Palen poort gieten in beton

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey iedereen,

Binnenkort ga ik beginnen aan de constructie van een dubbele Padouk buiten poort (daar zal binnenkort ook nog wel een draadje over verschijnen :)).Elke helft van de poort is ongeveer 150cm breed en 170cm hoog. Ze komen te hangen aan een padouk paal van 15cm*15cm.

Deze palen wil ik uiteraard nogal stevig in de grond verankerd zien (zo'n vleugel van de poort gaat best wel wat wegen :-s).
Hoe ik het nu in mijn hoofd heb is als volgt: Gat van 80cm breed op 80cm lang op 80cm diep maken. Paal hier in zetten (met enkele gaten in de paal waar betonijzers doorgestoken worden om eht draagoppervlak te vergroten), beetje zand erop zodat onderste deel paal gewoon in de grond steekt (onderste deel paal wordt dan niet afgesloten door de beton wat blijkbaar goed is...), daar plastiek over, beton over gieten en dan nog terug een 10cm grond zodat het mooi is weggewerkt.

Dit brengt direct wat vragen met zich mee natuurlijk :):
- Denken jullie dat de manier die ik hierboven beschrijf een goede manier is?
- er gaat dan ongeveer een laag beton van 80 op 80 op 65 cm op liggen. Sterk genoeg om al dat gewicht te dragen? Overkill?
- Blijft beton goed als er een laag zand op terecht komt, of moet die open blijven langs boven?
- doe ik best plastiek rond de paal zodat de cement niet kan 'invreten'/het vocht uit de beton opgetrokken wordt door de paal?
- Padouk heeft best een goede duurzaamheidsklasse. Het is de bedoeling dat alles gaat vergrijzen. Mag deze onbehandeld de grond in?

Al bedankt voor jullie feedback!

Peter
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Hout heeft de eigenschap om te rotten op de grens van het maaiveld (aanhechting beton hout) dit omdat het op de grens van aanhechting altijd vochtig blijft en hier zuurstof bijkomt, dit versneld het proces waarbij hout gaat rotten. Beter is het om een poer of paalhouder te gebruiken en het hout bovengronds te houden.
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hmm, de palen waaraan de vleugels komen te hangen zijn niet onderling verbonden (de palen zijn dus vrijstaand). Gaat een poer/paalhouder dan wel stevig genoeg zijn om een zware houten vleugel aan te hangen?
 

David v

Actieve deelnemer
27 mei 2018
119
13
Heerhugowaard
Je kan de palen wel instorten maar hou de betonrand dan 10cm boven maaiveld en zorg ervoor dat je de kopse kanten van beton tegen de palen afschuind zodat er geen water op beton sokkel blijft staan.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mijn poort hangt aan een stalen buis die ik bekleed heb met hout. De buis is met een plaat op het betondek vastgeschroefd. Bedenk dat als je de palen in het beton gaat gieten ze toch een keer vervangen gaan moeten worden. Misschien zorgen voor later, maar als je dan een sokkel van die afmetingen uit de grond moet halen ben je wel even bezig.
Voor een fundering van een poort zou ik er voor zorgen dat het draagoppervlakt voldoende groot om kantelen van de fundering te vermijden.
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Ik heb een gelijkaardig project gerealiseerd. Padoek palen 15 x 15cm, voor 2 poortvleugels van 140cm, met een hoogte van ongeveer 130cm.
Eerst wat advies ingewonnen bij bedrijven dit dit soort poorten maken, en hebben me allen verzekerd dat de palen gewoon in de grond kunnen met wat turbo beton erbij.
Ze garandeerden me dat dit zeker goed is voor de komende 30 jaar.

Als ik me goed herinnner heb ik er een "betonklomp" aan gegoten van 60cm diep, 40 x 40cm. Staat al meer dan een jaar als een huis :). Van doorhangen geen spraken.
Wel zou ik je aanraden te werken met verstelbare scharnieren. Dat geeft je de mogelijkheid, om gelijk wanneer de vleugels vlot bij regelen om het leven van het hout op te vangen

Succes met je project!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Als de grond stevig is zou je kunnen overwegen de beton achterwege te laten. Zou dan zo diep mogelijk graven. Theorie is 1/3 onder de grond en 2/3 er boven voor schuttingen. Zou 1/2 om 1/2 gaan bij een poort. Om het rotten tegen te gaan kan je het hout branden tot het zwart wordt, dit om het rotten tegen te gaan. Mocht het dan nog gaan verzakken kan je er altijd nog grote houten wiggen naast slaan in de grond zodat de palen weer recht staan.

Andere mogelijkheid is een hek er naast te plaatsen met een schor er in voor wat trekkracht. Horizontaal wat delen zodat de palen niet wijken.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als je de palen rechtstreeks in de grond zet kan eventueel de uitgegraven grond stabiliseren door er wat cement of kalk door te mengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.