Schaal uit trompethout

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Ik heb een aantal flinke stukken Catalpa (trompetboom) gekregen met een diameter van ongeveer 40 cm. Hiervan heb ik geprobeerd een schaal te draaien. Ondanks snijdend te draaien waren er toch nog een aantal plekken waar de schaal nog behoorlijk ruw was. Dus er kwam nog wel een heel wat schuurwerk aan te pas. De schaal heeft een diameter van 32 cm en is 9 cm hoog. Verder heb ik de schaal onbehandeld gelaten omdat ik niet goed weet met welke olie of was deze het beste te behandelen is. Als ik iets behandel dan doe ik dat altijd met bijenwas of walnoot olie van de supermarkt. Velen van jullie gebruiken professionele olie of was maar dat heb ik nog niet, zal de volgende investering wel zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_1243[1].jpg
    IMG_1243[1].jpg
    105,1 KB · Weergaven: 185
  • IMG_1245[1].jpg
    IMG_1245[1].jpg
    104,2 KB · Weergaven: 184

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Mooie schaal. De tekening ziet eruit alsof die heel mooi zou zijn met kleuring of gebrand... maar is zo ook mooi natuurlijk.
 
P

Pel

Guest
Mooie schaal, ook heel mooi van vorm, ik denk dat als je er olie op doet dat hij dan pas echt op gaat fleuren.

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Walnootolie van de supermarkt is prima - als je op zoek bent naar een drogende olie voor voedselveilig gebruik ende met zonder siccatieven. Niks minder dan 'professionele' producten met dezelfde eigenschappen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hoi, ik vind het een mooie schaal. Catalpa met lijnzaad-olie geeft een bruin-gelige kleur. Ik zou eens parafine olie proberen, dat is volstrekt kleurloos ne maakt het alleen iets dieper denk ik - maar wel even uitproberen op een reststukje..

groeten, Hans
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Op dit lichte hout zou ik nooit olie doen, het wordt er vies bruin/geel van. Ik heb die ervaring met tulpenboomhout (Liriodendron tulipifera) wat een gelijksoortige tint heeft. Misschien is Skylt ultra mat polyurethaanlak een beter oplossing, dan lijkt het onbehandeld en blijft de kleur zoals hij nu is. Of met blanke boenwas, maar dan is de schaal erg vochtgevoelig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.