Vuistregel juiste diameter schroef?

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Hallo,

Ik las dat om de lengte te bepalen van een schroef als stelregel 2,5 * dikte van het materiaal dat je gaat schroeven wordt gehanteerd.

Is er ook een dergelijk regel om de diameter te bepalen?

Dank!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat zal toch sterk afhangen van wat je er aan hangt, een fotolijstje of een schommel maakt nogal een verschil, en van de richting waarin er aan de schroef getrokken wordt, in welk hout de schroef vast zit - mij is geen vuistregel bekend, maar ik ben benieuwd!
 

tuoh

Oud hout
De schroefdiameter is deels gekoppeld aan de schroeflengte. Hoe langer de schroef hoe dikker ze zijn, hoe dik juist word bepaald door de fabrikanten.
Voor zware belastingen gebruik je de dikste diameter verkrijgbaar voor een bepaalde schroeflengte.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik las dat om de lengte te bepalen van een schroef als stelregel 2,5 * dikte van het materiaal dat je gaat schroeven wordt gehanteerd.

Zo'n regel gebruik ik niet. Ik kijk naar wat er geschroefd moet worden. Normaal gesproken wil ik 20 a 25mm in het achterliggende materiaal schroeven. Bij zware belastingen iets meer. Bij dunnere materialen minder en kies ik soms om die reden een dikkere schroef.

Diameter in principe zo dik mogelijk, maar dit wordt vaak beperkt door de dikte van het voorste materiaal. Dunnere schroef heeft ook een kleinere kop en minder kans op splijten van het hout (ook bij juist voorboren).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.