Kersen sculptuur

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hallo,

Naar aanleiding van dun gedraaide bakjes die leuk vervormden heb ik het volgende geprobeerd.

Ik heb een kersen stammetje rond afgedraaid en er overdwars groeven in gestoken van plm 3 mm om eens te zien welke vervorming dat op zou leveren. Het stammetje was al wat gespleten wat een erg aardig effect geeft. De vervorming is er nog niet, dus ga ik het nog eens proberen maar dan dunner (2 mm) en dieper.

Het voetje is gemaakt van eiken en gerookt met ammonia, na een dag bijna goed en na twee dagen ook de radiaal vlekken op kleur.

Groeten van Hans

++

Hierbij ook een paar foto's.

P1010121.jpgP1010134.jpgP1010195.jpgP1010196.jpg
 

Bijlagen

  • P1010198.jpg
    P1010198.jpg
    38 KB · Weergaven: 152

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Leuk! Ik denk dat ze recht zijn gebleven omdat de spanning er al uit was door de scheuren, wat misschien ook helpt is de ribben iets dieper uit te steken.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Hans,

Ik denk, dat ook bij dieper insteken, en dunnere lamellen het hout bij drogen niet zo zal vervormen. Bij een shcaal loopt de draad anders, en kan bij krimpen vervorming optreden. Dit izijn echter platte schijfjes kops hout.
Maar je kunt ze wel vervormen:
Goed natmaken, warm stoken in de magnetron, en dan kegjes in de spleten p[ diverse plaatsen.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 
P

Pel

Guest
Ik vind het nu al een mooi sculptuur Hans, wat Bert Rosbach zegt is m.i. het proberen waard.

Groet Pel.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
20180614_191622.jpg De vervorming kan zeker wel plaatsvinden bij centerwerk voorwaarden zijn dunne ribben zo nat mogelijk hout en snel drogen. (let niet op de afwerking het was een proefstukje)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.