Aanhanger overkapping & patio terras in douglas hout

tuoh

Oud hout
??????? Elke balk word verhoogt met een spie, deze ligt over de hele lengte op de balk. De spie is even dik als de balk en ook even lang.

Elke balk krijgt wel een iets andere spie qua hoogteverloop, zo stuur je het afschot naar waar je wil. Het dakvlak kan je zo, op de de bovenzijde gezien, zelfs scheluw laten verlopen.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Dus je zou een spie over de gehele lengte van de balk als extra hoogte willen uitvoeren? Heb deze techniek nog nooit gezien.
Het verloop van het dak is haaks op de dakbalken. Jou spie loopt dan ook haaks op deze dakbalken?

Punt 2: Tuoh, zou je aub wat meer inzicht kunnen verschaffen waarom het infrezen van de horizontale balk niet aangezen is? Zie dit toch zo vaak wel uitgevoerd worden om metalen balkdragers te vermijden. Voordeel zou ook zijn dat ik kortere balken zou kunnen aankopen (3m ipv 4m).
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Je hebt dwarskrachten (verticaal) en buigmomenten. In dakconstructies als deze is die laatste altijd bepalend. De oplegging (dwarskracht) kan dus best met wat minder hout toe (zeg ik als zunige Zeeuw). En balken hoh 40 cm is al 1,5 x zo zwaar als bij ons gebruikelijk. Ik heb het zelf overigens ook zwaarder uitgevoerd, maar dat vanwege eventuele zonnepanelen.
 

tuoh

Oud hout
Bij een (dak)balk telt voor het draagvermogen de hoogte in het midden van de balk. De uiteinden mogen dus verjongd wordt zonder dat het draagvermogen verminderd.
Er is wel één grote MAAR hier, een verjonging (in de vorm van een uitsparing) onderaan kan gevaar opleveren voor uitscheuren ter hoogte van die uitsparing. Zag je vroeger nog al eens bij raveelbalken. Een verjonging bovenaan is daarom veel beter, hier is zelfs bij de extreemste belasting geen gevaar voor scheurvorming te duchten.

Geschetst zien beide optie's er zo uit.
IMG_1093.jpg

Volstaat het om een plat dak naar één zijde te laten aflopen? Dan is onderstaande ook een mogelijke oplossing, spaart hout zonder de sterkte te verminderen.
Er word een spie gezaagd van de halve balklengte, en met een grootste dikte die juist de helft bedraagt van het gewenste afschot.
Die spie word op het andere eind van de balk vastgespijkerd en zie, je hebt ineens een groot afschot met weinig houtverlies.
IMG_1094.jpg

Om afschot te geven met spieën moeten deze NIET in de afschotrichting lopen, maar gewoon met de balken mee. Het afschot word bereikt door elke spie wat lager te maken dan de vorige. Maten zijn het snelst te nemen door een draadje te spannen van het laagste punt naar het gewenste hoogste punt. Daarna op alle balken de juiste maat nemen en noteren.

Je ziet het niet veel meer gebeuren omdat het tegenwoordig "te traag" gaat:rolleyes:. Men opteert er nu veelal voor om de hele balklaag op afschot te leggen, of, om op een vlakliggende balklaag isolatie aan te brengen met het afschot erin opgenomen.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Tuoh,

Bedankt voor de heldere uitleg! Ik ga me er nog even over bezinnen hoe ik het dak nu daadwerkelijk wil/kan uitvoeren. Ik zou graag lager als de haag blijven van de buren, zodoende wordt hun zicht niet echt vervuild.

Intussen dus niet stil gezeten. De paaldragers werden ingewerkt in de kopse kant:
IMG_20180701_180615.jpgIMG_20180701_175803.jpgIMG_20180701_175823.jpg

De nodige verbindingen uitwerkt:
IMG_20180701_175908.jpg

Na het tijdje heb je wel wat klaar liggen op opgebouwd te worden:
IMG_20180701_175849.jpg

De eerste palen op de poeren gezet:
IMG_20180707_140837.jpg

Vervolgens de horizontale liggers geplaatst:

IMG_20180708_151747.jpg

De houten balken om de hoeken te verstevigen zijn intussen ook gezaagd en klaar om geplaatst te worden.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Bij een (dak)balk telt voor het draagvermogen de hoogte in het midden van de balk. De uiteinden mogen dus verjongd wordt zonder dat het draagvermogen verminderd.
Er is wel één grote MAAR hier, een verjonging (in de vorm van een uitsparing) onderaan kan gevaar opleveren voor uitscheuren ter hoogte van die uitsparing. Zag je vroeger nog al eens bij raveelbalken. Een verjonging bovenaan is daarom veel beter, hier is zelfs bij de extreemste belasting geen gevaar voor scheurvorming te duchten.

Geschetst zien beide optie's er zo uit.
Bekijk bijlage 78309

Ik ben het afschot even aan het tekenen in sketchup. Het is misschien al laat op de avond, en morgen met frisse moed valt misschien mijn euro.. Ik kom er even niet aan uit hoe je precies je balken laat aflopen naar één hoek. Ik dacht de afgezaagde spie diagonaal te wisselen, maar dan kom ik niet uit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.