Kistje uit Taxus, beuken met slaap en Catalpa

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Voor een vroegere collega die afscheid neemt als voorzitter van het register van onze beroepsvereniging heb ik als dank én aandenken een kistje gemaakt van Taxus, met een deksel van Beuken met slaap en een bodem van Catalpa, die tevens het kistje “optilt”. Kan ze haar dierbare herinneringen in opbergen:rolleyes: Het deksel is met parketlak afgewerkt, de rest in de druivenpitolie gezet en in de bodem wat blauw plakvilt. Een paar traditionele scharniertjes erin omdat ik een te grote boor had genomen voor de inboorscharniertjes:eek: Ik heb koud verlijmde verstekhoeken gemaakt en het deksel losgezaagd op de lintzaag. Toen openbaarde zich een forse interne spanning in het Taxushout wat het deksel behoorlijk laat opbollen. Door de schuingeschaafde randen heb ik e.e.a. wat proberen te maskeren, maar bij het inhakken van de scharniertjes moest ik deze er wat scheef inzetten om een redelijke sluiting te krijgen:eek:. Afmetingen 25x16x9 cm.

Fons

3FECD090-6FF1-4333-BC12-DFE3B2CB2A45.jpg

967B91A0-B61F-4FD1-9371-3D50FB52F3C7.jpg

D1E299E7-2B48-4EE7-A0A9-009418247159.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
heel mooi kistje Fons, en ook een goede houtkeuze, door de bodem zo te maken is het alsof het kistje zweeft, dat moet ik zelf ook eens toepassen.

Groet Pel.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Mooi werk!

Pel: Het zwevende effect kan ook simpeler, ik doe het bijvoorbeeld door gewoon rondom ±5 mm hoog en diep weg te frezen van de onderste rand. Iets dieper frezen dan de hoogte die je wegneemt vergroot de kijkhoek waarbij je er niets van ziet.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat een prachtig kistje! Het rustige van het taxus en het drukke van het beuken houden elkaar mooi in evenwicht!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Dank voor de bijval en de tips mensen:eek: Vandaag heb ik het overhandigd, viel in goede aarde tussen alle boeken en wijnflessen:rolleyes: Het is inderdaad leuk iets te geven waar je met aandacht en liefde aan hebt gewerkt.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.