Missende onderdelen MHB90 Elu bandschuurmachine

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Een paar jaar geleden heb ik een Elu MHB 90 gereviseerd, deels door een andere te kannibaliseren en deels met hulp van forumleden.
Ondertussen is het zo dat ook de gekannibaliseerde machine weer bijna terug bij compleet is (leuk om te doen;het zijn beesten deze machines).
Ik mis o.a nog spietjes (colateral damage van de kannibalisatie vrees is). Er is eenvoudig aan te komen mits je er 100 per type koopt.

Iemand een tip waar/hoe ik enkel stuks vlakke inlegspietjes van 4x4x14 mm en 4x4x8 mm kan bekomen?.

R0018814.jpg


mvg
Klaas
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Spiestaal (C45) wordt ook per meter verkocht. Vraag een plaatselijke machinefabriek eens of je een stukje mag kopen. Verder verkoopt zamro.nl ze per stuk zo te zien. Verzendkosten staan niet in verhouding, maar als je wat andere zaken kunt meebestellen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Probeer eens een bedrijf in landbouwmechanisatie in de buurt, of een bedrijf voor aandrijftechniek - v-snaren, kogellagers, de betere bouten etc. Bij mij in de buurt bv. de Pehavo.

Fabory verkoopt toch niet aan consumenten?

Als je geen winkel in de buurt kunt vinden, en ook google (probeer 'Din 6885 prijs') niet helpt, dan kun je het altijd nog over de grens proberen:

https://www.ebay.de/itm/Passfeder-Federkeile-Nabenfeder-Wellenfeder-Achskeile-Nutscheibe-DIN-6885-Stahl/121918943995

Daar worden alle maten ook per stuk verkocht. Het zoekbegrip is 'passfeder' trouwens.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb tenslotte spiestaal besteld bij Zamro. Bleek in mijn geval het goedkoopst.

Lokale smid/landbouwmachinebedrijf heeft niets van deze kleine 4 keer 4 mm maat.

Dank voor jullie hulp.

mvg
Klaas
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Jurriaan, bij de Fabory kun je normaal alleen als bedrijf bestellen, maar bij de afhaalbalie krijg je als particulier gewoon de artikelen mee. Contant betalen, dat wel.

Bij bijvoorbeeld Bernard Sanders in Wateringen of Ebele in Rotterdam lukt dat ook. Afdichtingen en aandrijfcomponenten zijn zo ook verkrijgbaar voor particulieren. Let wel op met de prijzen, ze rekenen niet altijd de korting die je als bedrijf krijgt.

Zamro heeft ook veel en is een prettig alternatief.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het heeft even geduurd maar ik heb nu mijn spiestaal ontvangen en heb daarmee nu ook de aanvankelijk voor kannibalisatie bestemde machine weer compleet kunnen maken. Ik heb er nu dus twee oude gereviseerde ELU MHB 90''s

Dat is mooi, maar er lijkt nog wel een probleem.
Bij één van de machines kan ik tamelijk makkelijk een nieuwe schuurband omleggen door het voorwiel te kantelen.
Bij de andere machine, hoewel slechts op details verschillend, lukt dat me niet. D.w.z.: natuurlijk kan ook daar het voorwiel worden gekanteld zoals bij de eerste maar toch lukt het niet een nieuwe band te leggen. Nou meen ik me te herinneren dat meer mensen daar problemen over rapporteerden maar ik kan er niks over terug vinden.

Iemand hier soortgelijke ervaringen en hoe opgelost?

mvg
Klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Niemand? Ik geef het een schopje door plaatjes toe te voegen :p

Hieronder de beide machine. Bij de blauwe lukt het wel de schuurband te vervangen. Maar bij de zwarte lukt het me niet om een band te installeren.
Beide machines zijn vrijwel identiek ook qua maatvoering; de motor, alle structurele delen en de rollen zijn onderling uitwisselbaar.


04_ELU_blauw.jpg
De blauwe met geïnstalleerde band.

01_ELU_zwart.jpg
De zwarte waarop het niet lukt een band te plaatsen.


Is er een truc?

mvg
Klaas
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
De zwarte heb ik ook. Het naar binnen drukken van de voorste rol gaat erg zwaar. Ik doe dat altijd door de rol tegen de werkbank te zetten en dan kan ik flink kracht zetten.

Groet Jos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.