Hebben jullie dat nou ook?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je kan er natuurlijk pellets van maken :eek: . Ik zag in de eerste foto, zoals velen, een torso. Niks aan doen. O lijf als tekst. Geweldig.
Veel wijsheid in deze.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zag ook eerst een corpus, compleet met shirt aan.
Verder bewerken lijkt me zonde. Er is genoeg olijfhout in de wereld wat gewoon een blok hout is en verder verwerkt kan worden.
In de werkplaats zetten en er iedere dag naar kijken en genieten van wat de natuur ons zomaar geeft.
 
P

Pel

Guest
Zo, ik heb de grof gezaagde kanten mooi glad geschuurd, en hem in de olie gezet, en ik vind hem mooi geworden, immers mooier als de natuur het zelf maakt kunnen wij absoluut niet. De opmerking van Mathieu heeft me over de streep getrokken, om het zo in zijn natuurlijke vorm te laten, ik kan inderdaad ook beter een ander blok olijvenhout in de draaibank zetten.

Torso olijvenhout 2.jpg

Torso olijvenhout 3.jpg

Torso olijvenhout 4.jpg

Torso olijvenhout 5.jpg

Torso olijvenhout 6.jpg

Torso olijvenhout 7.jpg

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is gewoon een magnifique stuk hout. Beter dan dit kan het niet worden. Niet te geloven dat dit zomaar gegroeid is.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Pel, hij is nog mooier geworden.
Vooral op de witte ondergrond is ie schitterend maar laat hem niet op het houten kastje staan, veel te druk, en doet afbreuk.
Op een (bv) wit marmer tafeltje zou hij volgens mij het beste tot zijn recht komen.
Eenmalig!
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Dag Pel, ik begrijp helemaal waarom je de krachtige en sprekende vorm van het stuk olijfhout niet wil veranderen. Maar inderdaad zit het mooiste wel binnenin, als je jaarringen doorsnijdt. En ook de "plooitjes" die je duidelijk in de nek en oksels ziet. Ik kreeg een mooi stuk olijfhout van 60cm lang en zo'n 15cm diameter met ook van die plooitjes. Daar heb ik een sculptuur van gemaakt waaruit de hele binnenkant én de plooitjes zichtbaar zijn geworden. Het gebogen deel van het beeld is overal zo'n 1,5mm dik geworden. Veel afval, ik denk dat ik 10% van het oorspronkelijke stuk overgehouden heb. Maar het loonde wel de moeite; ik zou het zo weer doen. Het geheel is afgewerkt met verbeterde Tung olie van de Cokerij; mooi spul!

Mijn vraag blijft dus: hoe kun je, met behoud van de mooie vorm, ook nog de textuur en kleuren van je olijfhout zichtbaar maken?
IMG_20180605_162044.jpg
IMG_20180615_160617.jpg
IMG_20180615_163201.jpg
IMG_20180615_162849.jpg
IMG_20180615_162927.jpg
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Maar dit is 'heul' iets anders dan de vorm die Pel in zijn stuk hout vond.
Niettemin, het is mooi gemaakt, prachtig zelfs maar wat de natuur ons soms laat zien, kunnen wij nauwelijks evenaren.
 
P

Pel

Guest
Prachtige sculptuur Jac, ongelofelijke hoe dun je dat hebt gekregen, olijvenhout en niet te vergeten olijven bomen zijn wonderlijk schoon. Ik ben vele jaren naar Griekenland op vakantie geweest, daar zag je de mooiste hele oude olijfbomen, er is momenteel een ziekte onder de olijfbomen, daarom zal er wel veel hout op de markt komen, o.a in Spanje zijn duizenden bomen gerooid.

Groet Pel.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Toch even mijn ongezouten mening hier kwijt ; Ik vind een torso van een mooie jeugdige vrouw wel aantrekkelijk om naar te kijken. Maar het ding van jou geeft andere associaties. Zet de zaag er asjeblieft in. :D Wat ik zou doen is een klein doosje maken ofzo.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
De zaag erin????? dood en doodzonde..!!
Dat jij liever naar een vrouw kijkt die dan ook nog jeugdig en aantrekkelijk zou moeten zijn is jouw ding.
Maar laat aub de betere smaak aan moeder natuur over.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Smaak is persoonlijk, over ethiek en esthetiek kan men wel over doorbomen, heb ik geleerd op mijn kunstzinnige opleiding. In het bos kan men de meest waanzinnige vormen tegen komen. geniet er daar van en maak een esthetisch object.
 
P

Pel

Guest
Ben ik met je eens Blom, maar dit kunstzinnig object lag tussen mijn houtvoorraad, dit stuk hout heb ik al meer als 50 keer besluiteloos in mijn handen gehad. De natuur maakt inderdaad kunstige vormen, ik weet dat bij jou kunstzinnige opleiding wordt gezegd, kunst is pas kunst, als het als kunst object is gemaakt!. Ik zag vanaf het eerste moment toen de schors eraf ging de schoonheid wat de natuur geschapen had. Ik heb er nu praktisch geen werk aan gehad, dat heeft de natuur voor mij gedaan, alleen de zaagsporen weg geschuurd en olie er op, dat is alles. Jij zou er denk ik nu onmiddellijk de zaag in zetten, die mogelijkheid heb ik eigenlijk nog altijd, maar ik denk dat voordat dat gebeurd, het torso al een liefhebber / liefhebster heeft gevonden.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.