Welk soort electrische zaag(machine)?

klokkie

Nieuw lid
9 jun 2018
2
0
Ik wil mijn hobby om zelf klokkasten te maken op een wat hoger peil brengen met het aanschaffen van een electrische zaagmachine. Nu ben ik helemaal niet thuis in dit onderwerp en zie door de bomen het bos niet.

De zaag die ik nodig heb moet kleinere stukken hout (lxb max 40x40cm en dikte max 3 cm) mooi glad en recht kunnen zagen. Gebogen lijnen zagen zou ook moeten kunnen. Budget is max 200 euro.

Kan iemand mij een beetje wegwijsmaken?

Met vriendelijke groet,
Klokkie.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Klokkie,

Niet om flauw te zijn, maar dat is wel een krap budget om een goed zuiver zagende machine aan te schaffen. Strak zagen doe je met een cirkelzaag, maar daar kun je dan weer geen bogen mee zagen. Daar gebruik je dan een lintzaag voor (3cm dik is toch wat teveel voor een figuurzaag lijkte me). Je zou eens kunnen kijken of er tweedehands wat via internet te vinden is, bv een Elektra beckum (de oude groene die nog in duitsland werden gemaakt) PK200, PK250, UK220, of een Inca. Dat zijn machientjes die, mits zonder mankementen, goed zuiver en goed afgesteld, prima strak en recht zagen, al zul je daar veelal toch een kleine 100,- meer voor moeten neertellen.
Een kleine lintzaag geldt hetzelfde verhaal.

Voor dat geld, lukt het je eerlijk gezegd niet eens om een goede handcirkelzaag +decoupeerzaag aan te schaffen. Ik denk eerlijk gezegd dat je misschien wat meer moet verdiepen in de materie, kijken wat bij jou past en in stappen je machines aanschaffen.
Gebruik de zoekfunctie hier op het forum maar eens, dan vind je genoeg leesvoer. Misschien dat het je helpt om een wat beter beeld te krijgen wat je van een machine mag verwachten qua prestaties en tegen welk budget. Als je dan specifieke vragen hebt, dan is men hier op het forum meestal wel bereid om je een stapje verder te helpen :)

Een handcirkelzaag, ondersteboven in een 'tafelblad' monteren en met een eigen geleiderail, kan ook prima werken, mits de zaag spelingsvrij loopt. Zijn genoeg filmpjes op youtube te vinden hierover.

Ik wens je veel succes met je hobby!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Mooi glad en zagen zijn eigenlijk 2 verschillende dingen. Strikt genomen is zagen altijd een vrij grove bewerking, waarna je met de schaaf of schuurpapier later alsnog het oppervlak geschikt moet maken voor het afwerken.
Ik zou op zoek gaan naar een kleine tweedehands lintzaag, want dit past het best bij wat je waarschijnlijk nodig hebt. Maar zelfs dan is 200 euro vrij krap, want je zult ook nog diverse linten moeten aanschaffen.
 

klokkie

Nieuw lid
9 jun 2018
2
0
Hey bedankt voor jullie adviezen!

Een handcirkelzaag hangend gebruiken lijkt me helemaal niks ondanks dat ik weet dat ze zo veel gebruikt worden. Tot nu toe heb ik alles gedaan met een handzaag en een kleine kapzaag wat telkens toch een erg ruw oppervlakte achterlaat en vaak nog scheef is ook. Ik spaar nog wat door en ga dan voor een kleine maar goede lintzaag. De wat langere rechte stukken laat ik dan nog even gewoon op de houthandel zagen.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
De lintzaag van de Lidl schijnt goed te zijn voor het kleinere werk, en dan hoef je niet lang door te sparen. Het lint dat je erbij krijgt is ook niet verkeerd, en er zijn verschillende upgrades die kunt doen om de tafel beter te maken als je zin hebt zelf er wat aan te klussen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een inca lintzaag (type 260)
verschillende linten er bij kan je alle kanten op
Een goede geleider en je kan ook mooi recht zagen
is ergens in de buurt van het budget soms wel te vinden

heel véél op marktplaats kijken
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Als scheef en ruw hout de voornaamste problemen zijn, en niet zozeer snelheid dan is het wellicht handig om je te verdiepen in handschaven en spookschaven. Hiermee kan je na zagen het hout vlak en glad maken.

Je zult in veel gevallen na zagen het hout alsnog moeten nabewerken, ook met een profi zaag.
Zeker bij schulpen komt het, bij mij in ieder geval, geregeld voor dat het hout 'eigenwijs' doet en niet piekfijn door de zaag gaat.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is precies de markt (instrumenten, klokken, modelbouw) waar een gebrek is aan fijne, nauwkeurige machines. De markt is domweg te klein en de gebruikers vragen en stellen de hoogste eisen aan hun machines, maar willen minder betalen als een mobiele zaag die gebruikelijk is bij aannemers, bijvoorbeeld de Dewalt DW745, die voor iets meer als €500,- op je stoep wordt gezet.

Geen enkele fabrikant die daar zijn handen aan brand. Op Precisaw na dan, maar die verkopen dit er als bijproduct bij, het is een bedrijf in metaalbewerking die de metaalbewerkingsmachines al heeft en met serieproductie terugverdiend.

Om heel eerlijk te zijn ben je het beste af met een lintzaag, en ga je jezelf verdiepen in de afwerking van de onderdelen met ander gereedschap, zoals schaven en schuren. Zagen is voor zichtwerk, zeker de kritische bouw van klein fijn werk nooit de eindbewerking, maar de startbewerking om het materiaal op maat te krijgen. Een goede lintzaag met goede linten geeft dan een strak resultaat om mee verder te gaan.

Je budget schiet hier te kort, met een tweedehands Inca waar nog wat linten bij moeten red je het al niet. Nieuwe machines die interessant zijn: Makita LB1200F https://www.makita.nl/zaagmachine/lintzaag/lb1200f-230-v-lintzaag/
Record Power BS300E http://www.recordpower.co.uk/product/premium-12-bandsaw

De absolute top voor precisiezagen is de Pégas http://www.scies.ch/scroll-band-saw.html

Maar dan zal je stevig moeten doorsparen. De Record Power is een in Azië geproduceerde machine met gietijzeren tafel en wielen. Je krijgt veel waar voor je geld, en je kan hem bij Baptist bekijken en je erover laten adviseren. De Pégas verkopen ze ook.

Over de Inca machines is al genoeg geschreven en zal waarschijnlijk het beste passen bij je wensen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.