Eiken hout gebruiken of wachten?

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een stapel hout die ik heb kunnen krijgen.
€40euro voor 5 stammen eiken hout (120/140cm lang, en 30/40cm breed) en deze voor €15 euro laten zagen. Ik geloof dat ik hier van geluk kan spreken dat mijn vriendin uit de Eifel komt en daar wat mensen kent via haar ouders. :)

Volgens de persoon waar we ze van hebben gekregen hebben deze stammen al een 4/5 jaar liggen drogen en kan ik ze gebruiken. Andere raden mij aan nog een jaar of 2 te wachten voor ik ermee aan de slag ga. Op het moment zijn ze in m'n schuurtje gestapeld, maar aangezien ik er een bed en plateautje op zolder van wil maken, is de vraag wat ik nou precies moet doen, wachten of kan ermee aan de slag binnen een paar weken?

Foto's: (en link naar album: https://imgur.com/gallery/kxjpyEC )

UiESny3.jpg


vhMROzc.jpg
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Meten is weten: vochtmeter aanschaffen / lenen en kijken wat de vochtigheidsgraad nu is, en wat geschikt moet zijn voor jou toepassing!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De stammen zijn van binnen zeker nog niet droog genoeg geweest om de planken binnenshuis te gebruiken.
Anders zaag je van een plank een stukje (dwars) af, weeg dat, en leg het een weekje op zolder. Na die week nogmaals wegen en kijken of het krom getrokken is. Als het duidelijk lichter is geworden en krom is geworden, dan weet je wat de planken gaan doen als je ze nu gaat gebruiken.

Het lijkt me, als je de planken langer wil laten drogen, wel te overwegen om de schors te verwijderen, want 100% kans dat daar beestjes in leven die je spinthout alvast op beginnen te eten...

Verder is over hout drogen en hoe droog het moet zijn enzo al heel veel te vinden op het forum.
 
Laatst bewerkt:

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Waar ga je ze voor gebruiken? Hout voor fijne meubels moet ook nog binnendeurs drogen en niet alleen maar windgedroogd zijn.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Waar ga je ze voor gebruiken? Hout voor fijne meubels moet ook nog binnendeurs drogen en niet alleen maar windgedroogd zijn.

Een bed en garderobe en ja, eens kijken hoeveel er over blijft. Ik heb zojuist al een vochtigheidsmeter geleend bij m'n vaders bedrijf en zal ik eens kijken hoe droog(of niet) het hout is.

Ook nog eens contact opgenomen met de persoon van wie ik het gekocht heb, het heeft 3 jaar buiten gelegen en 2 jaar binnen, en paar dagen geleden heb ik het dus pas laten zagen in planken. Ben eens benieuwd, kan er pas na werk bij komen.
 

tuoh

Oud hout
Een bed en garderobe en ja, eens kijken hoeveel er over blijft. Ik heb zojuist al een vochtigheidsmeter geleend bij m'n vaders bedrijf en zal ik eens kijken hoe droog(of niet) het hout is.

Ook nog eens contact opgenomen met de persoon van wie ik het gekocht heb, het heeft 3 jaar buiten gelegen en 2 jaar binnen, en paar dagen geleden heb ik het dus pas laten zagen in planken. Ben eens benieuwd, kan er pas na werk bij komen.

Ik gok op een vochtpercentage van 14%rv:p
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Vooral op de juiste wijze oplatten (zo droogt het niet) en nog enige tijd binnen laten drogen, anders ga je zeker problemen krijgen met kromtrekken/scheurvorming.

bedankt voor de tip, dat werd me gisteren ook al verteld, hopen dat het vandaag droog blijft zodat ik alles om kan gooien in de schuur, die staat ivm de verbouwing helemaal vol.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.