Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Schaal uit trompethout

Ik heb een aantal flinke stukken Catalpa (trompetboom) gekregen met een diameter van ongeveer 40 cm. Hiervan heb ik geprobeerd een schaal te draaien. Ondanks snijdend te draaien waren er toch nog een aantal plekken waar de schaal nog behoorlijk ruw was. Dus er kwam nog wel een heel wat schuurwerk aan te pas. De schaal heeft een diameter van 32 cm en is 9 cm hoog. Verder heb ik de schaal onbehandeld gelaten omdat ik niet goed weet met welke olie of was deze het beste te behandelen is. Als ik iets behandel dan doe ik dat altijd met bijenwas of walnoot olie van de supermarkt. Velen van jullie gebruiken professionele olie of was maar dat heb ik nog niet, zal de volgende investering wel zijn.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Mooie schaal. De tekening ziet eruit alsof die heel mooi zou zijn met kleuring of gebrand... maar is zo ook mooi natuurlijk.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooie schaal, ook heel mooi van vorm, ik denk dat als je er olie op doet dat hij dan pas echt op gaat fleuren.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Dat lijkt me ook, het enige wat ik me afvraag is hoe geel/bruin de schaal met olie wordt. Ik zou overwegen wat wit pigment door de olie te doen, zodat de schaal een lichtere tint houdt.

Walnootolie van de supermarkt is prima - als je op zoek bent naar een drogende olie voor voedselveilig gebruik ende met zonder siccatieven. Niks minder dan 'professionele' producten met dezelfde eigenschappen.

Mooie schaal.
    Groeten, Raymond

Goed geslaagde schaal. Ik denk dat acryl lak de minste verkleuring geeft, maar dat is ook bij elke houtsoort weer anders. Uitproberen dus.

Hoi, ik vind het een mooie schaal. Catalpa met lijnzaad-olie geeft een bruin-gelige kleur. Ik zou eens parafine olie proberen, dat is volstrekt kleurloos ne maakt het alleen iets dieper denk ik - maar wel even uitproberen op een reststukje..

groeten, Hans

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Mooi vorm, als je de schaal zo licht mogelijk wil houden zou ik doen wat Nico al aangeeft lak geeft meestal de minste verkleuring.

Op dit lichte hout zou ik nooit olie doen, het wordt er vies bruin/geel van. Ik heb die ervaring met tulpenboomhout (Liriodendron tulipifera) wat een gelijksoortige tint heeft. Misschien is Skylt ultra mat polyurethaanlak een beter oplossing, dan lijkt het onbehandeld en blijft de kleur zoals hij nu is. Of met blanke boenwas, maar dan is de schaal erg vochtgevoelig.

Forum Rechten