Slijpen (Tormek vs CBN) :x

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Sorry, ik vermoed draadje n over slijpen :X

Ik ben mij is aan het oriënteren voor een slijpmachine (voor messen & beitels). En dan kom je al snel de beroemde Tormek (T4 of T8) tegen.

Nou lees ik ook wat draadjes over CBN schijven. En dat lijkt toch wel het ei van Columbus (als ik het zo lees).

Wat ik niet alleen niet begrijp is waarom je voor een Tormek zou gaan, om er vervolgens een CBN schijf op te zetten? Wat bied de Tormek nu extra (zijn de alle hulpmiddelen)?

Wat mis ik:confused:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tormek is al langer op de markt dan CBN (of in ieder geval langer bekend onder een grote groep mensen)
Tormek werkt met water, als ze die nu met een CBN gaan verkopen valt het hele concept in duigen en dit in een tijd waar er al veel gelijksoortige machines/clonen te koop zijn voor veel minder

Er kan weinig stuk en een uitgebalanceerde as met nog geen 100 rpm heb je ook niet nodig

Dus, geen tormek kopen maar een goedkopere cloon en er lekker een CBN wiel aanhangen
Heb ik ook gedaan en nog steeds elke dag gelukkig mee
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Hbm kloon met een cbn slijpwiel van ronald kanne hier op het forum. Heb je nog een hoop geld over om hulpstukken er bij te kopen.
Neem de hbm van 129 euro. De regelbare snelheid heb je niet echt nodig met een cbn wiel en wat er niet op zit kan niet stuk.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Sorry, ik vermoed draadje n over slijpen :X


Wat ik niet alleen niet begrijp is waarom je voor een Tormek zou gaan, om er vervolgens een CBN schijf op te zetten? Wat bied de Tormek nu extra (zijn de alle hulpmiddelen)?

Wat mis ik:confused:

Je bent niet de enige die dat concept niet begrijpt. Ik begrijp dat ook niet. Waarom zou iemand gaan voor een CBN wiel en het dan veel te traag laten draaien? Dan werk je niet efficiënt, toch?
Ik denk dat Tormek bezitters die CBN monteren het beu waren om hun steen te vlakken, en wat last hadden , met de standaard steen gemonteerd, om bepaalde hardere staalsoorten te slijpen .

Ik heb juist twee grote ( standaard) stenen voor 2 van de 3 Tormeks op mijn werk besteld. Een van de drie machines moet ook weer eens een nieuwe as met de daar bijhorende nieuwe bussen hebben. Die zal ik binnenkort monteren.

Zelf wil ik geen Tormek: ik ben van de tijd ervoor, en dus gewend droog te slijpen. Voor mij heeft het geen meerwaarde. En bij mijn droge slijpmachines heb ik nog nooit een as of kogellagers moeten vervangen. Cbn op een juiste ( droge) slijpmachine heeft voor mij wel wat meerwaarde, maar die moet niet overdreven worden

Kortom CBN op Tormek : persoonlijk vind ik dat absoluut geen slim concept.

groeten

Ornament
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hbm kloon met een cbn slijpwiel van ronald kanne hier op het forum. Heb je nog een hoop geld over om hulpstukken er bij te kopen.
Neem de hbm van 129 euro. De regelbare snelheid heb je niet echt nodig met een cbn wiel en wat er niet op zit kan niet stuk.

Ho stop, daar ben ik het niet helemaal mee eens

CBN van ronald, dat wel, de regelbare snelheid zou ik wel nemen, en wel om het volgende
90 rpm is erg traag (slijpt mooi) maar soms wil je iets omslijpen, of een beschadiging wegslijpen, dan loopt de regelbare machine toch 180 rpm, wat toch 2x zo snel is

Dus voor 30 euro meer, zou ik toch voor die regelbare gaan

Je bent niet de enige die dat concept niet begrijpt. Ik begrijp dat ook niet. Waarom zou iemand gaan voor een CBN wiel en het dan veel te traag laten draaien? Dan werk je niet efficiënt, toch?

Daar zit wel enige logica in, een CBN wiel je niet te hard laten draaien, want die mag niet (te) warm worden, dan gaat het stuk
Dus een traagdraaier is dan prima
Ik slijp op een cloon met CBN en dat slijpt heel fijn

Ik denk hier meer op zijn plaats is: waarom een CBN op een dure tormek terwijl het ook heel goed kan op een veel goedkopere cloon

Een tormek voor houtdraaibeitels is mijner inziens niet heel prettig, inderdaad veel vlakken (en geklieder met water) houtdraaibeitels zijn de meeste niet vlak, je bent dus telkens kuilen in je steen aan het maken, dat is met
cbn verledentijd
 
Laatst bewerkt:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Zodra hansie genoeg centjes heeft gespaard (willen eerst inductieding kopen voor me andere hobby, namelijk koken) dan komt er een Tormek clone (Tormek is weer een clone van nooitgedacht trouwens) en spaar ik voor een cbn wiel. Wordt uitsluitend voor keukenmessen, houtbeitels en scharen sliepen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
ik had een Tormek en was daar zeer tevreden mee, totdat ik de Robert Sorby Pro Edge zag. Dat werkt echt super goed en vooral ook snel. Scheelt heel veel instelwerk t.o.v. de Tormek voor beitels en behaal minimaal hetzelfde resultaat. Het hulpstuk voor messen werkt ook prima. Ik kan je deze machine dus van harte aanbevelen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik was een paar weken geleden bij Baptist in de winkel en tot mijn verbazing zag ik daar de eerste Tormek machine in de schappen staan met een cbn wiel. Deze uitvoering was speciaal gemaakt voor het slijpen van messen. Meteen gevraagd of er ook een cbn steen voor de grote tormek kwam? Ja die is al te bestellen op onze website werd mij verteld, levering in juli. https://www.baptist.nl/zoeken/tormek+slijpsteen/1 leverbaar in k 1200 k 600 en k360. Zelfs de prijs valt me niet tegen.

Waarom kiezen voor een Tormek? Eind jaren 80 ben ik begonnen met het verkopen van dit merk. De belangrijkste reden is dat iedereen met dit systeem probleemloos het meeste gereedschap scherp kan krijgen. Zonder hiervoor veel te moeten oefenen. Door de waterkoeling kan het gereedschap ook niet verbranden. Ja er zijn een paar nadelen. Voor de hollander de prijs. Het gaat niet altijd snel. Hiermee bedoel ik dat je flink wat tijd kwijt bent als je de hoek moet aanpassen en als je veel materiaal moet weghalen. Heb je de hoek eenmaal juist dan kan je de volgende keer zeer snel je gereedschap scherp krijgen. Bij het slijpen van HSS gutsen moet je heel snel je steen weer profileren. Iedereen moet voor zich zelf uitmaken of hij gaat voor snel en makkelijk of veel oefenen en het hoogtoerig slijpen onder de knie krijgen. Voor mij gaat het om het gemak. Nog een heel belangrijk ding in mijn stoffige werkplaats is dat er geen vonken komen.

Zou ik nu weer voor de Tormek kiezen? Ik zou een laagtoerige creusen kopen met een cbn wiel en hier diverse toebehoren van Tormek opzetten. Een kwalitatieve goede kloon van tormek werkt natuurlijk ook prima. Ik heb voor demonstraties regelmatig deze Tormek machines 8 uur aaneen gebruikt Of de klonen ook zo goed zijn weet ik niet maar wie zijn machine zolang gebruikt kan best de top aanschaffen.

Succes,
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Daar zit wel enige logica in, een CBN wiel je niet te hard laten draaien, want die mag niet (te) warm worden, dan gaat het stuk
Dus een traagdraaier is dan prima

Hoezo , die gaat stuk? Wordt die dikke metalen CBN schijf echt warm? Bij mij doet die dat toch niet.

De ideale omtreksnelheid van CBN ligt veel hoger dan die van Tormek en de clonen ervan. Niet echt efficiënt dus.
Wat als je hoger gaat dan de ideale snelheid.

Niemand minder dan de zeer bekwame professionele houtdraaier, docent in eigen houtdraaischool, en gereedschapsmaker van excelent draaigereedschap Heinz Wiedemann schrijft over zijn CBN schijven van 175 mm
CBN Schleifscheibe 175mm Durchmesser 30mm Breite


Beschreibung Aufnahmebohrung 32mm Spannstärke 25mm, Korn Standard mittelfein auch seitlich beschichtet ca. 17mm

CBN beschichtete Schleifscheiben sind ideal zum schleifen von gehärteten HSS Stähle. Ein großer Vorteil zu herkömmlichen Schleifsteinen ist der immer gleich bleibende Durchmesser der Schleifscheibe.
Empfohlene Geschwindigkeiten: 1.550 - max. 2.550 U/min

Zelf heb ik hem met zijn 175 machine ( 2950 toeren per min), hij verkoopt die machines ook, met CBN zien werken , demonstreren.

En vice president PaulRT schreef onlangs op dit forum dat hij een 200 mm schijf op een sneldraaiende 200 mm machine heeft staan, tot volle tevredenheid. Nogmaals dank hiervoor Paul. Dat maakt het systeem goedkoper.

Die grote slijtage van de Tormek stenen op mijn werk, komt door het intensief slijpen van schaafmessen, steekbeitels, gutsen, en messen. Geen draaigereedschap dus. We zetten zelden de steen vlak, dus daardoor wordt de steen niet verkruimeld.
Daarnaast is er nog een zware sneldraaiende droge 200mm slijpmachine hierop worden er Widia beitels en boren geslepen( speciale steen) en verder worden dikkere stukken staal op geslepen ontbraamd.. Er is ook nog een 150 mm Kreuzen die voor houtgereedschap wordt gebruikt.

Ik slijp mijn eigen gereedschap nooit op mijn werk.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Dank allemaal voor de reacties en het meedenken!

Iemand gehoord van: Tradesman DC ? (https://tradesmangrinder.com/machinist/) volgens mij niet te koop in EUR. Mooie machine, en de prijs is nog beter ... (eeks!) :(

Wat ik jammer vindt, is dat je blijkbaar een nieuwe machine koopt, om vervolgens de schijven direct te vervangen. Is er een merk dat de machine met CBN levert (of zonder stenen)?

TAV van de RPM, volgens de website van Ronald (https://dehoutdraaierij.nl/shop/slijpen/cbn-slijpwielen/) is de ideale snelheid toch 1700-3000 RPM, de Tormek (en clonen) zijn beduidend langzamer (90-200) :confused:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dank allemaal voor de reacties en het meedenken!

Iemand gehoord van: Tradesman DC ? (https://tradesmangrinder.com/machinist/) volgens mij niet te koop in EUR. Mooie machine, en de prijs is nog beter ... (eeks!) :(

Wat ik jammer vindt, is dat je blijkbaar een nieuwe machine koopt, om vervolgens de schijven direct te vervangen. Is er een merk dat de machine met CBN levert (of zonder stenen)?

TAV van de RPM, volgens de website van Ronald (https://dehoutdraaierij.nl/shop/slijpen/cbn-slijpwielen/) is de ideale snelheid toch 1700-3000 RPM, de Tormek (en clonen) zijn beduidend langzamer (90-200) :confused:

Ronald heeft een slijpmolen met CBN:https://dehoutdraaierij.nl/shop/slijpen/slijpmachine/
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ze lijken me wat aan de grote kant van Tormek
Verder spreekt men over een Diamantsteen, de CBN wielen zijn '[FONT=&quot]Cubic Boron Nitride[/FONT]' is hier toch een verschil ?
Oftewel, vergelijken we appels met appels of met peren ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
[sarcasme modus aan] Dat ding zou ik niet willen hebben, als je die uitzet en na 5 minuten terugkomt is die nog aan het uitlopen [sarcasme modus uit]

Mooi ding, loopt heel fijn
Het voordeel van een tormekclone met CBN wiel is dat er heel veel hulpstukken op passen

Ik heb op mijn clone zowel een vrij uitgebreide set hulpstukken maar ook het wolverine+vari-grind ik kan dus beide gebruiken
In het begin gebruikte ik voornamelijk de wolverine, de laatste tijd eigenlijk alleen maar het tormek hulpstuk
Echter, de afruwguts slijp ik altijd met de wolverine, deze werkt wel érg makkelijker (beter dan die van tormek)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Het goedkoopste is lekker uit de vrije hand leren slijpen en wetten. Als je dat onder de knie hebt wil je niet anders meer.:)

+ 1

Het voordeel van een tormekclone met CBN wiel is dat er heel veel hulpstukken op passen

Voor houtbewerkers die wel graag hulpstukken gebruiken:

Beweren dat een Tormek machine als voordeel heeft dat er veel hulpstukken voor bestaan is eigenlijk ook geen juist argument

De Tormek hulpstukken zijn allemaal ook in combinatie met een droge bankslijper te gebruiken. Tormek zelf heeft een aanpassingsstuk hiervoor : BGM-100 Bankslijpermontageset. Dat is natuurlijk ook makkelijk zelf te maken.

Tormek.jpg
Tormek 2.jpg

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Nog even terug komen op de stenen die baptist verkoopt. Volgens de beschrijving staat er diamant. Nu is diamant echt iets anders dan cbn.
Het allerbelangrijkste verschil is dat je met diamant niet hoog toerig staal kan slijpen. Ik ging er in mijn post van uit dat de tormek stenen cbn stenen zijn maar er staat inderdaad diamant, dat past natuurlijk prima bij de tormek. Wat zijn verder de belangrijkste verschillen tussen diamant en cbn. De hardheid is wel iets anders maar in de praktijk kan je op beide stenen alle gangbare gereedschappen slijpen.
Verder reageert diamant met staal en andere metalen. Dit doet cbn niet of veel minder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.