naam opspan bout: iets wat je kan opspannen tussen twee vlakken (door te verlengen)

babipsylon

Nieuw lid
5 mrt 2016
24
0
Je kent het wel, zo van die fitness bars die je tussen je deur kan op spannen om je aan op te trekken. Of gordijnroedes die je zonder boren kan opspannen in je raamkozijn.

Nu, ik heb iets nodig om behoorlijk wat spanning te zetten binnenin een buis van 13 cm diameter (vraag me niet waarom :) ). Ik vroeg me af hoe zo een ding dan mag heten als het bestaat (een moer/bout je die je kan verlengen door te draaien of zo, en zijn spanning niet verliest), en waar je zoiets koopt. Sorry als ik niet geheel op het juiste forum zit hiervoor, maar zou niet direct weten waar anders dit te vragen.

Alvast bedankt

Mvg

babi
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bedoel je in de breedte van die buis (dus 13 cm lang) of in de lengte? Zoek je een soort stempel, zoals ze die gebruiken om het plafond te ondersteunen bij verbouwingen?

https://www.gereedschappro.nl/handgereedschap/multi-steun-multiprops-155-cm-tot-290-cm-nr-3-p3/2184

Echt deze laststeunen zijn Multi inzetbaar:
- Gipsplafond platen ondersteunen (koop de platendrager erbij)
- Dingen klem zetten in de auto
- Ondersteunen bij iets vast tijdelijk moet vastzitten
- Fietsendrager/opbergen
- Kozijnen plaatsen
- Tijdelijk een stofvrije kamer bouwen
- Bouwlamp standaard
- Trap plaatsen

zoiets?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is die 13cm de lengte waar de spanning.op gezet moet worden
Of is het binnen die 13cm en dan in de lengte ?
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
een kabel spanner is er wel in die maten , Zal mogelijk iets aangepast moeten worden maar dat zou ik wel kunnen doen
 

babipsylon

Nieuw lid
5 mrt 2016
24
0
hoi iedereen

Ja, ik zoek het inderdaad om in de breedte van die buis op te spannen: 13 cm. Dit zou dus perfect zijn, als het minder lang was: https://www.gereedschappro.nl/handgereedschap/multi-steun-multiprops-155-cm-tot-290-cm-nr-3-p3/2184 . Idem http://www.greenkit.london/product/polecats, ook te lang.

@spinningwheels: een kabelspanner lijkt nog misschien een goedkope oplossing, als ik er andere bouten in draai met ronde of platte kop. Ik vraag me alleen af of de bouten niet lossen over tijd. Ik denk eigenlijk van wel, ze hebben geen enkele reden om niet terug te draaien lijkt me, want het is net ontworpen om spanning in de andere richting op te vangen (trekkracht ipv duwkracht op de uiteinden). Hoe zou jij het aanpassen?
 
P

Pel

Guest
Dat kun je m.i. met twee stukjes draadstang en een koppelmoer met aan een kant een moertje vast lassen op de draadstang.

Groet Pel.
 

youdshoorn

Nieuw lid
2 okt 2016
21
2
Den Haag
Ik weet niet hoeveel kracht je ermee kan zetten, maar dit is ook een optie. Een normale klem, maar je kan de richting ook omkeren.
3456000_AW04.jpg
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
hoi iedereen

J
@spinningwheels: een kabelspanner lijkt nog misschien een goedkope oplossing, als ik er andere bouten in draai met ronde of platte kop. Ik vraag me alleen af of de bouten niet lossen over tijd. Ik denk eigenlijk van wel, ze hebben geen enkele reden om niet terug te draaien lijkt me, want het is net ontworpen om spanning in de andere richting op te vangen (trekkracht ipv duwkracht op de uiteinden). Hoe zou jij het aanpassen?
Die haken die aan zo,n ding zitten moet er af , zal denk ik iets op moeten wat de ronding van de buis volgt, die dingen hebben aan de ene kant linkse en de andere kant rechtse draad, Anders zou je het ding nooit langer of korter kunnen maken. borging gaat prima met een druppeltje draadborging van loctide
 

babipsylon

Nieuw lid
5 mrt 2016
24
0
Kabelspanner, met aan de buitenkant een borgmoertje op de schroefdraad van elke bout, zodat er wel iets is dat ze stopt om terug te draaien.

Ok, soms kan het leven simpel zijn :p. Dank u wel. Met beetje loctite voor de zekerheid ;p.

@ clements: die zijn allemaal veel te groot
 
Laatst bewerkt:

babipsylon

Nieuw lid
5 mrt 2016
24
0
Ik weet niet hoeveel kracht je ermee kan zetten, maar dit is ook een optie. Een normale klem, maar je kan de richting ook omkeren.
3456000_AW04.jpg

Dit zie ik ook niet direct voor me

- - - Updated - - -

yep, dit is idem aan een kabelspanner denk ik, maar dan ga ik toch voor de modificatie van de kabelspanner.

Ik weet niet hoeveel kracht je ermee kan zetten, maar dit is ook een optie. Een normale klem, maar je kan de richting ook omkeren.
3456000_AW04.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.