Probleem met voordraaien kom/vaas

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik ben bezig miijn eerste natte stuk voor te draaien en heb last bij het uithollen van het kops hout.
Ik gebruik schalen gutsen en op het einde een platte beitel omdat de gutsen niet lukten.
Ik probeerde van binnen naar buiten en andersom te draaien en zette de beitelsteun wat hoger en lager.

20180609_112814.jpg

Dus heb ik het voor vandaag opgegeven na een aantal happers.
Er is nu een laagje verdunde houtlijm op gesmeerd.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Ik kijk de instructiefilmpjes van radius enz ook nog eens na
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Ruben,

Over het uithollen hebben we geen filmpje gemaakt helaas. Uithollen van kopshout met je schalenguts gaat wel zoals jij het beschrijft. Maar het is zeker moeilijker dan het uithollen van een schaal uit dwarshout. Het bvinden van de ideale "snijlijn" valt niet mee. Vooral als je onder een "schouder" gaat draaien voldoet een schalenguts niet. Daarom gebruiken we voor het uithollen van kops hout veelal speciale beitels. Oneway Termite, Crown Revolution, Woodcut Proform, Sorby Ultimate dat zijn zo maar een paar snijdende beitels maar er zijn er nog veel meer. En nog veel meer schrapende varianten.
Als ik de buitenkant van je schaal bekijk en zie hoe ruw dat is denk ik dat zowel de techniek en de scherpte tekort schieten. Dus ik sluit me van harte aan bij de vragen van Nico...
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Nico, Ronald, ik gebruik net geslepen crown cryo 16 en 13 mm schalengutsen op een stratos 230. Beiden zijn maar enkele weken oud, maar ik heb wel ervaring op en kleinere draaibank met voornamelijk spindel projecten als pennen, paddenstoelen, kleine potjes etc.

En nu ben ik dus de overstap naar groter werk aan het maken.
Het ligt volgens mij niet aan het materiaal, dat trouwens bij Ronald gekocht is;) . ik heb deze week de gutsen herslepen, bij levering was er een stijle hoek aan die op twee punten uitliep en die wou ik dus weg.

20180609_143358.jpg


De buitenkant is helemaal niet afgewerkt hoor.
Dit is een stuk natte esdoorn van ongeveer 30cm diameter.
Mijn plan was om het nat te draaien met wanden van circa 5cm en dan in een papieren zak met de gedraaide (dus ook natte) schilfers te drogen. In alle eerljjkheid wou ik een schaal maken, maar eenmaal ik het stuk stam ging opspannen leel het nogal hoog/diep, dus ben ik naareen vaas vorm overgegaan.

Ik ben begonnen op ong 100 toeren en draai nu op een een 300 schat ik. Op het laatst heb ik niet meergekeken, maar zachtjes versneld toter trillingen kwamen.
De beitel leg ik aan met de holte naar boven, handvat hou ik laag en breng langzaam omhoog tot die amper snijdt, dan draai ik de beitel met de holte naar rechtes als ik van buiten naar binnen werk.
Ik probeer steeds de vouw van de beitel tegen het hout te houden.

PS: bedankt voor de hulp en mijn excuses voor de muur van tekst...
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Rene13, achteraf gezien was dat inderdaad beter geweest. Geen idee hoe het kwam, maar ik had de hoogte van het stuk stam kompleet verkeerd ingeschat. Waarschijnlijk was ik te geconcentreerd op de diameter omdat ik eens iets groter wou draaien ;).
Het goeie nieuws is dat ik ook stuk van 40cm diameter heb gekregen dat nog iets hoger was. Dus die ga ik zeker splijten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De kans dat die schaal gaat scheuren is zo goed al 100%. Beter zaag je het stuk hout in het hart door zodat je twee helften krijgt die minder zullen scheuren. Ook het draaien van dat langshout gaat veel beter dan draaien in kopshout.


He ja, laten we vooral het standaard pad volgen dan word elk schaaltje het zelfde, ik vind een vreemde reactie die totaal niet beantwoord aan de vraag
We hadden natuurlijk ook kunnen adviseren gewoon een schaal bij de blokker te kopen ;-)

Kops schalen kunnen best hoor, kans op scheuren is wel (veel) groter maar het wil niet zeggen dat het niet kan
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ik wist dat er veel kans was op scheuren, vandaar het voordraaien en als het scheurt zijn er opties om te vullen met epoxy, miliput,....
Of gewoon zo laten, soms zijn de scheuren ook best mooi.
 
Vriendelijke reactie weer toxic...zijn we gewend... Gelukkig draagt jou reactie wel bij aan de conversatie he...

Sowieso is kopshout veel moeilijker te bewerken. Dan is het beter om eerst wat groter werk met langshout te maken dan direct een heleboel stappen over te slaan en meteen kopshout te gaan bewerken.
Als ik jou was zou ik eens kijken naar een beitel zoals de revolution. Bestaan ook in kleinere vorm om mee te beginnen. Ik gebruik deze zelf ook, werkt veel beter in kopshout dan een schalenguts (die er trouwens scherp uitzien)
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
De guts op zijn kant draaien en uitlepelen tot ongeveer de dikte die je wil en dan van buiten naar binnen snijden om de vloeiende vorm erin te zetten is de weg van de minste weerstand. Het is te doen maar het gaat redelijk zwaar zorg dat je niet direct in het kopshout snijd maar van zij komt dit zal het enigszins versoepelen. En de beitel scherp houden het is niet ongewoon om meerdere keren te slijpen per vaas in kopshout. Ik zou trouwens ook de buitenkant zo fijn mogelijk te snijden ookal is het voordraaien het is een mooi oefenmomentje en het scheelt lijm :)
 
Ik wist dat er veel kans was op scheuren, vandaar het voordraaien en als het scheurt zijn er opties om te vullen met epoxy, miliput,....
Of gewoon zo laten, soms zijn de scheuren ook best mooi.

Of eens gaan kijken bij een goede houtdraaier bij je in de buurt, of een cursus bij bv Ronald gaan volgen. Zo'n cursus voorkomt een hoop frustraties en fouten worden snel afgeleerd/gecorrigeerd.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Nico, ik volg op woensdag avond houtsnijles en de instructeur geeft ook houtdraaien, dus ik kan altijd aan hem hulp vragen. Het is alleen even wachten ik was wat gefrustreerd deze morgen.

Bedankt iedereen voor de tips. Als het niet eindigt als brandhout deel ik resultaat hier ��
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ruben, ik heb nog enkele stukken stam liggen. Als je interesse heb, mag je langs komen. Zelf kom ik er niet aan, en er liggen nog flink wat schalen die droog genoeg zijn om af te werken.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Mathieu dat is een prachtig aanbod, ik ben voor het werk regelmatig in Hasselt, dus ik kan na het werk wel eens langs komen. Mss even afspreken via pb?
 
Mathieu dat is een prachtig aanbod, ik ben voor het werk regelmatig in Hasselt, dus ik kan na het werk wel eens langs komen. Mss even afspreken via pb?

Meteen gebruik van maken Ruben.
Ik ben het met Rene13 eens, ga niet met het moeilijkste hout beginnen. Klein beginnen en langzaam opbouwen. Als je dat onder controle hebt ga je uitbouwen naar moeilijkere draaivormen.
Een schaaltje van 10cm is net zo leuk als één van 30cm. Zeker voor een beginner.
Maar de basis is te vinden in de filmpjes van Ronald Kanne en Jan Hovens
 

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
Als ik de beschrijving lees van hoe je de guts gebruikt, dan lijkt het me dat je tegen het kops hout in gaat. Dat is niet de beste manier om de kopshout schaal te draaien. De happers die je dan krijgt zoals je zegt zijn dan ergens normaal. Kops hout draai je beter van binnen naar buiten, waarbij je het diepste deel steeds in het midden houdt. Zodat je steeds met de vezel mee draait.
De speciale beitels zoals vermeld, gericht op kopshout draaien, zijn inderdaad een betere oplossing.
Ronny
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Mr Ruben, mij bevalt het beste van binnen naar buiten draaien met een vingernagel geslepen schalenguts. Maar ik ben op draaigebied nog een beginneling (Toch? Ronald?).
Over het esdoornhout wil ik je wel een tip geven: als je esdoorn heel mooi blank wil houden, moet je het niet meer natmaken, dat laat een grijzige verkleuring achter. In het algemeen geldt dit voor veel blanke houtsoorten. Dus zul je snel moeten voordraaien met het nog verse hout, een behoorlijke wanddikte marge overhouden, en later nadraaien.
Ik bewaar vers hout in een plastic zak en laat het hout af en toe luchten, dan droogt het gelijkmatiger , met name van binnenuit. Kans op stevige radiale scheuren heb je toch wel bij boomschijven. Wat je in dat geval zou kunnen doen (na het maandenlange drogen) is de schaal over de scheur mooi doormidden zagen, nog even laten uitwerken en drogen, en dan vlakschaven en weer aan elkaar lijmen. Dan heb je wel een onronde schaal, maar die kun je weer nauwkeurig nadraaien. Zo zou ik het doen

Sterkte, geduld en succes ermee
 
Als ik de beschrijving lees van hoe je de guts gebruikt, dan lijkt het me dat je tegen het kops hout in gaat. Dat is niet de beste manier om de kopshout schaal te draaien. De happers die je dan krijgt zoals je zegt zijn dan ergens normaal. Kops hout draai je beter van binnen naar buiten, waarbij je het diepste deel steeds in het midden houdt. Zodat je steeds met de vezel mee draait.
De speciale beitels zoals vermeld, gericht op kopshout draaien, zijn inderdaad een betere oplossing.
Ronny

Toen ik me pas bij Radius aansloot demonstreerde Christiaan Jorg en Jan hovens tegelijk het draaien van schalen. Christiaan langshout van buiten naar binnen en Jan kopshout van binnen naar buiten. Dat waren leerzame demo's met uitleg.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Bedankt Jac en Nico. Bewijst nog maar eens dat ieder z'n voorkeur heeft. Ik moet enkel de mijne nog vinden en oefenen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.