Advies over constructiehout

PaulK82

Nieuw lid
5 jun 2018
2
0
Beste wood workers,

Na het lezen van diverse boeken en het bekijken van een hele hoop YouTube video's, ben ik nu klaar om de eerste stapjes te zetten in de wereld van de houtbewerking. Mijn eerste project is het maken van een eenvoudige werkbank. Ik gebruik daarbij vooralsnog alleen handgereedschap.

Nu loop ik tegen een hout-inkoop probleem aan. Ik weet dat ik voor kwaliteitshout niet naar de bouwmarkt moet gaan. Een fijnhouthandel is voor dit project overkill. Mijn probleem: waar kan ik goede kwaliteit vurenhout (zonder afgeronde hoeken!) kopen tegen een redelijke prijs? Ik zoek me suf, maar kom er niet uit.

Waar kopen jullie dit soort hout? Ik woon in Nijmegen, dus in die regio is ideaal. Maar ik ben best bereid een stukje te rijden voor mooi en vooral betaalbaar hout.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp.

Groeten,
Paul
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Volgens mij heeft het meeste constructiehout afgeronde hoeken. Als je goed handgereedschap hebt hoeft dat niet zo'n probleem te zijn, dan kun je dat met een schaaf vrij simpel corrigeren.
 
P

Pel

Guest
Bij iedere houthandel kun je vurenhout kopen wat niet is afgerond zoals in de bouwmarkten o.a. Gamma en Praxis.

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bij een bouwmarkt moet je inderdaad goed kijken naar de kwaliteit. Afgerond is in het algemeen het geschaafde hout, en niet afgerond is vaak ruw hout. Ik heb ook wel eens de afgeronde hoeken eraf gezaagd (bv. om het te verlijmen). Dat is soms sneller of goedkoper.

Je kan het beste bij een bouwmaterialengroothandel gaan kijken. Er zijn er diverse die gewoon aan particulieren leveren. Ook daar moet je even kijken naar de kwaliteit, maar die is meestal een stuk beter dan de bouwmarkt. Als je van te voren een offerte vraagt, krijg je soms korting. Dit geldt uiteraard vooral voor grotere hoeveelheden.

Werkbanken worden vaak van beukenhout gemaakt. Ik zou hem zelf denk ik gewoon van vuren maken. Ik denk niet dat het veel verschil maakt in gebruik.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zoals André zegt kan je beter voor grenen gaan. In de houthandel waar ik kom hebben ze ze zeer kwalitatief grenen. Het is ook constructiehout maar van bomen die traag gegroeid zijn. Dat geeft hout met een fijne nerf (dunne jaarringen). Ik mag uitkiezen, dus mooie rechte stukken zonder teveel (losse) knopen. Het hout ligt onder een afdak en is dus behoorlijk droog. Het is niet de goedkoopste leverancier, maar je betaalt voor wat je krijgt.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb mijn werkbank van Douglas en vuren gemaakt. Het meest heeft de bank te leiden naast de bankschroef (zaag die soms uitschiet), en daar zijn nu wat hapjes uit. Ik denk niet dat je al te veel duur hout in een werkbank moet stoppen, zeker niet in je eerste. Ik heb vooral goedkoop hout gehaald en voor mij was dat goed genoeg omdat ik de werkbank als gebruiksvoorwerp zie. Wanneer het een pronkstuk moet worden dat je iedere dag netjes afstoft wordt het misschien anders :)

Oja, 'ontopic' : de eerste balkjes heb ik bij de bouwmarkt gehaald, en de bolle kanten erafgeschaafd. Het bouwmarkthout is echter vaak krom of heeft erg lelijke knoesten. Ik heb uiteindelijk bij een lokale houthandel het Douglas gekocht, vooral geselekteerd op prijs.... Deze balken waren 'ruw', en ik heb flink wat meters geschaafd om het recht en glad te krijgen. Mooie oefening :)
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je de keuze heb tussen douglas en grenen, zou ik toch grenen nemen. Douglas is over het algemeen behoor grof met dikke jaarringen.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Als je even op marktplaats of google kijkt/zoekt op houthandel in Nijmegen kom je er een paar tegen. Altijd leuk om langs te gaan en eens te gaan kijken! Ik kom dan bijvoorbeeld 'Houthandel Nijmegen', Pontmeyer en Jongeneel tegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.