groter zijn dan 5mm, waardoor de plankendrager er te los in zit naar mijn zin. Als ik een boormachine met een houtboor van 5mm gebruik zijn de gaten perfect van grootte. Aangezien mooi recht uit de hand boren niet mijn sterkste kwaliteit is, ben ik hier niet zo fan van. Ik zou eventueel alles met een boorstatief kunnen doen, maar dan zal het niet zo exact zijn als de optie van de bovenfrees en de mal. Ik heb ook al een setje van Kreg gekocht (shelf pin holes), maar op een lengte van 2m zat ik met een verschil van een dikke cm ten opzichte van een andere rijboring. :confused:

Jullie horen me vast al aankomen: hebben jullie een idee waarom de gaten met de bovenfrees groter zijn dan 5mm terwijl het freesje zelf exact 5 mm is? (heb zowel 1tje van Bosch als van Trend geprobeerd, beiden hetzelfde probleem) Hoe pakken jullie het aan? Hopelijk weten jullie raad!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Volgens mij resulteert dát er alleen in dat het gaatje op de verkeerde plek zit, niet dat het groter word.

1. controleer je freesje
2. rondloop nauwkeurigheid (as van je frees krom, freesje zelf krom ?)
3. is de spantang beschadigd/niet zuiver meer
4. is de frees voldoende in de spantang geschoven
5. hoeveel wijkt het gat af en is het wel zuiver rond ?

Je vergelijkt de gaten van een boortje met die van een freesje maar je zou eigenlijk de gaten van het freesje in de freesmachine moeten vergelijken met die van het zelfde freesje in de kolomboor, dan kan je iig elimineren of het aan de frees ligt of aan het freesje
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Ik heb ooit de gatenrail met hulpstuk gekocht van Festool; de gatenrail kun je ook als gewone rail gebruiken. Freesje centreren met de centreerdoorn en uppetee....
Gaat er iets mis dan nog eens met 6 mm freesje (er zijn plankendragers van 6 mm). Het/de mislukte gaatje(s) van 5 wordt dan 6 mm.
Nooit gedacht dat ik nog zoveel kasten zou bouwen! :<) Groet, Hendrick.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Inderdaad centreerdoorn gebruiken, al zou het gat niet direct groter worden. Het kopieergat is misschien iets te groot voor je kopieer huls. Wat ook kan zijn is dat de maat van je frees gewoon niet klopt, meet eens na met een schuifmaat.

Ik heb zelf een CMT Kantenfrees met een lager en deze freest 0.1mm te weinig weg, erg irritant.

Het maken van een eigen kopieer inrichting komt erg nauw. Vandaag of morgen ga ik aan de gang met de LR32 inrichting van Festool, precies voor dit doel. Ben benieuwd.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Wat voor freesje gebruik je? Ik heb van Festool een aangepast boorfreesje, speciaal voor dit doel gemaakt, heeft een centreerpuntje en een soort van voorsnijders. Festool noemt dit een deuvelboor. Werkte bij mij prima!

Fons
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Wat voor freesje gebruik je? Ik heb van Festool een aangepast boorfreesje, speciaal voor dit doel gemaakt, heeft een centreerpuntje en een soort van voorsnijders. Festool noemt dit een deuvelboor. Werkte bij mij prima!

Fons
klopt voor boren met een freesmachine dien je geen freesbit te gebruiken maar een deuvelboor of freesboor. Heb deze oa gebruikt voor scharnierboren en de bekende rastergaten in een MFT tafelblad. Deze hebben alle een centreerpunt en lopen niet weg.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Bij de LR32 set van Festool zitten twee freesjes van 5 mm — eentje voor doorgaande gaten en de andere voor dus-niet. Die zijn heel precies. Er zijn trouwens freesmachines die zelfcentrerend zijn (zoals de OF1400 van dezelfde firma), dan heb je geen doorn nodig.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb zelf een hulpstuk gemaakt op de cnc, hier kan ik op afstand van 32mm van elkaar gaten fresen maar ook op 50mm
Werkt iig met elke festool liniaal...

heb er nog niet mee gewerkt, wel getest, ging erg goed
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Even een simplistisch plaatje gefabriceerd. Als de ring 0.5 mm uit het midden ligt krijg je 1 mm afwijking. Theoretisch jaja. In de praktijk merk je wel als je de freesmachine draait je meestal net even een haartje meer kan afnemen.

Bovenfrees kopieerring.jpg

Wat ook een oorzaak kan zijn is een scheve as. Bijna niet te controleren maar komt vaker voor.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je zit er echt langs, zolang de as zuiver rond draait en de frees dat ook is, is het enige dat er gebeurd dat je gaatje of centre zit (er wel van uit gegaan dat je de frees recht houd en niet 360 graden rond draait, want dán word het een ander verhaal)
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
ik heb zelf een hulpstuk gemaakt op de cnc, hier kan ik op afstand van 32mm van elkaar gaten fresen maar ook op 50mm
Werkt iig met elke festool liniaal...

heb er nog niet mee gewerkt, wel getest, ging erg goed

Hier ben ik wel benieuwd naar, wil nog een kast (sysport) maken met het 32mm gaten systeem voor lade geleiders maar eerst even met schapjes i.v.m. kosten van ladegeleiders.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Super.
Tijd heb ik veel te weinig :p nog een paar maandjes dan heb ik even wat meer tijd :D de versterker is echt goed alleen die trafo's zijn niet OK helaas.
Binnen kort maar eens beginnen met de behuizing wel zin in alleen hopen dat mijn zaagtafel (kinzo) zuiver genoeg is.
 

whelsen

Nieuw lid
19 mrt 2016
3
0
Bedankt voor jullie reacties! Zeer interessant om te lezen. Ik gebruik inderdaad een gewone freesbit van Trend. Uit nieuwsgierigheid probeer ik de frees eens uit met de kolomboor om te zien of het dezelfde afwijking heeft. Dan weet ik ineens of mijn as van de bovenfrees nog in orde is. Van zo'n deuvelboor had ik nog niet gehoord, die gaat alvast mijn winkelmand in. :)
317-img_1-frees_recht_5mm_trend.jpg
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Het is niet raar dat dit 'misgaat'. Voor boven frees machines bestaat een enorm scala aan freesbits en bij sommige vraag je je af waar ze goed voor zijn...tot dat je tegen dit soort probleempjes aanloopt. Kijk voor de grap eens in de catalogus van Festool en vooral CMT dan zie je door de bomen het bos niet meer. Zon freesboor kun je overigens alleen gebruiken om te boren en niet om te frezen (vanwege het puntje). Het zijn hoog toerige boortjes die alleen bij hoge toerentallen goed werken. Zeker bij grotere diameters, bijvoorbeeld bij potscharnierboren (20-35mm) moet je ook vlot boren anders raakt het materiaal oververhit (zwart) vanwege het extreme toerental.
 

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
Misschien een late reactie,
Maar ik heb vroeger een compleet Festool LR32 gatenrij systeem gehad met alles erop en eraan.
Heb het van de hand gedaan omdat het toch nog vrij omslachtig was om de gaatjes op de juiste plaats te krijgen.
Lees: afstellen van de geleider t.o.v. het werkstuk en het inspannen, centreren en afstellen van de frees.
Het frezen zelf was geen enkel probleem en ging snel en zuiver.
Alleen het voorbereiden nam al gauw een 15 tot 30 min. in beslag.
En als het om een paar gaatjes voor in een TV meubel gaat is het al gauw een tijdrovende klus.

Ook had ik vaak het probleem dat als er achteraf in een kastje een paar gaatjes bij moesten (vanwege een dikkere DVD speler of versterker) je niet met de geleiderrail uit de voeten kunt vanwege de lengte.

Ik heb daarom toen van Kreg de boormal voor kastplanken aangeschaft.
https://www.kreg-shop.nl/shop/kast-afmontage-hulpjes/kreg-boormal-voor-kast-planken-8-delige/

Deze is zeer betaalbaar en werkt echt heel simpel.
Moet je meerdere gaten (lange rijen) maken? dan kun je ze zelfs aan elkaar koppelen.
Maar met het bijgeleverde centreerpennetje en een geleide rail of rechte plank waar je hem dan telkens tegenaan legt heb je er aan eentje al genoeg.

Even in een bestaande kast een paar gaatjes bijmaken? Hiermee geen probleem.
Ik heb hem een tijdje naast de LR32 gebruikt maar betrapte mij erop dat ik steeds vaker naar de Kreg greep.
Ik heb uiteindelijk het festool systeem maar verkocht omdat het lag te verstoffen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik gebruik gewoon Ecotools freesjes van 5mm. Dit zijn gewone groeffrezen, maar ze zijn met ondersnijder dus prima om te boren en lekker goedkoop. De passing is zo strak dat je een hamer nodig hebt om de pinnen te plaatsen.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb dit weekend een slordige 600 stuks 5mm gaatjes geboort met de LR32 en een boorfrees. Die gaatjes zijn perfect al zijn de randjes in het HPL soms iets versplinterd.

Wat Bogo zegt klopt wel, het boren vd gatenrij gaat uitstekend maar het uitlijnen van je liniaal op het werkstuk is tijdrovend. De bijgeleverde hulpstukken om de liniaal vanaf de voor of achterkant van het paneel op zijn plaats te zetten, zijn weinig behulpzaam. Ze zijn lastig te plaatsen/verwijderen en zijn te kort. Het hart van je boorfrees exact centreren, wat vooral van belang is indien de gaten zijn bedoeld voor bijvoorbeeld een ladegeleider, is uitdagend. Uiteindelijk gebruik ik gewoon een stalen liniaal om de FS rail op de juiste afstand vd rand vh werkstuk en parallel aan het werkstuk af te stellen. Dat gaat goed maar je moet dan wel het ea verrekenen. Wat wel nuttig is zijn de eindaanslagen welke onder aan het begin en het eind vd FS rail tegen het werkstuk stoten om het referentiepunt voor de hoogte vast te leggen.

Voor het afstellen van de FS rail ga ik nog eens wat anders verzinnen want het zelfde euvel heb je ook bij het zagen van platen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hieronder ook een mal die gebruikt kan worden voor een gatenrij. Zelf doe ik het met een Mafell duo-deuvelaar met lineaal. Gaat minimaal twee keer zo snel :)

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.