Probleem met voordraaien kom/vaas

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De guts, met de slijpvorm die je toont, is volgens mij totaal ongeschikt om kops uit te hollen.

De hoeken zullen ver naar achter ( handvat) teruggeslepen moeten worden. Een stevige spindelguts wordt het ook vaak kops uithollen gebruikt. Steeds de hoeken ver naar achter. Zelf doe ik het steeds met dit soort gutsen ( en haken) : ik heb geen schalenguts met de juiste slijpwijze voor deze job.

Met een ( grote) haak afwerken maakt dat je de verschillende gutsstreken niet ziet. Van de traditionele gereedschappen ( bedoeld wordt dat 50 jaar geleden ook al bestonden en dus nog eeuwen eerder uitgevonden waren) krijgt men de haken de mooiste afwerking . Maar dit is echt iets voor gevorderden. Er zijn trouwens verschillende strekkingen over hoe je een rechte (een niet gekropte haak) gebruikt wordt ( stand, aanvalshoek, en dergelijke)

En met gutsen of haken: kops draai je steeds van binnen naar buiten.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Hallo, laatst op een lesmorgen bij Adrie Bezemer vertelde hij 'alles' te draaien van buiten naar binnen zo ook de schijf noten die hij voor mij had uitgekozen.. Wel met scherpe gutsen.

Zou het helpen als je een 'shear' techniek toepast waarbij de guts van achteren naar voren wordt getrokken en je met de zijkant snijdt?

Laatste suggestie, gebruik een rechte schraper om uit te steken vanaf het centrum en een halfronde schraper om de vorm glad te maken. Grtz Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.