Slijpen (Tormek vs CBN) :x

Nog even terug komen op de stenen die baptist verkoopt. Volgens de beschrijving staat er diamant. Nu is diamant echt iets anders dan cbn.
Het allerbelangrijkste verschil is dat je met diamant niet hoog toerig staal kan slijpen. Ik ging er in mijn post van uit dat de tormek stenen cbn stenen zijn maar er staat inderdaad diamant, dat past natuurlijk prima bij de tormek. Wat zijn verder de belangrijkste verschillen tussen diamant en cbn. De hardheid is wel iets anders maar in de praktijk kan je op beide stenen alle gangbare gereedschappen slijpen.
Verder reageert diamant met staal en andere metalen. Dit doet cbn niet of veel minder.

Wim volgens mij gebruiken ze ook nog de waterbak(met water) bij de nieuwe diamantschijf.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het goedkoopste is lekker uit de vrije hand leren slijpen en wetten. Als je dat onder de knie hebt wil je niet anders meer.:)

Ik zou dat graag leren, maar aan de andere kant, goed je ook bent, je krijgt never nooit niet telkens exact de zelfde manier van slijpen + je neemt meer weg
Ik heb in luttele seconden het hulpstuk geplaatst, dus ik zou niet weten waarom uit de hand nog voordelen bied
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik zou dat graag leren, maar aan de andere kant, goed je ook bent, je krijgt never nooit niet telkens exact de zelfde manier van slijpen + je neemt meer weg
Ik heb in luttele seconden het hulpstuk geplaatst, dus ik zou niet weten waarom uit de hand nog voordelen bied
Zoals Cruijf zei: ‘je gaat het pas zien als je het doorhebt’ zo is het ook met uit de hand slijpen:rolleyes:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
snap ik, maar dan nog, je kan uit de hand nooit 100% exact herhalen wat je daar voor deed met slijpen
Met een hulpstuk is de afname minimaal en toch scherp
Wat vervolgens resulteert in sneller slijpen dan uit de hand

Dan heeft uit de hand slijpen geen meerwaarde (vind ik) behalve dat het lekker nostalgisch is :)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
snap ik, maar dan nog, je kan uit de hand nooit 100% exact herhalen wat je daar voor deed met slijpen
Met een hulpstuk is de afname minimaal en toch scherp
Wat vervolgens resulteert in sneller slijpen dan uit de hand

onbekend is onbemind.

Ik lees twee misverstanden

a Als je het slijpen met de hand beheerst, dan je slijpt net genoeg weg tot als het gereedschap scherp is. Dat is dus het minimum wegslijpen om scherp te krijgen. Met een hulpstuk zul je net evenveel willen wegnemen, want het is het minimum om het terug scherp te krijgen.
Beide nemen dus evenveel af.

b Uit de hand slijpen gaat sneller. Een sneller systeem dan een Tormek en Co heeft hier voordeel

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.